[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، چندی پیش، مصرف ذرتهای تراریخت با استانداردهای دامی، در برخی انواع پفک، در روابط عمومی گروه تجاری ققنوس منتشر شد. خوشبختانه واکنش مراجع نظارتی ــ اعم از وزارت بهداشت و دستگاه قضایی ــ به این خبر بسیار مثبت و جدی بوده است.

بیشتر بخوانید

تولید پفک در ۲ کارخانه با ذرت‌های تراریخته دامی

احتمال توقف فعالیت دو تولیدکننده پفک که «ذرت تراریخت دامی» به‌خورد خردسالان دادند

حدسهای اولیه نشان می‌داد، استفاده از ذرتهای تراریخت دامی، با استانداردهای پایین، به‌دلیل “منافع سرشار تجاری” صورت گرفته است. در ادامه خواهیم دید، این نظریه درست است و انواع تراریخت ذرت، حداقل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد ــ و بیشتر ــ ارزانتر از انواع پاک تمام می‌شود.

آمارهای فائو نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷، کل تولید ذرت جهان (اعم از پاک و تراریخت) رقمی حدود ۱.۱۳۴ میلیارد تن بوده، که سه کشور آمریکا با تولید ۳۷۱، چین با ۲۵۹ و برزیل با ۹۸ میلیون تن، مجموعاً بیش از ۶۴ درصد از کل تولید ذرت جهان، سهم داشته‌اند.[۱]

در سال ۲۰۱۷، کل میزان سطح زیر کشت ذرت تراریخت دنیا، ۵۹.۷ میلیون هکتار بوده است، در این سال بر اساس آمارهای ایسا، آمریکا با ۳۳.۸ و برزیل با ۱۵.۶ میلیون هکتار، حدود ۸۳ درصد سطح زیر کشت ذرت تراریخت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، پس از این دو، آرژانتین با تولید ۵.۲، آفریقای جنوبی با تولید ۱.۹ و کانادا با ۱.۵ میلیون هکتار، حائز مقامهای بعدی هستند. چین، که دومین تولیدکننده ذرت در دنیاست، ذرت تراریخت تولید نمی‌کند.[۲]

بیشتر بخوانید :  خودروهایی که ایرانی ها نپسندیدند!

از میان سه کشور بزرگ تولیدکننده ذرت در جهان ــ یعنی آمریکا، چین و برزیل ــسهم ذرت تراریخت، از کل ذرت کشت‌شده در این سه کشور به‌ترتیب، ۹۳.۴ درصد[۳]، صفر[۴]، و ۸۸.۹ درصد[۵] بوده است؛ آخرین قیمتهای منتشره در سایت فائو نشان می‌دهد قیمت متوسط هر تن ذرت در سال ۲۰۱۶، در این سه کشور به‌ترتیب ۱۳۰ و ۲۶۴.۳ و ۱۸۳.۷ دلار بوده است.[۶] به این ترتیب که قیمت ذرت آمریکا و برزیل ــ که بخش اعظم آن تراریخت است ــ به‌ترتیب  ۴۹.۲ و ۶۹.۵ درصد قیمت ذرت پاک در چین است.

این قیمتها می‌تواند به‌روشنی سطح کیفیت، نوع مصرف، و دلایل تولید ذرت تراریخت را از ذرت عادی تفکیک نماید. استفاده از ذرتهای با استانداردهای دامی در پفک، که اغلب توسط کودکان مصرف می‌شود، با اهداف کاملاً تجاری صورت گرفته است.

منابع:


[۱] – http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC/

[۴] – همان؛ صفحه ۴۴ از این سند، تجاری‌سازی ذرت و سویا را یکی از ضروری‌ترین اقداماتی می‌داند که دولت چین باید در دستور کار قرار دهد، معلوم می‌شود هنوز کشت ذرت و سویای تراریخت در این کشور عملی نشده است.

[۶] – http://www.fao.org/faostat/en/#data/PP/visualize.

انتهای پیام/*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها