[ad_1]

بودجه شرکت‌های دولتی در کنار بودجه عمومی، از اجزای اصلی بودجه کل کشور هستند که همه ساله به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسند.

گروه اقتصاد کلان روابط عمومی گروه تجاری ققنوس : بودجه شرکت‌های دولتی در کنار بودجه عمومی، از اجزای اصلی بودجه کل کشور هستند که همه ساله به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسند. در حالی‌که بودجه عمومی به بودجه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی اطلاق می‌شود، بودجه شرکت‌های دولتی بر اساس آنچه از نام آن برمی­آید، به درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی، بانک­ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مربوط است. شرکت‌ دولتی براساس قانون به شرکتی گفته می‌شود که بیش از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به دولت و یا دستگاه‌های دولتی باشد. تعداد شرکت­های دولتی در قوانین بودجه سنواتی متفاوت است که علت آن واگذاری برخی شرکت‌ها و یا تأسیس شرکت­های جدید (به استناد قوانین مربوط) است. معمولا اعضا و روسای مجامع شرکت‌های دولتی، وزرا و یا مدیران ارشد دولتی هستند که شخص وزیر و یا نماینده ایشان از طرف وزارتخانه به عنوان صاحب سهام (به نمایندگی از دولت) در مجامع شرکت می‌نمایند و ضمن تصویب سیاست‌های کلی شرکت در سال مالی پیش‌رو، کلیات هزینه و درآمد شرکت را نیز تصویب می‌کنند.

بودجه شرکت‌های دولتی در سال­های اخیر معمولاً بیش از ۷۰ درصد بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد. به دلیل برابری بودجه کل با ارزش اسمی تولید ناخالص داخلی در هر سال، لذا بودجه شرکت­های دولتی در سال­های اخیر معادل حدودی ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور و هم­چنین معادل ۷۰ درصد نقدینگی کشور بوده است. حجم بالای گردش مالی این شرکت‌ها باعث اثرگذاری بسیار شدید آنها بر بازارهای مختلف کشور اعم از بازارهای پولی و ارزی و توسعه زیرساخت‌ها می‌شود. چند مورد از مهم­ترین آثار بودجه شرکت‌های دولتی عبارتند از؛

بیشتر بخوانید :  سیف ماموریت بانک ها را برشمرد/ اختصاص تسهیلات نظام بانکی برای رونق و رشد بخش خصوصی

الف- بخش عمده‌ای از درآمد مالیاتی دولت (بیش از ۱۰ درصد) از مالیات این شرکت‌ها تأمین می‌شود. با توجه به این‌که مالیات بخشی از سود شرکت است، اگر هزینه‌های شرکت‌ها به­طور غیرقابل ملاحظه‌ای افزایش یابد، عملاً سود این شرکت‌ها و به تبع آنها سهم سود دولت و نیز درآمد مالیاتی دولت کاهش خواهد یافت.

ب- شرکت‌های دولتی، فعالیت‌های پولی و ارزی بسیار گسترده‌ای دارند. این شرکت‌ها سالانه بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی ریالی و ارزی دریافت می‌کنند که اثر قابل ملاحظه‌ای بر منابع تسهیلات دهی بانک‌ها و نیز بازار ارز کشور برجای می­گذارد.

ج- فعالیت‌های عمرانی گسترده شرکت‌های دولتی (بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در سال) از دید توسعه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و بهبود شاخص کسب و کار، توزیع درآمد و نیز رفاه اجتماعی، اشتغال و تولید بسیار با اهمیت است. بخش عمده‌ای از فعالیت­های خدماتی دولت (تولید و توزیع آب، برق، گاز و …) و حتی فعالیت‌های حمایتی توزیعی و تولیدی دولت از طریق این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. لذا نحوه هزینه‌کرد این منابع و در واقع کارایی فعالیت این شرکت‌ها در تأمین زیرساخت‌ها بسیار قابل توجه است.

د- نکته بسیار قابل تأمل، وجود بودجه بانک‌ها در این سرفصل بودجه­ای است. بانک‌ها وظیفه تخصیص بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان منابع را بر عهده دارند که خود به نوعی شرکت دولتی هستند. البته با خصوصی سازی برخی بانک‌های دولتی و تأسیس برخی بانک­های خصوصی، تنها بخشی از بودجه بانک‌ها در جداول بودجه شرکت­های دولتی درج می­گردد، اما سهم همین بخش نیز قابل ملاحظه (بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸) است. توجه خاص و تأمل روی بودجه بانک‌های دولتی، منابع و مصارف آنها و کاهش هزینه‌های غیرضروری آن­ها در بودجه می­تواند کمک شایانی به چابکی سیستم مالی نماید.

بیشتر بخوانید :  تراز تجاری منفی بیش از همه محصول نرخ ارز است

موارد فوق، تنها نکاتی کلی مرتبط با بودجه شرکت­های دولتی است که اگرچه هر ساله در قانون بودجه درج می‌گردد ولی مجلس به آن ورود دقیقی ندارد. با توجه به اثرات مهم بودجه این شرکت‌ها در اقتصاد ایران، لازم است این جعبه سیاه با دقت بیشتری مورد تأمل نمایندگان محترم مجلس و همچنین دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد. اینفوگرافیک زیر حاصل تلاش سایت روابط عمومی گروه تجاری ققنوس است که در راستای تنویر افکار عمومی و تصمیم­سازان کشور به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و با هدف نشان دادن ابعاد فعالیت بیش از ۳۷۵ شرکت‌ دولتی تهیه گردیده است.

جعبه سیاه بودجه+اینفوگرافیک

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها