[ad_1]

به گزارش تراز ،فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در یادداشت خود نوشت:

افزایش قیمت خودروهای وارداتی که از طریق نمایندگی به فروش می‌رسد ناشی از حقوق و عوارض قانونی است که در فرایند واردات ایجادشده است. در تغییر قیمت خودروی وارداتی که توسط نمایندگی عرضه می‌شود، دو نکته مؤثر است. اول افزایش تعداد خودروهای فرسوده و دوم تغییر نرخ ارز. این دو عامل به‌طور مستقیم بر قیمتی که نمایندگی‌های رسمی برای خودرو اعلام می‌کنند مؤثر است. بازار نمایندگی‌ها باوجوداینکه از هیچ ارز مبادله‌ای برای واردات استفاده نمی‌کنند، یک بازار رقابتی است. این بازار نیازی به قیمت‌گذاری دولتی ندارد اما هم چنان براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری کالا که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌شده قیمت‌گذاری می‌شود و سازمان حمایت هم بر این بازار نظارت دارد.

در بازار آزاد، قیمت‌گذاری متفاوت است. قیمت خودرو در بازار آزاد براساس میزان عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود و از مکانیسم‌های قیمت‌گذاری به شکلی که در بازار عرضه نمایندگی‌ها رایج است، پیروی نمی‌کند. در این بازار علاوه بر دو موضوع تعداد خودروهای فرسوده و تغییر نرخ ارز،  مسائل روانی هم بر قیمت خودرو اثرگذار است. در چند هفته اخیر  بازار آزاد خودروی وارداتی افزایش قیمتی را به خود دیده که بیش از هر چیز ناشی از جو روانی بسته شدن بخش ثبت سفارش برای واردات خودرو در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این مسئله به‌طور متوسط به افزایش قیمت ۱۵ درصدی خودروهای وارداتی منجر شده است.

بیش از یک ماه پیش، بخش ثبت سفارش برای واردات خودرو در سایت وزارت صنعت بسته شد. اولین دلیلی که وزارت خانه اعلام کرد، توقف ثبت سفارش به دلیل آمارگیری بود و البته در ادامه این‌طور عنوان کردند که سایت به‌زودی باز می‌شود. اما در هفته‌های بعدی دوباره اعلام کردند که فعالیت سایت به دلیل به‌روزرسانی متوقف‌شده است و مشکل در حال برطرف شدن است. به‌تازگی این‌طور اعلام کردند که سایت به صلاحدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته‌شده است. این آخرین موضع رسمی نسبت عدم ثبت سفارش برای واردات خودروست.

بیشتر بخوانید :  کمیسیون صنایع و معادن مجلس قراردادهای جدید ایران خودرو را بررسی می‌کند

این مسئله نمایندگی‌های رسمی برای واردات خودرو را دچار مشکل کرده است. طرف خارجی منتظر ثبت سفارش نمایندگی ایرانی نمی‌ماند بلکه براساس توافق فروشی که انجام‌شده از شرکت نمایندگی انتظار سفارش گذاری دارد. نمایندگی موظف است مطابق با توافق فروش، سفارش گذاری را انجام دهد و به دنبال آن با توجه به این نمایندگی‌ها مجوزهای لازم را کسب کردند باید اقدام به ثبت سفارش کنند. متأسفانه با مواردی روبه‌رو شدیم که خودرویی به‌طور قانونی و براساس شرایط جاری کشور واردشده اما به دلیل یک‌شبه بسته شدن سایت ثبت سفارش در گمرک مانده و امکان ترخیص آن وجود ندارد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی+کلاسهای آموزشیاسکریلکس make it bun demپیگیری وضعیت مرسوله پست پیشتازتعرفه حمل بار دریاییچگونه ترخیص کار شومحمل بار هوایی ایران ایرحمل دریایی از چینحمل کانتینر از چینحمل هوایی ترخیصحمل و نقل بین المللی پاكان ترابرحمل و نقل بین المللی ترکمنستانحمل و نقل هوایی قطرحواله دلار به چینحواله واردات خودروحواله یوان به چینخدمات بار هوایی کالا ناوگان شرقخريد از سايت خارجيخرید ابزار صنعتیخرید از خارج ققنوسخرید اینترنتی 40خرید اینترنتی خودروخرید بیت کوین از ایرانخرید دستگاه لیوان یکبار مصرف کاغذیخرید دلار یوکشخرید گوشی از آمازونخرید گیفت آمازونخریدار بیت کوینرهگیری مرسولات اداره پستروش ترخیص خودروشرکت ترخیص کار در تهرانصادرات کانادا به ایرانصادرات میوه به چینصرافی جام جمصرافی جی اس ام تجریشصرافی صدفطریقه ترخیص کالاطریقه واردات خودرو از دبیفروش تجهیزات ژئوتکنیکفروش خط تولید صنعتیفروش دلار در فرودگاه امام خمینیفریت بارفریت بار به تورنتوگرفتن مستر کارت رایگانگرفتن وب مانیگنجینه سپهر 2 صادراتمستر کارت در ایراننحوه ی گرفتن کارت بازرگانیهر بیت کوین معادلواردات شال و روسری از دبیواردات غذای گربه

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها