[ad_1]

محمود حجتی در نشست علنی امروز سه شنبه اول آبان ماه در پاسخ به سوال علی محمد شاعری درخصوص قیمت گذاری محصولات مشمول خرید تضمینی گندم و عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران اظهار داشت: متاسفانه یارانه نان به پرداخت پول گندم کشاورزان گره خورده و موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است، به نوعی که تولیدکنندگان گندم متضرر شده اند.
وی خاطرنشان کرد: ما گندم را کیلویی ۶۶۰ تومان به کارخانه می فروشیم، اما حضور دلالان نان سبب ایجاد مابه التفاوت بسیاری در این میان شده است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گندم را نزدیک به ۱۴۰۰ تومان می فروشیم، گفت: بیش از هفت هزار میلیارد تومان یارانه به نان داده می شود اما این رقم در لابلای بودجه برای تامین کنندگان و خزانه مشکلاتی را ایجاد کرده است که امیدواری به کمک مجلس و دولت راهکاری را اتخاذ کنید که حساب پول گندم از یارانه نان جدا شود.
وی افزود: با توجه به پیگیری و پشتیبانی، وجه گندم کشاورزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان بود که همه با تاخیر یک ماهه نسبت به سال گذشته پرداخت شده است و امسال علی رغم همه محدودیت ها با حضور به موقع توانستیم یک میلیون تن گندم بخریم.
حجتی یادآور شد: از سوی دیگر نظامی طراحی کردم که دست کشاورزان خالی نشود، لذا در همان روزها و ماه های اولی سهم ۵۰ درصدی آنها پرداخت اما در ۵۰ درصد دوم با مشکل روبرو شدیم. در مورد خرید های تضمینی نیز وزارت جهاد و کشاورزی موظف است تا پیشنهاد خود را تقدیم شورای عالی اقتصاد کند. فصل کشت از نیمه دوم شهریور و اول پاییز شروع می شود اما ما پیشنهاد خود را در مردادماه به دبیرخانه شورای عالی اقتصاد ارائه کردم، اما هنوز این پیشنهاد به مصوبه تبدیل نشده است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: با توجه به شرایط و هزینه ها، تلاش شده هزینه تولید در پایین ترین سطح بماند و یا از میزان افزایش بهره وری استفاده کنیم، میزانی که در سالهای گذشته علی رعم کاهش سطح کشت، قوت غالب کشاورزان بوده است.
وی ادامه داد: در صورتی که بند یارانه نان از هزینه تولید گندم خارج شود، یعنی هزینه گندم کشاورزان را به صورت مجزا در اختیارشان قرار دهیم، کمتر شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود.
حجتی در بخش دوم اظهارات خود در پاسخ به این سوال که چرا با تاخیر این مبالغ پرداخت می شود، گفت: من وظایف خود را در وزارت جهاد با حساسیت بالا دنبال کرده ام و در سال های ۹۱ ، ۹۲ ، ۹۳ و حتی ۹۴ سالانه ۵.۵ میلون تا هفت میلیون تن گندم وارد کرده ایم. سال گذشته نیز صادرات گندم چهار هزار تن نسبت به واردات افزایش پیدا کرده است که این امر را مدیون کشاورزان هستیم.
وی با بیان اینکه پیگیر قیمت پیشنهادی و مصوبه شورای عال اقتصاد بودم، افزود: سازوکاری جز فرآیند کنونی وجود ندارد، کما اینکه ما نیز از قیمت های سال گذشته ناراضی بودیم و فکر می کردیم هزینه هایی که در سال ۹۶ و ۹۷ به کشاورزان تحمیل شد، به ویژه گندمکاران، مناسب نبوده و حق مطلب ادا نشده است.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: فحوای رفتار و گفتار در شورای عالی اقتصاد بر همین منوال است و من شرمنده تولیدکنندگان هستم، اما آنچه مربوط به من و وزارتخانه جهاد کشاورزی است، انجام شده و قول می دهم مشکلات پیش رو را پیگیری کنم، البته قیمت دانه های روغنی کلزا نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید :  سرمایه‌گذاری برای آماده‌سازی بندر شهید بهشتی‌چابهار

** مطالبات کشاورزان به روز پرداخت شود
علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم در جریان سوال از وزیر جهاد کشاورزی، اظهار داشت: با هدف رعایت الگوی کشت قانونی را در سال ۶۸ تصویب کردیم که براساس آن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید قبل از شروع فصل زراعی توسط دولت تصویب و به اطلاع کشاورزان برسد.
وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید حداقل به اندازه نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی افزایش داشته باشد، گفت: دولت براساس قانون برنامه ششم توسعه باید محصولات خریداری شده را به روز پرداخت کند، اما در سال های اخیر اولین ضعفی که در تنظیم بازار و نحوه قیمت خرید تضمینی وجود داشت این بود که دولت به سه تکلیف قانونی خود عمل نکرده و تاکنون قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده و سال گذشته در اردیبهشت ماه با هشت ماه تاخیر این قیمت ها اعلام شد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه تاکنون شورایعالی اقتصاد قیمت خرید تضمینی را اعلام نکرده و کشاورزان بلاتکلیف هستند زیرا از قیمت ها اطلاعی ندارند، ادامه داد: میزان افزایش قیمت خرید را دولت در سال گذشته رعایت نکرد، قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۹۶ و ۹۷ بدون رشد به تصویب شورایعالی اقتصاد رسید در حالی که تورم حدود ۱۰ درصد بود، در سال جاری تورم تا پایان سال به ۳۵ درصد می رسد و پیشنهاد افزایش قیمت وزارت جهاد کشاورزی ۲۲ درصد بود که دولت احتمالا آن را رعایت نمی کند.
شاعری با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید براساس برنامه ششم توسعه به روز باشد، تصریح کرد: آقای نوبخت روز گذشته اعلام کرد که مطالبات کشاورزان را پرداخت کرده است، سال گذشته در پایان آبان ماه این مطالبات تسویه شد، باید حداقل دو ماه تاخیر در پرداخت مطالبات را مطابق سود بانکی اعلامی توسط بانک مرکزی محاسبه و دیرکرد آن پرداخت شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صحبت های انجام گرفته با آقای حجتی وی شورای اقتصاد یا وزارت صنعت، معدن و تجارت را باعث و بانی مشکلات اعلام می کند در حالی که وزیر جهاد کشاورزی آقای حجتی است نه آقای نوبخت و وزیر وزارت سمت ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی باید مطالبات کشاورزان را پیگیری کرده و از حقوق آن ها دفاع کند و پاسخگوی نمایندگان باشد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با تاکید بر اینکه آقای حجتی باید این سه نکته را برای کشاورزان روشن کند که قیمت خرید تضمینی گندم تا چه تاریخی اعلام می شود و با چه قیمتی شورای اقتصادی قیمت خرید تضمینی را به تصویب می رساند، خاطرنشان کرد: آقای حجتی زمان و میزان افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند، همچنین چه تضمینی داده می شود که مطالبات گندمکاران، چغندرکاران، برنجکاران و سایر کشاورزان به موقع پرداخت می گردد.
سیام**۹۳۱۴**۱۵۵۳

بیشتر بخوانید :  افزایش تجارت خارجی ابوظبی

انتهای پیام /*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها