[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: خبرگزاری رویترز گزارش داد که جنگ تجاری آمریکا و چین به هر کدام از این کشورها میلیاردها دلار خسارت وارد کرده و بیش از همه به بخش های خودروسازی، فناوری و کشاورزی لطمه زده است.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس ،  تحلیل های شماری از اقتصاددانان حاکی است هر چند کشاورزان سویا در آمریکا به نوعی از این جنگ تجاری نفع برده اند اما در مجموع هر دو کشور از این نزاع زیان دیده اند.
زیان های واردشده ممکن است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و همتای چینی وی «شی جینپینگ» را وادار کند که تا دوم مارس (یازدهم اسفند) به اختلافات تجاری پایان دهند اما در هر حال امکان دارد که مذاکرات دو کشور به بعد از این مهلت کشیده شود.
«والی تاینر» اقتصاددان دانشگاه «پردو» که در حوزه اقتصاد کشاورزی فعالیت می کند، معتقد است، اقتصادهای چین و آمریکا به دلیل تعرفه هایی که پکن وضع کرده است، سالانه ۲.۹ میلیارد دلار خسارت می بینند.
اخلال در تجارت محصولات کشاورزی به هر دو کشور خسارت وارد کرده اما چین به عنوان بزرگترین واردکننده سویا بیشترین زیان را متحمل شده است. این کشور در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار دانه های روغنی از آمریکا وارد کرده است.
چین از ماه ژوئیه که تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات سویا از آمریکا وضع کرده، این محصول را عمدتا از برزیل وارد کرده است. بدین ترتیب، صادرات سویا از برزیل رکورد زد و فروش این محصول توسط صادرکنندگان آمریکایی کاهش یافت و هزینه خرید برای واردکنندگان چینی افزایش پیدا کرد.
تاینر اظهار داشت: این مساله ای است به شدت به راه حل نیاز دارد. این یک موقعیت باخت-باخت برای آمریکا و چین است.
طبق آمار وزارت کشاورزی ایالات متحده، مجموع صادرات محصولات کشاورزی از آمریکا به چین طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۸ حدود ۴۲ درصد کاهش یافت.
آمریکا به منظور جبران خسارت کشاورزان این کشور ۱۱ میلیارد دلار به خرید مستقیم محصولات کشاورزی داخلی اختصاص داد. این محصولات صرف برنامه های غذایی دولت آمریکا شد.
«مارک واتنی» رئیس اتحادیه کشاورزان ایالت داکوتای شمالی اظهار داشت که کشاورزان این ایالت به دلیل تعرفه های پکن دستکم ۲۸۰ میلیون دلار زیان دیده اند. داکوتای شمالی از طریق بنادر آمریکا در شمال غرب اقیانوس آرام محصولات کشاورزان سویا را صادر می کند.
واتنی افزود: یکصد میلیون دلار دیگر نیز به این خسارت اضافه کنید زیرا قیمت کالاهای اولیه دیگر نیز کاهش یافته که به طور غیرمستقیم بر کشاورزان تاثیر می گذارد.
بعد از آتش بس ۹۰ روزه چین و آمریکا که ماه دسامبر حاصل شد، پکن خرید سویا از آمریکا را از سر گرفت. با این حال، چین تعرفه ۲۵ درصدی بر دانه های روغنی آمریکا حفظ کرد که این امر موجب شد تا خرید این محصولات محدود بماند.
در همین حال، آسوشیتدپرس گزارش داد تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا می تواند پرداخت کمک های دولتی به کشاورزانی را که از جنگ تجاری با چین لطمه دیده اند، متوقف کند.
وزارت کشاورزی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد مرحله دوم کمک ها به کشاورزانی که از جنگ تجاری به شدت لطمه دیده اند، آغاز خواهد شد. اما وام های کشاورزی و برنامه های کمک به خسارت دیدگان از فجایع طبیعی از روز دوشنبه متوقف می شود و تا زمانی که دولت بازگشایی نشود پرداخت این کمک ها از سرگرفته نخواهد شد. هر چند قرار است برخی برنامه های حیاتی وزارت کشاورزی در کوتاه مدت عملیاتی بماند اما ادامه تعطیلی دولت ترامپ می تواند این برنامه ها را نیز متوقف کند.
اختلاف جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر تامین هزینه ساخت دیوار در مرز مکزیک باعث شده است تا یک چهارم از دولت فدرال تعطیل شود. احتمال نمی رود که دولت به زودی بازگشایی شود. این تطعیلی موجب شده تا هشتصد هزار کارمند دولتی به مرخصی اجباری یا بدون حقوق فرستاده شوند.
رویترز در ادامه گزارش خود درباره خسارت جنگ تجاری نوشت چین همچنین به دلیل تعرفه های آمریکا در حوزه های دیگر از جمله باتری تلفن زیان دیده است. به همین دلیل چین مجبور به خرید این محصول از کشورهای دیگر شد. طبق گزارش «اتحادیه مصرف کنندگان فناوری» آمریکا تعرفه بر واردات محصولات فناوری از چین باعث شد تا این صنعت در چین ماهانه یک میلیارد دلار خسارت ببیند.
جنگ تجاری واشنگتن و پکن باعث شده است که خرده فروش ها و شرکت های عمرانی و تولیدی آمریکا تحت فشار قرار گرفته و بهای بیشتری برای خرید فلزات و سایر محصولات پرداخت کنند.
سه شرکت بزرگ خودروسازی در دیترویت (ایالات میشیگان) یعنی جنرال موتورز، فورد و فیات کرایسلر هر کدام اعلام کرده اند که خسارت ناشی از افزایش تعرفه ها امسال به حدود یک میلیارد دلار خواهد رسید.
فورد و فیات گفته اند که احتمال می رود در سال ۲۰۱۹ نیز به همین میزان خسارت ببینند.

بیشتر بخوانید :  جزییات توافقات جدید تجاری ایران و روسیه

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها