در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ منطقه آزاد انزلی و سازمان بنادر چه گذشت؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان بنادر و دریانوردی به امضا رسید وظایف قانونی این دو سازمان در خصوص بنادر کاسپین و انزلی تفکیک شد.

به گزارش ایسنا، در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی که با دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، تفکیک وظایف قانونی جهت جلوگیری از تداخل و موازی‌کاری بین فعالیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی و نیز سازمان منطقه آزاد انزلی مدنظر قرار گرفت.

با توجه به وظایف قانونی سازمان بنادر و دریانوردی در اداره امور بنادر بازرگانی و حاکمیت دریایی کشور و اهداف ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی برای تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی تفاهم‌نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه انزلی به امضا رسید تا در راستای تعامل، همکاری، تسریع و تسهیل بین این دستگاه‌ها گام برداشت.

در ابتدای این مراسم رضا مسرور – مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی – با تاکید بر این‌که نگاه ویژه به بندر کاسپین نباید بندر انزلی را با مشکل مواجه کند، اظهار کرد که همه دغدغه‌ها در این بنادر مدنظر قرار گرفته و فرقی بین بندر کاسپین و انزلی وجود ندارد.

وی همچنین اعلام کرد که بندر کاسپین رویکردی صادراتی در فعالیت‌های خود خواهد داشت.

در ادامه این مراسم محمد راستاد – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی – با اشاره به این‌که بنادر کشور تنها محلی برای تخلیه، بارگیری و ترابری کالا نیستند، بیان کرد که فعالیت‌های تولیدی همراه با ایجاد ارزش افزوده باید در بنادر کشور مدنظر قرار گیرد تا شاهد رونق نوارهای ساحلی کشور، افزایش حجم تخلیه و بارگیری و نیز تضمین در حوزه بازاریابی باشیم.

به گفته وی، ‌ ظرفیت بنادر شمالی کشور ۳۰ میلیون تن است که در حال حاضر تنها یک پنجم آن و معادل شش میلیون تن مدنظر قرار گرفته است و باید در راستای ارتقای رقابت‌پذیری و جذب سرمایه در بنادر گام برداشت.

در بخش پایانی این مراسم مرتضی بانک – دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی – با بیان این‌که قرار گرفتن بنادر کلانتری و بهشتی در محدوده منطقه آزاد چابهار به تصویب کارگروه تخصصی رسیده است، اعلام کرد که با تصویب این تصمیم در شورای عالی مناطق آزاد بنادر کلانتری و شهید بهشتی در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار خواهند گرفت و این مساله موجب خواهد شد تا از ظرفیت هرچه بیشتر بنادر استفاده کنیم.

وی همچنین به ظرفیت‌های بالا و موقعیت استراتژیک دریای خزر در شمال ایران اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم از این پتانسیل و ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم سایر کشورها در آینده نزدیک گوی سبقت را از ما خواهند ربود.

براساس این تفاهم‌نامه انجام و نظارت بر عملیات بندری، ایمنی بندر، انجام عملیات بندری و وصول درآمدهای بندری  همکاری در جذب سرمایه طرح‌های سرمایه‌ای از قبیل گردشگری، مارینا در بنادر انزلی و کاسپین، ایجاد بورس کالا در منطقه آزاد انزلی با توجه به تسهیلات قانونی در این دو بندر، استقرار بانک‌های خارجی در منطقه آزاد انزلی برای تسهیل در تبادلات ارزی بازرگانان و کشتیرانی‌ها، لایروبی احداثی و نگهداری و هیدروگرافی در تمامی اسکله‌ها و وصول هزینه‌های مرتبط و نیز اعمال رویه واحد در زمینه‌ی سود بازرگانی در بنادر انزلی و کاسپین به عهده منطقه آزاد انزلی محول شده است.

همچنین اعمال حاکمیت و اجرای امور مربوط به راهنمایی، کنترل و بازرسی کشتی‌ها، ثبت کشتی‌ها و شناورهای بازرگانی و تفریحی و اجرای مقررات مربوط به آنها، اعطای گواهینامه‌های صلاحیت فنی، دریایی و بندری به افراد حقیقی و حقوقی معرفی شده از طرف سازمان منطقه آزاد، مدیریت و راهبری مرکز کنترل و مراقبت دریایی، طرح‌های جست‌وجو و نجات دریایی، کنترل و بازرسی شناورها، مقابله با آلودگی آب دریا و مدیریت و اعمال امور مربوط با ورود به آب‌های سرزمینی و خروجی شناورها پس از صدور تسویه حساب بندری از طریق سازمان منطقه آزاد انزلی برعهده سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

این درحالی است که طبق این تفاهم‌نامه امنیت بندر، بهره‌مندی از پتانسیل سازمان بنادر و سازمان منطقه ازاد برای استفاده از مزیت‌های کریدور بین‌المللی شمال – جنوب و نیز ارائه خدمات صادرات مجدد و ترانزیت کالا با سرمایه‌ گذاری مشترک برعهده هر دو سازمان است.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x