حمل دریایی مقرون به صرفه‌ترین روش حمل و نقل هنگام واردات از چین و سایر نقاط آسیاست. با این اوصاف درک نحوه کارکرد حمل بار دریایی به خصوص زمانی که پای مشاغل کوچک در میان است به همان اندازه که مستعد خطاست ممکن است خسته‌کننده هم باشد.

در این یادداشت جامع تلاش کردیم که در مورد تمام مواردی را که فروشنده‌های آمازون و مشاغل کوچک در مورد حمل و نقل دریایی هنگام واردات از چین باید یاد بگیرند صحبت کنیم.

اینکوترمز

اینکوترمز

اینکوترمز یک کد سه حرفی مانند FOB یا CIF است. این کد سه حرفی زمان انتقال بار از خریدار به فروشنده را مشخص می‌کند. اینکوترمز یکی از ستون‌های سیستم لجستیک بین‌المللی است. بدون درک اولیه آن‌ها، ممکن است شما بیش از ارزش محموله خود هزینه کنید.

در ادامه شما خواهید آموخت که اینکوترمز هنگام حمل دریایی از چین و سایر نقاط آسیا چیست و کدام کد را باید انتخاب کنید.

علاوه بر این شما شما یاد خواهید گرفت که از کدام اینکوترمز دوری کنید. اینکوترمز اشتباه می‌تواند در انتها برای شما بسیار بسیار گران تمام شود.

اینکوترمز چیست؟

اساسا یک اینکوترمز از دو جز تشکیل شده است:

  • کد سه حرفی
  • نام شهر

سه حرف کد اینکوترمز مشخص می‌کند که تامین‌کننده بار را تا کجا حمل می‌کند. در واقع چه مقدار از حمل و نقل را برای مدیریت آن به تامین‌کننده پرداخت می‌کنید. بر اساس اینکوترمز انتخابی شما می‌توانید به تامین‌کننده اجازه ‌دهید که محموله را به نزدیک‌ترین بندر در چین حمل کند یا تا در خانه شما آن را برساند.

هنگام حمل دریایی از چین قیمتی که توسط یک تامین‌کننده مشخص می‌شود همیشه بر اساس یک اینکوترمز است. بدون داشتن اینکوترمز نمی‌دانید تامین‌کننده تا کجا محموله شما را حمل می‌کند.

اگر نمی‌دانید قیمت پیشنهادی تامین‌کننده بر اساس کدام اینکوترمز است دیگر قادر به مقایسه قیمت‌های پیشنهادی بین دو یا چند تامین‌کننده نیستید.

به طور طبیعی قیمت‌گذاری بر اساس اینکوترمز EXW از قیمت‌گذاری بر اساس CIF بسیار ارزان‌تر است.

چرا؟ از آنجا که EXW هیچگونه حمل و نقلی را شامل نمی‌شود حتی از محل کارخانه تامین‌کننده در حالی که مورد دوم شامل حمل و نقل تا بندر مقصد شما است.

هزینه حمل و نقل هزینه کمی نیست و این مساله قطعا در برچسب قیمت تفاوت ایجاد خواهد کرد. با این حال در پایان شما باید محصولات را از چین به جای دیگری حمل کنید. اگر از نحوه کار حمل دریایی از چین اطمینان ندارید ممکن است از تامین‌کننده خود بخواهید قیمتی را برای شما در نظر بگیرد که بر اساس یک اینکوترمز وسیعی باشد.

توصیه کارشناسان ققنوس هنگام حمل دریایی از چین:

از این اشتباه قدیمی که تصور می‌کنید EXW به طور خودکار از FOB یا CIF ارزان‌تر است جدا خودداری کنید. زمان آن فرا رسیده است که به مولفه دوم یعنی نام شهر بپردازیم.

این مولفه مشخص می‌کند که در چه شهری انتقال بین تامین‌کننده و واردکننده انجام می‌گیرد

بسته به مکانی که شما می‌خواهید انتقال محموله انجام شود ممکن است این مولفه شانگهای یا نیوجرسی باشد. به یاد داشته باشید که این شما هستید که باید از نقطه انتقال، محموله را تا مقصد نهایی حمل کنید.

ما در بیشتر موارد به واردکننده‌های کم‌تجربه توصیه می‌کنیم تا حد ممکن اینکوترمزی را انتخاب کنند که تا دورترین نقطه ممکن را پوشش دهد. تا زمانی که قرار نباشد محموله از چین خارج شود این مساله باعث کنار گذاشتنEXW و FOB می‌شود.

در صورت سپردن مدیریت حمل و نقل به افراد متخصص در کشور خود، روند را آسان‌تر و امن‌تر می‌کنید.

مرور سریع اینکوترمزها

وقت آن رسیده که کمی بیشتر عمیق شویم و در واقع معنای واقعی این عبارت عجیب را توضیح دهیم. در زیر اصول اساسی پنج اینکوترمز پراستفاده را با هم مرور خواهیم کرد.

EXW

قیمت EXW قیمت کارخانه برای محصولات بدون حمل و نقل است. خریدار باید حمل و نقل را از کارخانه در چین تا مقصد نهایی به عهده بگیرد.

  • امور گمرکی صادرات: خیر
  • حمل و نقل به بندر بارگیری در چین: خیر
  • هزینه‌های حمل دریایی: خیر
  • هزینه‌های بندر تخلیه بار: خیر
  • حمل داخلی: خیر

FOB

تامین‌کننده در چین محموله‌ها را در بندر بارگیری تحویل می‌دهد و مراقب هزینه‌های گمرکی صادرات است. این مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا مقامات گمرک چین حق دارند محموله‌هایی که امور ترخیص آن‌ها برای صادرات به درستی انجام نشده است را ضبط کنند.

  • امور گمرکی صادرات: بله
  • حمل و نقل به بندر بارگیری در چین: بله
  • هزینه‌های حمل دریایی: خیر
  • هزینه‌های بندر تخلیه بار: خیر
  • حمل  داخلی: خیر

CIF

تامین‌کننده ترتیب تحویل کالا در بندر مقصد مورد نظر واردکننده را به عهده می‌گیرد. با این حال این اینکوترمز شامل هزینه تخلیه، هزینه LCL یا هر هزینه‌ی اضافه دیگری که در بندر مقصد دامن محموله را بگیرد نیست.

  • امور گمرکی صادرات: بله
  • حمل و نقل به بندر بارگیری در چین: بله
  • هزینه‌های حمل دریایی: بله
  • هزینه‌های بندر تخلیه بار: خیر
  • حمل داخلی: خیر
DAT

هنگام حمل دریایی تامین‌کننده مسئول تحویل محموله از کارخانه تا یک بندر خاص در داخل کشور یا در کشور خریدار شناخته می‌شود. این اینکوترمز شامل تمام هزینه‌های اضافی و همچنین حمل داخلی تا نزدیک‌ترین پایانه می‌شود. برخلاف DAP این اینکوترمز شامل حمل داخلی تا آدرس مشخص مانند خانه یا انبار شما نمی‌شود.

  • امور گمرکی صادرات: بله
  • حمل و نقل به بندر بارگیری در چین: بله
  • هزینه‌های حمل دریایی: بله
  • هزینه‌های بندر تخلیه بار: بله
  • حمل داخلی: بله (محدود)

DAP

در این اینکوترمز هم مانند اینکوترمز قبلی تامین‌کننده از کارخانه تا آدرس مشخص شده، مسئول شناخته می‌شود. در این اینکوترمز اما برخلاف DAT شامل حمل و نقل داخلی به یک آدرس مشخص مانند انبار یا حتی خانه شما می‌شود.

  • امور گمرکی صادرات: بله
  • حمل و نقل به بندر بارگیری در چین: بله
  • هزینه‌های حمل دریایی: بله
  • هزینه‌های بندر تخلیه بار: بله
  • حمل داخلی: بله (تا در منزل شما)

هر از گاهی اینکوترمزها تغییر می‌کنند. یکی حذف می‌شود و دیگری اضافه می‌شود. توصیه می‌کنیم برای آشنایی با آخرین تغییرات حتما به وب‌سایت اتاق بازرگانی بین‌المللی مراجعه کنید.

چند نمونه از اینکوترمز هنگام حمل دریایی از چین

در این بخش سه نمونه را با هم مقایسه می‌کنیم.

مورد اول: FOB Shanghai

  • تامین‌کننده محموله را به شانگهای تحویل می‌دهد.
  • محموله برای صادرات آماده است. (اما هنوز صادر نشده است)
  • واردکننده باید حمل و نقل را از شانگهای رزرو کند.
  • واردکننده کلیه هزینه‌ها را پس از خروج محموله از شانگهای پرداخت می‌کند. این هزینه‌ها تنها محدود به هزینه حمل دریایی بار نیست بلکه شامل مالیات بر ارزش افزوده، حمل داخلی و عوارض بندری هم می‌شود.

مورد دوم: CIF Amsterdam

  • تامین‌کننده بار را در آمستردام تحویل می‌دهد.
  • بار برای واردات آماده است. (از نظر قانونی وارد نشده است)
  • واردکننده کلیه هزینه‌هایی را که هنگام ورود به آمستردام اتفاق میفتد را پرداخت می‌کند. این هزینه تنها محدود به هزینه‌های ترخیص از گمرک نیست بلکه باید هزینه مالیات بر ارزش افزوده، حمل داخلی و عوارض بندری را هم پرداخت کند.

مورد سوم: FOB Shenzhen + DAP Los Angeles

  • سفارش خریدار طبق شرایط FOB صورت می‌گیرد.
  • تامین‌کننده حمل و نقل از کارخانه تا کارگزار حمل و نقل خریدار در شنژن را رزرو می‌کند. آن‌ها همچنین مراقب امور گمرکی صادرات هم هستند و تمام اسناد و مدارک مورد نیاز را پر می‌کنند.
  • محموله به انبار کارگزار حمل و نقل در شنژن می‌رسد. خریدار یک DAP را به همراه بیمه بار رزرو کرده است.
  • کارگزار حمل و نقل در فاکتور خریدار هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های بندری در لس آنجلس، بیمه و حمل داخلی را تا آدرس خریدار قید می‌کند. از این رو خریدار از هزینه کامل قبل از حمل دریایی از چین مطلع است.
  • حمل دریایی از چین تا لس آنجلس جایی که ترخیص کالا از گمرک انجام می‌شود را کارگزار حمل و نقل انجام می‌دهد.  عوارض واردات و سایر عوارض توسط کارگزار پرداخت می‌شود.
  • در انتها محموله در آدرس مورد نظر خریدار در آمریکا تحویل داده می‌شود.

هنگام حمل دریایی از چین کدام اینکوترمز بهتر است؟

برای ساده‌سازی فرآیند از طرف تامین‌کننده یک FOB و سپس از طرف کارگزار خود یک حمل دریایی بر اساس DAP را سفارش دهید. در عین ساده‌سازی فرآیند شما حداکثر شفافیت و کنترل هزینه را خواهید داشت.

از این رو تامین‌کننده حمل و نقل از کارخانه تا بندر بارگیری را مدیریت خواهد کرد. علاوه بر این امور گمرکی صادرات را هم انجام خواهد داد.

شرکت حمل و نقل بین المللی شما از بندر بارگیری تا بازار، هدف شما را مدیریت خواهد کرد.

آیا هنگام حمل دریایی از چین باید از اینکوترمز خاصی دوری کنم؟

تا جایی که ممکن است از CIF دوری کنید زیرا از هزینه نهایی حمل و نقل مطلع نیستید. CIF تنها شامل حمل و نقل به بندر مقصد است اما هزینه‌های بندری را پوشش نمی‌دهد.

هنگامی که FCL را انتخاب می‌کنید هزینه‌های بندری معمولا بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار تعیین می‌شود. با این حال هنگام انتخاب LCL ممکن است هزینه‌های پورت تا ۱۵۰۰ دلار هم افزایش پیدا کند.

این مساله به نظر یک تناقض است زیرا حمل و نقل LCL بر روی کاغذ از FCL باید ارزان‌تر باشد. هزینه LCL کمتر از FCL است با این حال بدون توجه به حجم محموله میزان کار اداری آن‌ها برای کارگزاری یکسان است.

از این رو هزینه‌های ثابت کم و بیش یکسان هستند و در نتیجه هنگام انتخاب LCL شما با متوسط هزینه بالاتری روبرو خواهید شد.

بیایید دوباره به بررسی CIF برگردیم و از آن دور نشویم. بسیاری از کارگزارهای حمل و نقل هزینه‌های بندری را از مشتری پنهان می‌کنند.

مادامی که مشتری CIF را انتخاب کرده است آن‌ها هیچ اشتباهی مرتکب نشده‌اند. زیرا طبق تعریف این اینکوترمز شامل هزینه‌های بندری نمی‌شود.

اینجاست که نرخ‌های بازپرداخت به سراغ شما می‌آیند. به شما شاید هزینه حمل و نقل بسیار پایین در حد ۲۰۰ دلار گفته شود اما در حالی که هزینه‌های بندری بیش از ۱۰۰۰ دلار تمام شود.

این همان چیزی است که ما به آن اشاره کردیم که هنگام خرید با توجه به DAP بیشترین کنترل هزینه را خواهید داشت.

هنگام حمل دریایی از چین آیا می‌توانم از طریق EXW مقداری در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنم؟

قیمت EXW کمتر از هر اینکوترمز دیگری است. بسیار ساده است زیرا این اینکوترمز شامل هیچ حمل و نقلی نمی‌شود. حمل و نقل از کف کارخانه تا مقصد به عهده خریدار است.

علاوه بر این تامین‌کنند در روند انجام ترخیص کالا کمکی نخواهد کرد.

در حالی که بسیاری از کارگزارهای حمل و نقل می‌توانند حمل دریایی از چین را از کارخانه ترتیب دهند و اسناد مورد نیاز را پر کنند. البته بدیهی است که قرار نیست این کار را رایگان انجام دهند.

در حقیقت ممکن است حتی به نسبت حمل دریایی FOB ملبغ بیشتری را پرداخت کنید. به یاد داشته باشید در حمل و نقل بین‌المللی هیچ روزنه و میانبری وجود ندارد.

کدام اینکوترمز برای حمل مستقیم کالا به یک مرکز تحویل به مشتری است؟

آمازون به عنوان واردکننده عمل نمی‌کند. همچنین به هیچ وجه در حمل و نقل و مراحل گمرکی دخالت نمی‌کند. شما می‌توانید به وسیله DAP محموله را مستقیما به یک مرکز تحویل به مشتری برسانید. مهم نیست این مرکز در ایالات متحده، هنگ کنگ یا سایر نقاط باشد.

حمل دریایی از چین به مرکز تحویل به مشتری آمازون

امروزه بسیاری از واردکننده‌های محصولات خود را مستقیما از کارخانه در چین به انبار FBA آمازون می‌رسانند. از آنجا آمازون امور انبارداری و توزیع را مدیریت می‌کند.

آمازون طبق اصول دقیق و مشخصی عمل می‌کند و شما به عنوان فروشنده چاره‌ای به غیر از رعایت قوانین ندارید. به همین دلیل بهتر است این نکات را در مورد این مراکز بدانید:

بار باید مطابق قوانین برچسب‌ گذاری آمازون باشد.

برای بارگیری سریع هنگام ورود، بار باید روی پالت قرار گرفته باشد. هر طرف پالت باید برچسب‌ گذاری شود.

بار باید بر اساس DAP یا DDP به آدرس آمازون ارسال شود.

همانطور که گفته شد آمازون در فرآیند حمل و نقل یا ترخیص کالا دخالت نمی‌کند. این بدان معنا است که همه چیز به عهده فروشنده است.

بیشتر بخوانید :  بدقول ترین و خوش‌قول‌ترین ایرلاینها کدامند؟

پس بهتر است که به سراغ رزرو DAP یا DDP بروید.

FCL یا LCL

حمل دریایی FCL  یا LCL

 حمل دریایی از چین تا انبار شما ارزان‌ترین انتخاب ممکن است. به ویژه زمانی که شما بارهایی با حجم بزرگ را به صورت FCL (ظرفیت پر کانتینر) حمل می‌کنید.

با این اوصاف بسیاری از خریداران حجم کافی را برای پر کردن کامل یک کانتینر خریداری نمی‌کنند. برای این دسته از خریداران گزینه LCL (زیر ظرفیت کانتینر) در دسترس است.

در این بخش شما خواهید آموخت که LCL و FCL چیست. هزینه‌ها و روند این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند. علاوه بر این شما یاد خواهید گرفت که چگونه با تلفیق محموله LCL در یک محموله FCL هزاران دلار را پس‌انداز کنید.

FCl چیست؟

FCL یک استاندارد ISO بین‌المللی است که به یک بار کامل کانتینر (۲۰ یا ۴۰ فوتی) حاوی محموله برای یک گیرنده (واردکننده) اشاره دارد. حمل دریایی FCL ارزان‌ترین حالت حمل دریایی از چین است.

با این حال برای اینکه این یک گزینه مناسب باشد واردکننده کالا باید مقدار نسبتا زیادی از کالا را خریداری کند.

مزایای FCL

  • قیمت کمتر در هر متر مکعب در مقایسه با حجم یا وزن معادل محموله حمل شده توسط حمل دریایی یا حمل دریایی LCL
  • بهینه‌سازی راحت بسته‌بندی صادرات برای استفاده حداکثر از فضای داخل یک کانتینر ۲۰ یا ۴۰ فوتی
  • سطح بالای امنیت و کاهش خط آسیب‌های ناشی از حمل و نقل مانند بارگیری و تخلیه بار

معایب FCL

در صورتی که حجم بار شما ۱۵ تا ۲۰ متر مکعب نباشد (معادل ۵۰ تا ۷۰ درصد یک کانتینر ۲۰ فوتی) به صرفه نیست.

LCL چیست؟

LCl هم یک استاندارد بین‌المللی است که به محموله‌های تعلق دارد که در یک کانتینر یکسان جمع شده‌اند. حمل دریایی LCL این اجازه را به واردکننده می‌دهد که مقدار کمتری از کالا را خریداری کند. در واقع در این حالت حجم محموله به اندازه‌ای نیست که FCL را به یک گزینه جذاب تبدیل کند. در عین حال نسبت به حمل هوایی همچنان مقرون به صرفه‌تر است.

مزایای LCL

  • همانطور که به آن اشاره شد یک راه نسبتا مقرون به صرفه در مقایسه با حمل هوایی در زمانی که بار به حد نصاب پر کردن یک کانتینر نمی‌رسد است.
  • روشی راحت برای بازرسی‌های بار و هزینه کمتر بسته‌بندی در صورت لزوم بسته‌بندی مجدد

معایب LCL

  • قیمت بالاتر در هر متر مکعب در مقایسه با محموله‌های FCL
  • اغلب به دلیل هزینه‌های بالای تخلیه، بارگیری، مدیریت و حمل هر متر مکعب نسبت به حمل دریایی از چین به شکل FCL برای محموله‌های با حجم بیش از ۱۵ متر مکعب یک گزینه نامعقول است.

هنگام حمل دریایی از چین چرا LCL نسبت به FCL خطرناک‌تر است؟

بهتر است هنگام حمل دریایی از چین بر اساس LCL به فکر بسته‌بندی صادراتی بهتری باشید.

برای تامین‌کننده‌ها این امر بسیار واضح است که محموله‌هایی به ارزش هزاران یا حتی صدها هزار دلار در طول سفر طولانی از کف کارخانه تا انبار واردکننده به حافظت بالایی نیاز دارند.

با این حال بسیاری از تامین‌کننده‌های چینی و سایر کشورهای ارزان قیمت از این امر غفلت می‌کنند. بسته‌بندی صادراتی با کیفیت پایین را به خریدار ارائه می‌دهند که می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود.

هنگام حمل دریایی LCL از چین کالای شما فضای کانتینر را با محموله سایر خریداران قسمت می‌کند. گاهی اوقات ممکن است پنج یا شش واردکننده محموله خود را در یک کانتینر جا دهند.

شما هنگام بارگیری در یک کانتینر مشابه هیچ کنترلی بر محموله ندارید. بار LCL باید نسب به مایعات، وزن زیاد، گازهای شیمیایی و اجسام تیز مقاوم باشد.

بسته‌بندی نامناسب صادراتی هنگام حمل از چین

  • جعبه‌بندی مقوایی آسیب دیده یا بی‌کیفیت

شما باید تنها و تنها از جعبه مقوایی سه لایه یا پنج لایه استفاده کنید.

  • بدون پالت

پالت‌های حمل بار همیشه ضروری نیستند اما در مواردی که یک محموله بر اساس LCL حمل می‌شود به عنوان وسیله‌ای برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از جدا شدن بار در مراحل مختلف حمل و نقل توصیه می‌شود. همچنین ممکن است بار برای بارگیری و تخلیه دستی بسیار سنگین باشد.

  • پالت آسیب‌دیده یا بی‌کیفیت

پالت‌های باری دارای ابعاد، کیفیت و مواد مختلفی هستند. قرار دادن ۵ تن بار روی پالت ساخته‌ شده برای حمل موز به ندرت ایده خوبی به حساب می‌آید. پالت بار آسیب‌دیده همچنین برای خود محموله خطرناک است. ممکن است خرده چوب یا پلاستیک به راحتی جعبه‌های مقوایی را پاره کند.

  • نبود پلاستیک محافظ

بسیاری از محصولات به رطوبت حساس هستند. سفر یک ماهه از چین به اروپا یا حمل دریایی از چین به ایالات متحده بهترین شرایط را برای نابودی محموله به وسیله رطوب فراهم می‌کند.

ادغام چند محموله LCL در یک محموله FCL

این یکی از چند روش واقعا خوب برای کم کردن هزینه حمل و نقل است. LCL به ازای هر واحد حمل شده بسیار گران‌تر است. بنابراین با تبدیل LCL به FCL شما می‌توانید چندین هزار دلار را پس‌انداز کنید.

خریدارانی که کالاها را از چندین تامین‌کننده سفارش می‌دهند و در حال حاضر محموله‌های LCL را جداگانه وارد می‌کنند می‌توانند از طریق FOB خرید کنند. این نوع خرید تامین‌کننده را ملزم می‌کند که کالا را به یک بندر بارگیری مانند شانگهای یا شنژن بفرستد.

از آن بندر کارگزار می‌تواند بار را در یک کانتینر ۲۰ یا ۴۰ فوتی بارگیری کند.

این استراتژی نیاز به هماهنگی بسیار زیادی بین خریدار و تامین‌کننده دارد. زیرا در صورت تاخیر در تامین یکی از محموله‌ها کل بار با تاخیر حمل خواهد شد.

چرا حمل LCL از FCL گران‌تر است؟

حجم کار اداری بدون توجه به حجم محموله تقریبا یکسان است. از این رو برای LCL و FCL هزینه‌های ثابت یکسان است.

این امر در درجه اول خودش را در هزینه‌های بندری نشان می‌دهد. چند نمونه را در زیر می‌توانید مشاهده کنید:

FCL 20 Feet: 500 دلار (معادل ۱۳ دلار در هر متر مکعب)

LCL 10 cbm: 1400 دلار (معادل ۱۴۰ دلار در هر متر مکعب)

LCL 2 cbm: 600 دلار (معادل ۳۰۰ دلار در هر متر مکعب)

از این رو حمل و نقل LCL در مقایسه با FCL همچنان تنها برای محموله‌های کوچک مناسب است اما در مقابل هزینه هر واحد بسیار بالاتر تمام خواهد شد.

چگونه می‌توانم هنگام حمل دریایی از چین به صورت LCL هزینه‌ها را مدیریت کنم؟

از آنجا که حمل دریایی از چین به شکل LCL منجر به هزینه‌های بیشتری در بندر خواهد شد شما باید هزینه‌های بندری را قبل از حمل دریایی کالا تایید کنید.

اگر طبق CIF اقدام کنید باید بدانید که هزینه‌های بندری شامل آن نمی‌شود. برای جلوگیری از اتفاق ناخوشایند در بندر بار LCL را تحت DAT یا DAP سفارش دهید که هر دو هزینه‌های بندری را پوشش دهند.

سرعت حمل دریایی LCL  و FCL

طبق تجربه گروه تجاری ما FCL می‌تواند کمی سریع‌تر باشد. این موضوع ثابت نشده است اما ما تصور می‌کنیم این مساله به دلیل عوامل زیر باشد:

  • رزرو بار LCL ممکن است بیشتر طول بکشد زیرا به چندین محموله مختلف نیاز است.
  • LCL ممکن است در اولویت نباشد.

چه زمانی به سراغ حمل دریایی LCL و FCL برویم؟

LCL برای محموله‌هایی است که برای حمل هوایی، سنگین و بزرگ هستند اما در عین حال به اندازه کافی بزرگ نیستند که FCL را به گزینه اصلی تبدیل کنند یک انتخاب بسیار عالی است.

LCL برای محموله‌هایی با حجم بین ۱ تا ۱۰ متر مکعب بسیار عالی است.

در نقطه مقابل اگر محموله LCL از حدود ۱۲ متر مکعب فراتر برود مجموع هزینه‌ها (هزینه‌های بندری و حمل و نقل) با یک کانتینر کامل ۲۰ فوتی (FCL) برابری خواهد کرد.

این در حالی است که ۷۰ درصد کانتینر FCL خالی است.

 

بیمه حمل و نقل

بیمه حمل و نقل

همانطور که اشاره شد به طور پیش‌فرض با انتخاب CIF محموله بیمه می‌شود. اما اگر هنگام حمل دریایی از چین به سراغ DAT یا DAP بروید باید به کارگزار حمل و نقل خود اطلاع دهید که تمایل دارید بار بیمه شود.

بیمه حمل و نقل مقرون به صرفه است. به ندریت بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه می‌برد. به طور معمول بیمه حمل و نقل در صورت خسارت تنها ارزش محموله را پوش می‌دهد. این هزینه فروش از دست رفته را پوشش نخواهد داد.

چرا بیمه حمل دریایی هنگام خرید از چین بسیار مهم است.

خسارات هنگام حمل دریایی از چین بسیار بیش از تصور صاحبان کسب و کار عادی است. حمل بار با لطافت انجام نمی‌شود. چه در کف کارخانه، چه در بندر بارگیری و چه در بندر تخلیه در مقصد می‌تواند به محموله آسیب برسد.

هر زمان که اتفاقی بیفتد بیمه حمل و نقل تنها چیزی است که باعث می‌شود که خسارات شما جبران شود. اگر شما برای بیمه‌نامه اقدام نکنید نمی‌توانید به سراغ غرامت احتمالی بروید.

چگونگی بیمه کردن محموله هنگام حمل دریایی

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن طریق محموله خود را بیمه کنید. در ادامه به بررسی دو روش بسیار معمول خواهیم پرداخت

روش اول: CIF

با اینکوترمز CIF شما دیگر نیاز به بیمه‌نامه اضافه ندارید.از همان ابتدا بیمه در اینکوترمز گنجانده شده است.

با این حال توصیه می‌شود که از تامین‌کننده بخواهید یک نسخه از بیمه‌نامه را برای شما ارسال کند.

روش دوم: رزرو بیمه از طریق کارگزار حمل و نقل (روش توصیه شده)

خرید بیمه از طریق فورواردر شفافیت و کنترل بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید به طور خاص برای بیمه‌ای اقدام کنید که از حمل داخلی در چین گرفته تا بارگیری، حمل دریایی محموله و تخلیه بار را پوشش دهد.

همانطور که بارها به آن اشاره شد از طریق CIF محموله شما به طور پیش‌فرض بیمه می‌شود. اگر به سراغ اینکوترمز دیگری رفتید حتما باید تامین‌کننده یا کارگزار حمل و نقل (یا بسته به حمل و نقل هر دو آن‌ها) را در جریان بگذارید که کالای شما باید بیمه شود.

هزینه بیمه بار هنگام حمل دریایی

هیچ دلیل موجه‌ای وجود ندارد که شما به صرف نظر کردن از بیمه فکر کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که از همان ابتدا به کارگزار خود بگویید که قرار است بار خود را بیمه کنید. سپس بر اساس هزینه سفارش خود هزینه اندکی را پرداخت کنید.

به طور معمول هزینه بیمه در حدود ۰.۵ تا ۰.۶ درصد از ارزش محموله تعیین می‌شود. در ادامه یک مثال برای درک بیشتری آورده شده است.

هزینه بیمه = ((ارزش محموله + ارزش حمل و نقل) * ۱۰) * ۰.۰۰۵

یا

هزینه بیمه = (ارزش CIF + ارزش CIF * 10%) * 0.005

طرح دعوی

با فرض این مساله که شما به طور منظم از چین خرید می‌کنید خطر بسیار زیادی در کمین است. شما در برخی موارد به طرح ادعای جبران خسارت نیاز دارید.

نگران نباشید زیرا طرح ادعای جبران خسارت نسبتا ساده و راحت است. علاوه بر این شرکت‌های بیمه به طور معمول خیلی سریع پرداخت سریع را پیشنهاد می‌کنند.

حالا اولین کاری که باید هنگام محموله انجام دهید بررسی کامل خسارات احتمالی حین حمل دریایی است. اگر خسارتی را مشاهده کردید سریعا ظرف ۲۴ تا ۴۸ سال پس از دریافت محموله اطلاعات زیر را برای کارگزار خود ارسال کنید:

  • تصاویر و فیلم، مستند کردن بسته‌بندی و ارقام آسیب‌دیده
  • یک لیست از محصولات آسیب‌دیده، مقدار و ارزش هر کدام از اقلام آسیب‌دیده
  • اثبات ارزش (به عنوان مثال فاکتور تجاری)
  • اثبات تحویل محموله (رسید)

به طور معمول کارگزار حمل و نقل شما می‌تواند به شما در رسیدگی کامل ادعای خسارتتان کمک کند. این بدان معنا است که شما نیازی به مذاکره با شرکت بیمه ندارید. هنگامی که آن‌ها برای جبران خسارت اقدام کردند شما می‌توانید انتظار داشته باشید که ظرف ۱ تا ۳ هفته مبلغ مستقیما به حساب بانکی شما واریز شود.

با این وجود اگر رزرو محموله از طرف تامین‌کننده صورت بگیرد ممکن است اوضاع کمی پیچیده شود. زیرا ممکن است آن‌ها توانایی مدیریت آسیب‌های احتمالی را نداشته باشند. ما در بسیار موارد مشاهده کردیم که تامین‌کننده از قبول مسئولیت شانه خالی کرده و هیچ کمکی به خریدار در این زمینه نکرده است.

بیمه و بی‌کیفیتی محصول

هنگام حمل دریای از چین به این نکته توجه کنید که بیمه تنها و تنها خسارت‌های احتمالی پیش آمده هنگام حمل دریایی را پوشش می‌دهد. اگر چه ممکن است برای بسیاری از شما مشهود باشد اما دوست داریم که به این نکته اشاره کنیم که بیمه به هیچ عنوان مسائل کیفی و خسارات ناشی از کم‌کاری تامین‌کننده را پوشش نمی‌دهد.

به همین ترتیب بیمه جایگزین مناسبی برای استراتژی‌های تضمین کیفیت از جمله بازرسی کیفیت قبل از حمل دریایی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید :  بازار عمده فروشی ایوو در چین؛ نحوه خرید عمده بهترین کالاها از بازار ایوو (yiwu)

نکته قابل بیان این است که بیمه حمل و نقل ممکن است که هزینه حمل دریایی را هم پوشش ندهد. از این رو تنها مقدار بار آسیب دیده جبران می‌شود. از این رو پول پرداخت شده بابت حمل دریایی را از دست خواهید دید.

با این حال این بدترین اتفاق ممکن نیست. یک محموله آسیب دیده به طور کامل یا جزئی به راحتی می‌تواند یک کسب و کار را نابود کند. از آنجا که ماه‌ها فروش خود را از دست خواهید داد تا زمانی که بتوانید محموله‌ای جایگزین را دریافت کنید ممکن است حتی با دریافت بیمه باز هم پایان کار شما باشد.

بسته‌بندی باکیفیت بسیار بالا هنگام حمل دریایی از چین

بهترین راه برای جلوگیری از وضعیت توصیف شده جلوگیری از خسارات ناشی از حمل دریایی است. البته ما همچنان اصرار داریم که حتما بار خود را بیمه کنید. آنچه واقعا مهم است این است که بار شما از همان ابتدا با یک بسته‌بندی باکیفیت محافظت شود.

بسیاری از تولیدکننده‌های چینی فاقد دستورالعمل داخلی برای بسته‌بندی باکیفیت صادراتی هستند. مقل همیشه این بدان معنی است که شما باید حتما با یک بیان صریح و روشن شرایط بسته‌بندی صادراتی مورد نظر خودتان را اعلام کنید. همچنین تایید کنید که باید از آن پیروی کنند.

اما شاید از خودتان بپرسید بسته‌بندی صادراتی شامل چه مواردی است؟ مثل اکثر سوال‌ها باز هم بستگی دارد.

اما در بیشتر موارد چیزی شبیه موارد زیر را باید رعایت کنید:

  • کارتن‌های داخلی: ۵ لایه
  • کارتن‌های خارجی: ۵ لایه
  • پلاستیک محافظ: بله
  • پالت: بله (ISPM 15)

حفاظت از حمل و نقل هنگامی که قرار است که محموله را به یک انبار آمازون بفرستید بسیار اهمیت پیدا می‌کند. زیرا قرار است بدون بازرسی مستقیما توزیع شود.

زمان انتظار

زمان انتظار حمل دریایی

زمان انتظار حمل دریایی بستگی به فاصله بندر تا بندر دارد. در زیر می‌توانید چند مثال از زمان انتظار حمل دریایی از چین را مشاهده کنید:

شانگهای – لس آنجلس: ۲۰ روز

شانگهای – نیویورک: ۳۲ روز

شانگهای – سنگاپور: ۵ روز

شانگهای – هامبورگ: ۳۰ روز

شانگهای – سیدنی: ۱۲ روز

با این حال به یاد داشته باشته باشید که ممکن است بارگیری بار شما  در چین ممکن است چند روز و حتی یک هفته طول بکشد.

باید انتظار همین تاخیر اداری را هم در بندر مقصد داشته باشید. این تاخیر ممکن است حتی بیشتر شود و تا دو یا سه هفته در بندر مقصد با تاخیر مواجه شوید.

حمل دریایی از نظر زمان انتظار کندتر و قابل پیش‌بینی‌تر از حمن هوایی است. به همین ترتیب شرکت‌ها هنگام حمل دریایی از چین باید با برنامه‌ریزی دقت پیش بروند و برای تاخیرها حاشیه‌های جدی در نظر بگیرند.

برای مثال اگر به کالای خود برای کریسمش نیاز دارید بهتر است که سفارش خود را در جولای به جای سپتامبر انجام دهید. حداقل ۴ ماه قبل ازضرب الاجل خود اقدام کنید.

حمل دریایی کانتینرها

حمل دریایی کانتینرها

ترانزیت کانتینری که در دهه ۱۹۵۰ در این صنعت ظاهر شد انقلابی را در تجارت بین‌الملل ایجاد کرد. بدون آن‌ها دنیا به این شکل نبود. در این بخش شما با انواع کانتینرهای حمل و نقل و چگونگی صرفه‌جویی در هزینه و رهگیری آنلاین کانتینر آشنا خواهید شد.

حجم کانتینرهای حمل دریایی

در صورت تصمیم به واردکردن بار به شکل FCL سه گزینه پیش رو دارید:

  • کانتینر ۲۰ فوتی

حجم داخلی: ۳۳.۱ cbm

۵.۷۱ m (طول) * ۲.۳۵۲ m (عرض) * ۲.۳۸۵ m (ارتفاع)ابعاد داخلی:

حداکثر ظرفیت: ۲۸۲۰۰ کیلوگرم

  • کانتینر ۴۰ فوتی

حجم داخلی: ۶۷.۵ cbm

۱۲.۱۹۱ m (طول) * ۲.۳۵۲ m (عرض) * ۲.۳۸۵ m (ارتفاع)ابعاد داخلی:

حداکثر ظرفیت: ۲۶۶۰۰ کیلوگرم

  • کانتینر ۴۰ فوتی HQ

حجم داخلی: ۷۵.۳ cbm

۱۲ m (طول) * ۲.۳۱۱ m (عرض) * ۲.۶۵۰ m (ارتفاع)ابعاد داخلی:

حداکثر ظرفیت: ۲۶۵۸۰ کیلوگرم

حجم کانتینر ممکن است بین شرکت‌های حمل و نقل کمی متفاوت باشد. این تفاوت ممکن است در حد +/- ۱ cbm باشد.

همچنان یک راه برای صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل دریایی مرتبط با حجم کانتینر وجود دارد. این امر به این شکل است که شما سفارش خود را بر اساس واحدهایی انجام می‌دهید که متناسب با یک سایز کانتینر مشخص به جای یک مقدار از قبل تعیین شده باشد.

به این ترتیب می‌توانید از شرایطی که هزینه اضافی برای فضای خالی پرداخت می‌کنید یا پرداخت هزینه همزمان برای FCL و LCL جلوگیری کنید. استفاده همزمان از LCL و FCL با توجه به بالا بودن هزینه‌های LCL ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود.

سفارش بر اساس حجم کانتینر هنگام حمل دریایی از چین

هنگام حمل دریایی از چین کاهش هزینه حمل و نقل بسیار راحت‌تر از هزینه تمام شده محصول است. همچنین این کاهش هزینه بر خلاف کاهش هزینه تمام محصول منجر به کاهش کیفیت محصول نخواهد شد. ساده‌ترین راه کاهش هزینه سفارش FCL است. در حالی که امکان حمل و نقل کمتری با LCL وجود دارد شرکت‌های حمل‌ و نقل اغلب در هر متر مکعب ۲ تا ۳ برابر FCL را حمل می‌کنند.

منطقی است زیرا در هنگام مدیریت LCL حجم کارها برای شرکت‌های حمل و نقل چندین برابر است. در حالی که به راحتی به کمک FCL محموله‌ها را بارگیری می‌کنند و مستقیما به محل از قبل تعیین شده خریدار تحویل می‌دهند. در حالی که محموله‌های LCL باید یک بار قبل از تحویل نهایی تخلیه و بارگیری شوند.

احتمالا متوجه موضوع شده‌اید. در عمل این مساله به این معنا است که شما باید از تامین‌کننده خود بخواهید به جای مقدار از پیش تعیین شده (اغلب هنگام حمل دریایی از چین با آن روبرو می‌شویم) قیمتی را بر اساس یک ظرفیت پر کانتینر به شما پیشنهاد دهد. به این ترتیب تامین‌کننده باید محاسبه کند که چند واحد در یک کانتینر قرار می‌گیرد.

در برخی از موارد حتی در صورتی که نتوانید کانتینر را کامل پر کنید باز هم ممکن است FCL به صرفه‌تر باشد. برای محموله‌های بیش از ۱۵ متر مکعب LCL همیشه گران‌تر از FCL تمام می‌شود. (حتی اگر نیمی از کانتینر خالی باشد.)

ممکن است در برخی از موقعیت‌ها چاره‌ای به غیر از انتخاب کانتینر ۴۰ فوتی نداشته باشید. برای مثال یک ماشین چاپ در حدود ۴ متر است که در یک کانتینر ۲۰ فوتی تنها قادر به جابجایی یک ماشین چاپ هستید در حالی‌که به راحتی با یک کانتینر ۴۰ فوتی سه ماشین چاپ را می‌توانید حمل کنید.

رهگیری کانتینر

بیشتر خطوط حمل دریایی سرویس رهگیری کانتینر به صورت آنلاین را ارائه می‌دهند. این بدان معناست که شما می‌توانید مکان و تاریخ تقریبی ورود محموله کانتینری خود را محاسبه کنید. در حالی‌که اکثر شرکت‌ها به شما این سرویس را ارائه می‌دهند اما می‌توانید جداگانه از طریق وب‌سایت searates کانتینرهای ارسالی به وسیله چند شرکت مختلف را رهگیری کنید.

مشاغل کوچک اغلب مستقیما با خطوط حمل و نقل سر و کار ندارند. در عوض  محموله به یک کارگزار حمل و نقل برون‌سپاری می‌شود. طبق تجربه ما در اغلب موارد کارگزار حمل و نقل سرویس رهگیری آنلاین را به شما ارائه نمی‌دهد. به همین دلیل شما به یک در پشتی نیاز دارید.

به منظور رهگیری یک کانتینر باید بدانید کدام خط حمل و نقل محموله شما را حمل می‌کند. به شماره کانتینر و شماره رزرو یا شماره سند (هر کدام از آن‌ها به تنهایی در بیشتر موارد کافی است) نیاز دارید. شما باید هر دو را در بارنامه خود مانند عکس زیر مشاهده کنید:

رهگیری کانتینر

آن آرم بزرگ را در بالا سمت چپ می‌بینید؟ این خط حمل و نقل است (Yang Ming). در صورت عدم وجود چنین آرمی در بارنامه شما باید به سراغ سایر اسناد خود بروید. به غیر از نام خطوط حمل و نقل ما به شماره کانتینر هم نیاز داریم. به بالا سمت راست دقت کنید. (B/L no)

بسته‌بندی صادراتی

محموله شما باید در کف پر از گرد و خاک کارخانه تا انبار مرطوب شانگهای به اندازه کافی محافظت شود. همچنین باید در نظر بگیرید که این محموله باید برای یک ماه زندگی در کانتینر آماده باشد.

در این مدت زمان اتفاقات بسیار زیادی می‌تواند بیفتد و شما باید مطمئن باشید که هنگام حمل دریایی از چین بسته‌بندی شما توانایی محافظت از محموله شما را دارد.

شاید با خودتان تصور کنید که می‌توانید به تامین‌کننده اعتماد کنید که این کار را برای شما انجام می‌دهد اما متاسفانه به هیچ عنوان چنین نیست. تامین‌کننده چینی تمایل دارد که از بسته‌بندی ارزان و غیراستاندارد استفاده کند. برای اطمینان از محافظت از محموله در هنگام حمل و نقل می‌توانید لیست زیر را برای محموله خود بررسی کنید:

کارتن‌های داخلی: ۵ لایه

کارتن‌های بیرونی: ۵ لایه

محافظ پلاستیکی: بله (روی کارتن بیرونی)

پالت: بله (ISPM 15 EU Standard)

اخطارها: بله (چاپ شده روی کارتن بیرونی)

به عنوان مثال آمازون به محموله‌های پالت شده نیاز دارد زیرا تخلیه هر بار یک کارتن وقت‌گیر است. این مساله به ندرت توسط تولیدکننده‌ها و تیم فروش کارخانه قابل درک است زیرا نیروی کار نسبت به غرب بسیار بسیار ارزان‌تر است.

حتما مشخصات بسته‌بندی صادراتی خود را صریح و روشن در اختیار تامین‌کننده قرار دهید. اجازه ندهید که به تفسیر خود عمل کنند و حتی اگر نیاز بود یک مثال تصویری از آن چیزی که نیاز دارید را برای آن‌ها ارسال کنید.

علاوه بر این مقررات و محدودیت‌های مختلفی برای بسته‌بندی وجود دارد که هنگام حمل دریایی از چین باید آن‌ها را یادآوری کنید تا اعمال شود.

چگونه‌ می‌توانم ارزان‌ترین نرخ حمل دریایی از چین را پیدا کنم؟

چگونه‌ می‌توانم ارزان‌ترین نرخ حمل دریایی از چین را پیدا کنم؟

این سوالی است که روزانه هزاران نفر در دنیا می‌پرسند. با این حال نرخ کرایه بر اساس نرخ روز تعیین می‌شود و به صورت هفتگی تغییر می‌کند. هیچ حمل و نقل ارزانی وجود ندارد که خدمات حمل دریایی را با تخفیف ارائه دهد.

با این اوصاف بهتر است مراقب کارگزارهای حمل و نقلی باشد که ادعا می‌کنند حمل و نقل کم‌هزینه و آسان است. زیرا قرار است از طریق CIF اقدام کنند که پیش از این مفصل در مورد آن صحبت کردیم. در پایان شما باید تمام هزینه‌های اضافی را پرداخت کنید و شاید گران‌تر از حالتی باشد که از ابتدا از طریق DAP یا DDP اقدام می‌کردید.

 

راه‌های جلوگیری از تاخیر

  • مطمئن شوید که ارزش اعلام شده صحیح است و با فاکتور تجاری و بارنامه مطابقت دارد.
  • مطابق با شرایط FOB سفارش دهید و اطمینان حاصل کنید که تامین‌کننده کلیه اسناد ترخیص کالا را به موقع آماده می‌کند.
  • هنگام حمل دریایی از چین به جای اینکه تا روز آخر صبر کنید از کارگزار خود بخواهید چند روز قبل از آماده شدن کالا برای حمل و نقل با تامین‌کننده تماس بگیرد.
  • گمرکی را از یک ماه قبل از رسیدن کالا به بندر انجام دهید.
  • از بسته‌بندی صادرات مناسب استفاده کنید تا مجبور به بسته‌بندی مجدد نباشید
  • مانده و هزینه را به موقع پرداخت کنید تا حاضر شدن اسناد حمل و نقل به مشکل نخورد.

اگر واقعا همه چیز دیر شده است بهتر است که محموله را به دو قسمت تقسیم کنید. یک قسمت از آن (در حدود ۲۰ درصد) را از طریق آسمان انتقال دهید و مابقی با را از طریق حمل دریایی جابجا کنید.

هنگام حمل دریایی از چین خودمان کارگزار پیدا کنیم یا همه چیز را به تامین‌کننده بسپاریم؟

هنگام حمل دریایی از چین خودمان کارگزار پیدا کنیم یا همه چیز را به تامین‌کننده بسپاریم؟

شما در کل دو گزینه دارید یا اجازه دهید تامین‌کننده فرآیند حمل و نقل را مدیریت کند یا با یک کارگزار وارد مذاکره شوید. مشکل گزینه اول شفافیت آن است زیرا شما شرکت حمل و نقل را انتخاب نخواهید کرد. در نتیجه شما حتی از قیمت تامین‌کننده هم مطمئن نیستید. در حقیقت در اغلب موارد آن‌ها به طور معمول چند صد دلار را به هزینه حمل و نقل اضافه می‌کنند. البته حق هم دارد زیرا ساعت زیادی را برای رزرو بار و نظارت بر روند حمل دریایی صرف می‌کند.

برای مثال هنگام حمل دریایی مواد حساس مانند باتری یون‌لیتیومی شاید حتی سپردن حمل و نقل به تامین‌کننده به نفع شما تمام شود. اما به طور کلی به شما توصیه می‌کنیم بهتر است که مستقیما با یک کارگزار حمل و نقل کار را پیش ببرید.

کارگزار حمل و نقل به طور معمولی بخشی از یک شبکه بین‌المللی است اما بسیاری از آن‌ها در شهرهای بندری بزرگ مانند شانگهای و  هنگ کنگ دفاتر خودشان را دارند. یک کارگزار قادر به ارائه طیف گسترده‌ای از خدماتی مانند FCL و LCL  و حمل هوایی است.

علاوه بر این آن‌ها یک فرد را برای پاسخ به سوال‌های شما در نظر می‌گیرند. البته قبل از هر چیزی از شما انتظار دارند که دستور کار را مطالعه کنید. چون قرار نیست الفبای کار را به شما یاد بدهند.

بیشتر بخوانید :  کم اظهاری در گمرک یعنی چه؟ (راهنمای جامع)

مالیات هنگام حمل دریایی از چین

مالیات هنگام حمل دریایی از چین

شما هنگام واردات از چین نیاز نیست که مالیاتی را پرداخت کنید. با این حال نیاز است که هزینه حمل دریایی را از بندر بارگیری در چین و هزینه صدور اسناد ترخیص را پرداخت کنید. در صورت سفارش از طریق CIF، FOB، DAP یا DAT نیازی به پرداخت این دو هزینه ندارید زیرا همانطور که در بخش اینکوترمز توضیح داده شد این هزینه‌ها در دل آن‌ها گنجانده شده است. اما در صورت سفارش از طریق EXW باید این هزینه‌ها را در نظر بگیرید.

چگونه می‌توانم پس از ورود محموله به بندر مقصد به آن دسترسی پیدا کنم؟

شما دو گزینه دارید. یا خودتان محموله را تحویل بگیرید یا از نماینده آژانس حمل و نقل خود بخواهید که آن را در کامیون بارگیری کرده و به یک مان خاص تحویل دهد. خارج از این دو گزینه نخواهد بود.

هنگامی که بار به بندر مقصد می‌رسد احتمالا توسط نماینده بندر به شما اطلاع داده می‌شود. در بیشتر موارد شما می‌توانید امور حمل و نقل را از طریق نماینده بندر رتق و فتق کنید.

اگر از طریق FCL اقدام کرده‌اید حتما به این مساله دقت کنید که پس از تحویل بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای تخلیه بار زمان دارید. فراتر از این مساله کارگزار حمل و نقل به طور معمول هزینه‌های واردات را ساعتی محاسبه می‌کند.

اگر هنگام ورود بار آسیب ببیند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این اتفاق بیش از تصور واردکننده‌ها رایج است. این همان نقطه‌ای است که بیمه حمل و نقل تبدیل به یک سرمایه‌گذاری ارزشمند می‌شود. توصیه می‌کنیم در صورت آسیب رسیدن به بار هنگام ورود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از خسارات وارده تصویر و فیلم تهیه کنید.
  • تعداد کل کارتن‌ها و محصول‌های آسیب‌دیده را تخمین بزنید.
  • ارزش کل محصولات از دست رفته را محاسبه کنید. به خاطر داشته باشید این ارزش باید با فاکتور تجاری شما همخوانی داشته باشد.
  • موارد تهیه شده را برای شرکت بیمه ارسال کنید.

مورد آخر زمانی که کار حمل و نقل را به تامین‌کننده سپرده باشید و هیچ ردی از شرکت بیمه پیدا نباشد بسیار دشوار خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از تامین‌کننده خود بخواهید یک نسخه از بیمه‌نامه را برای شما ارسال کند. در این حالت شما می‌دانید در صورت بروز هرگونه مشکلی با چه کسی تماس بگیرید. علاوه بر این در بیشتر موارد تامین‌کننده نمی‌تواند بیمه خوبی را برای شما تهیه کند. بهتر است که خودتان جداگانه اقدام کنید که از بیمه بودن محموله خود اطمینان حاصل کنید.

هر چه مدارک شما قوی‌تر و معتبرتر باشند روند بازپرداخت هم به مراتب سریع‌تر خواهد بود. با این حال بهتر است فراموش نکنید که بیشتر شرکت‌های بیمه تنها و تنها ارزش محصولات شما را پوشش می‌دهند و خبری از جبران هزینه حمل و نقل نخواهد بود.

اسناد حمل و نقل

اسناد حمل و نقل

ما در دوره دیجیتالی زندگی می‌کنیم که همچنان قرن نوزدهم در صنعت حمل و نقل بین‌المللی خوب و سرزنده است. به خواندن این یادداشت ادامه دهید تا هر آنچه که باید هنگام حمل دریایی از چین در مورد اسناد بدانید را یاد بگیرید.

بارنامه توسط کارگزار حمل و نقل صادر و به عنوان رسید برای واردکننده ارسال می‌شود. یک بارنامه شامل اطلاعات زیر است:

  • ارسال‌کننده (تامین‌کننده)
  • واردکننده (صاحب کالا)
  • آدرس تحویل
  • دستورالعمل‌های ویژه
  • شماره بارنامه
  • نام حمل‌کننده
  • اینکوترمز
  • مقدار
  • شرح کالا
  • تعداد بسته‌ها

چرا به یک بارنامه احتیاج دارم؟

بسته به شرایط پرداختی بین تامین‌کننده و خریدار بارنامه ممکن است به عنوان سندی باشد که:

  • اعتبار اعتبارنامه را تایید می‌کند.
  • به منزله اثبات حمل و نقل که به واسطه آن خریدار ملزم به پرداخت سهم خود می‌شود.

معمولا بیشتر تامین‌کننده‌ها تنها نسخه‌های اسکن شده بارنامه را ارائه می‌دهند. نسخه اصلی که برای ترخیص محموله در بندر لازم است حدود ۱ هفته پس از دریافت وجه توسط تامین‌کننده از طریق پست تحویل داده می‌شود.

چه چیزی را هنگام حمل دریایی در بارنامه بررسی کنیم؟

قبل از پرداخت بارنامه بهتر است چند مورد را در آن جستجو کنید:

  • آیا شرایط اینکوترمز به درستی در آن قید شده است؟
  • آیا بیمه مشخص شده است؟
  • آیا جزئیات واردکننده، ارسال کننده و شرکت حمل‌کننده درست است؟

فاکتور تجاری در حمل دریایی

فاکتور تجاری ارزش محموله را بیان می‌کند و برای اعلام ارزش گمرکی استفاده می‌شود.

از ارزش گمرکی برای محاسبه عوارض ورودی و سایر مالیات‌ها به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده استفاده می‌شود.

وقتی فاکتور تجاری خود را دریافت کردید دو مورد را در آن بررسی کنید

  • آیا ارزش محصول به درستی در آن قید شده است؟

برخی از تامین‌کننده‌ها ارزش محصولات را عمدا کم ارزیابی می‌کنند. حتی گاهی اوقات بدون اجازه صاحب کالا این کار را انجام می‌دهند. کاهش ارزش گمرکی منجر به کاهش عوارض واردات و سایر مالیات‌ها خواهد شد. این عمل البته غیرقانونی است و واردکننده نه تامین‌کننده باید پاسخگو باشد.

  • آیا ارزش گمرکی به درستی قید شده است؟

بین ارزش واقعی محصول و ارزش گمرکی تفاوت‌هایی وجود دارد. همانطور که گفته شد ارزش گمرکی مبلغی است که طبق آن عوارض واردات و سایر مالیات‌ها محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال در ایالات متحده هزینه‌های گمرکی بر اساس FOB تعیین می‌شوند که در حقیقت نشان‌دهنده هزینه محصول است. اما در طرف دیگر در اتحادیه اروپا عوارض گمرک بر اساس ارزش CIF محاسبه می‌شود که شامل هزینه محصول و هزینه حمل و نقل است.

تصور نکنید که تامین‌کننده شما در چین قادر به محاسبه ارزش گمرکی است که در کشور شما یا بازار هدفتان تعریف می‌شود. محاسبه را خودتان انجام دهید و به او اطلاع دهید که چه چیزی را باید اعلام کند. علاوه بر این ارزش گمرکی ممکن است شامل هزینه‌هایی مانند ابزار، نمونه‌ها و سایر هزینه‌های پرداخت شده به تامین‌کننده باشد.

سیاهه‌ی عدل‌بندی

سیاهه‌ی عدل‌بندی به عنوان لیست حمل و نقل، صورت‌حساب یا لیست تحویل هم شناخته می‌شود. این لیست شامل اطلاعات بسته‌ها، مقدار و نوع محصولات است.

این به شرکت حمل و نقل کمک می‌کند که به راحتی محموله را پیگیری کند. و در صورتی که اگر محموله به درستی از نظر نوع کالا و مقدار آن اظهار شده باشد مقامات گمرکی اجازه ترخیص را صادر خواهند کرد.

گواهی مبدا (فرم A)

گواهی مبدا که گاهی اوقات با نام فرم A هم شناخته می‌شود به مبدا کشور سازنده یا مونتاژ کننده اشاره دارد. پس از ورود محموله به بندر بارگیری به دلایل زیر ممکن است مقامات گمرک به گواهی مبدا نیاز پیدا کنند:

کشور مبدا را تایید کنند که این ممکن است بر نرخ عوارض واردات تاثیر بگذارد.

درستی برچسب‌ گذاری را تایید کنند. در ایالات متحده و بسیاری از کشورها ذکر کشور مبدا نیاز است.

گواهی مبدا به طور معمول توسط تامین‌کننده صادر می‌شود.

آیا هنگام حمل دریایی لازم است گزارش‌های آزمایش‌ها یا گواهی‌های محصول را در اختیار مقامات گمرک بگذاریم؟

به طور کلی گزارش‌های آزمایش و سایر اسناد انطباق در بیشتر موارد مورد نیاز نیست اما گروه‌های خاصی با دقت بیشتری نسبت به بقیه کنترل می‌شوند. برای مثال اسباب‌بازی‌ها، محصولات کودک، وسایل پزشکی، غذا و نوشیدنی، لوازم الکترونیکی، گیاهان، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی  بیش از سایر گروه‌ها بررسی می‌شوند.

در برخی از موارد اسناد انطباق به همراه سایر اسناد گمرکی فرستاده می‌شود. با این حال در بیشتر موارد هنگامی که چنین سندی درخواست می‌شود مساله بررسی تصادفی محموله‌ها با ریسک بالا است.

به عنوان مثال چندین کشور اروپایی نسبت به محموله‌های اسکوتر برقی بسیار حساس هستند و در صورت ارائه نشدن اسناد انطباق از ترخیص کالا خودداری می‌کنند.

زمان تحویل اسناد و هزینه آن

به طور معمول اسناد حمل و نقل یک هفته پس از حمل و نقل توسط پست هوایی ارسال می‌شود. البته فرض می‌شود که تامین‌کننده پول را دریافت کرده است زیرا آن‌ها به ندرت تا زمانی که پول را کامل دریافت نکنند اسناد را ارسال می‌کنند. آن‌ها دلایل موجه‌ای برای این امر دارند. زیرا خریدار می‌تواند به راحتی پس از به دست آوردن اسناد اصلی کار تخلیه و ترخیص را انجام دهند.

این اسناد حمل و نقل بخشی از روند امور گمرکی صادرات است که در قیمت FOB گنجانده شده است اما EXW چنین قابلیتی ندارد. علاوه بر این شما باید برای تحویل این اسناد هزینه پست هوایی که حدود ۳۰ دلار است را بپردازید.

جواز واردات

به طور معمول جواز واردات در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر بازارهای پیشرفته مورد نیاز نیست. البته چند استثنا وجود دارد:

  • داروسازی
  • انواع خاصی از مواد شیمیایی
  • حیوانات و گیاهان زنده
  • محصولات غذایی و کشاورزی

گواهینامه محصول و سایر اسناد

بیشتر آیین‌نامه‌ها در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تنظیم می‌شوند. سایر بازارها مانند سنگاپور و استرالیا مقررات مربوط به محصولات خود را بر اساس محصولات طبق آیین‌نامه آمریکا و اتحادیه اروپا تنظیم می‌کنند.

در زمان نوشتن این مقاله سیستم ارسال گواهی محصول وجود ندارد. از این رو ممکن است نیازی به ارائه گواهی محصول به مقامات گمرک نباشد.

چنین بررسی‌هایی معمولا توسط سایر مراجع نظارت بر بازار انجام می‌شود. با این حال همه چیز سیاه و سفید نیست. بسیاری از کشورها از نمونه‌های محصول گرفته تا کانتینرها را سرسری بررسی می‌کنند. از آن طرف در ایالات متحده تنها به دلیل برچسب‌ گذاری نامناسب ممکن است محموله برگردانده شود.

 

هزینه‌های حمل دریایی از چین

هزینه‌های حمل دریایی از چین

حمل دریایی از چین شامل بسیاری از هزینه‌های مختلف است. هزینه‌ها بسیار نزدیک به اینکوترمز انتخابی است. در زیر تعدادی از هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم که هنگام حمل دریایی از چین باید در نظر بگیرید:

  • حمل به بندر بارگیری (FOB)
  • امور گمرکی صادرات (FOB)
  • هزینه حمل دریایی (CIF)
  • بیمه (CIF)
  • هزینه بندر (DAT)
  • هزینه ترخیص کالا از گمرک
  • عوارض گمرک
  • سایر مالیات (مانند مالیات بر ارزش افزوده)
  • حمل و نقل از بندر مقصد

کلاهبرداری در حمل دریایی از چین

کلاهبرداری در حمل دریایی از چین به دو نوع شکل می‌گیرد. در نوع اول شرکت‌های کلاهبرداری معمولا کانتینر را با هر چیزی به غیر از محصول خریداری شده پر می‌کنند. تنها راه فرار از این دام پیدا کردن تامین‌کننده معتبر و تایید بار قبل از بارگیری به وسیله یک بازرسی کیفیت است. جلوگیری از این نوع کلاهبرداری بسیار آسان است.

نوع دوم آن که از حالت اول اذیت‌کننده‌تر است، کلاه‌برداری بارنامه است. ارائه بارنامه اجباری است. بدون ارائه آن شما قادر به ترخیص بار نیستید. حال اگر یک نفر بارنامه را به شما تحویل ندهد و به این شکل از شما باج بگیرد چه می‌کنید؟

این دقیقا همان چیزی است که به طور معمول اتفاق افتاده است. در واقع شرکت بار را به بندر می‌رساند و سپس مبلغ زیادی را بابت بارنامه طلب می‌کند. از طرف دیگر مقامات بندر صاحب کالا را زیر فشار می‌گذارند که هر چه سریع‌تر هزینه روزانه ۵۰ دلاری بندر را بپذیرد. به همین خاطر هر چه دیرتر بار ترخیص شود هزینه بیشتری باید بپردازید و این همان چیزی است که کلاهبردار انتظارش را دارد.

مبلغ باج تا امروز متفاوت بوده است که معمولا بین ۱۲ تا ۴۰ هزار دلار از طرف کلاهبرداری خواسته شده است. مقامات بندر هم نمی‌توانند به شما کمک کنند زیرا این یک سیستم قدیمی است که به آرامی در حال تغییر و بهبود است.

برای فرار از این مشکل بهتر است که هرگز به دنبال حمل و نقل ارزان و قیمت‌های بسیار پایین نباشید. در واقع بهتر است از نرخی پایین‌تر از نرخ بازار دوری کنید. به یاد داشته باشید که همیشه به همان اندازه که پرداخت می‌کنید دریافت خواهید کرد.

آیا در زمینه حمل دریایی از چین به کمک نیاز دارید؟

ما می‌دانیم که درک فرآیند حمل دریایی چقدر دشوار است خصوصا اگر تا امروز چیزی را از چین وارد نکرده‌اید. برای کمک به شما و کسب و کارهای نوپا و جلوگیری از کلاه‌برداری پیشنهاد می‌کنیم که قبل از شروع هر کاری با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس صحبت کنید. به کمک کارشناسان ما در مرحله اول با تمام مراحل به خوبی آشنا خواهید شد و تمام اسناد و مدارکی را که نیاز دارید را تهیه خواهید کرد. همچنین ما با شعبه‌های مختلف در شرق آسیا آماده ارائه خدمات مختلفی هستیم که احتمالا به آن نیاز خواهید داشت.

سوالات متداول

 

 

کدام اینکوترمز شامل بیمه می‌شود؟

CIF به طور پیش‌فرض شامل بیمه می‌شود. همانطور که گفته شد شما می‌توانید هنگام سفارش طبق هر اینکوترمزی بیمه‌نامه را جداگانه رزرو کنید.
فراموش نکنید این بر عهده شما است که به کارگزار خود اطلاع دهید که یک بیمه‌نامه برای شما رزرو کند. در صورت عدم اطلاع آن‌ها بار شما را بیمه نخواهند کرد.

آیا تمام تامین‌کننده‌ها و کارگزارهای حمل و نقل می‌توانند حمل و نقل LCL را ارائه دهند؟

این بستگی بسیار زیادی به کارگزار شما دارد که آیا از این طریق کار می‌کند یا خیر. اما اکثر کارگزارهای حمل و نقل در چین و سایر مناطق می‌توانند حمل LCL را ارائه دهند.

چه کسی اسناد را صادر می‌کند؟

ممکن است صادرکننده کارگزار حمل و نقل یا تامین‌کننده باشد.

چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که محموله ما به موقع تحویل داده خواهد شد؟

زمان تحویل همیشه ثابت است. حداکثر ممکن است با یک یا دو روز تفاوت تحویل داده شود. درست مانند نرخ حمل دریایی هیچ کارگزاری نمی‌تواند سریع‌تر از سایر کارگزاران بار را تحویل دهد.

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها