تکرار سناریو معدن زغال‌سنگ آزادشهر در "دیزین‌کلا"

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

بعد از انفجار دومین معدن زغال سنگ در سال جاری، مدیرکل معادن غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت علت حادثه معدن دیزین کلا را تجمع گاز و جرقه های به وجود آمده حین حفاری اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در پی وقوع انفجار در معدن زغال سنگ دیزین کلای نور استان مازندران که دو تن در این حادثه کشته و زخمی شدند، سیف الله امیری مدیرکل معادن غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گزارش‌های کلی که تاکنون از این حادثه به وزارتخانه واصل شده است، گفت: این انفجار در ساعت ۲۲:۰۱ شب گذشته اتفاق افتاد که بررسی‌های نشان می‌دهد به احتمال زیاد معدن کاران در حین حفاری به یک مخزن گاز طبیعی رسیدند که به خاطر جرقه های ادوات حفاری دچار انفجار مهیب شد.

وی با اشاره به ابعاد انسانی حادثه گفت: در این معدن ۱۸ نفر  کار می‌کنند که بر اثر حادثه دیشب یک نفر که احتمالا تبعه افغانی بوده و از شرایط قانونی فعالیت این کارگر در آن واحد معدنی اطلاعی در دست نیست، به خاطر سوختگی بالا درگذشت و یک نفر دیگر نیز زخمی شده است.

نبود تهویه همچنان قربانی می‌گیرد

در حالی که بعد از اتفاق تاسف‌بار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر گلستان وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور قاطعی را مبنی بر لزوم رسیدگی به وضعیت استاندارد معادن زغال سنگ و بازرسی فوری از همه واحدهای معدنی صادر کرد، هادی حمیدیان – رئیس سازمان مهندسی معدن استان مازندران-  با اشاره به اینکه این معدن از تهویه طبیعی استفاده می‌کرد، اظهار کرد: متاسفانه این واحد از واحدهایی بود که تهویه طبیعی داشت و این موضوع خلاف قانون است چرا که بر اساس قانون باید تمام واحدهای معدنی زیرسطحی از تهویه موضعی و فن برای جابجایی هوا استفاده کنند زیرا بستر تمام حادثه‌های به وقوع پیوسته در زغال سنگ موضوع تجمع گاز است و اگر تهویه مناسبی در معادن برقرار باشد، ضریب وقوع حادثه به شدت کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: همان‌طور که حادثه شب گذشته نیز نشان داد موضوع انفجار گاز تجمع کرده در حین کار باعث شد تا تلفات جانی و مالی اتفاق بیفتد گرچه ما از این می ترسیدیم که ابعاد حادثه در این معدن بسیار شدیدتر از موردی که پیش آمده باشد.

معدن حادثه‌دیده مسئول فنی نداشت

حمیدیان در رابطه با این معدن حادثه دیده گفت: متاسفانه می‌توان گفت که یکی از دلایل اصلی وقوع حادثه در معدن دیزین کلا نبود مسئول فنی در این معدن بود که این یک ایراد قانونی وارد بر صاحب معدن به شمار می‌رود چرا که از اسفندماه سال گذشته مالک معدن درخواستی برای معرفی مسئول فنی به آن معدن ارائه نکرد و همین موضوع باعث شد تا گزارشی از این معدن به دست ما نرسد و باید در نظر داشت که اگر مسئول فنی در این معدن حضور داشت حداقل‌های قانونی در آن رعایت می‌شد و این حادثه تلخ رخ نمی‌داد.

معدن دیزین کلا از معادنی بود که باید تعطیل می‌شد

رئیس سازمان مهندسی معدن استان مازندران با بیان اینکه اخیرا بازرسی جامعی از واحدهای معدنی زغال سنگ استان صورت گرفته است، گفت: بعد از اتفاق تلخی که برای معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر افتاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور قاطعی در بازرسی از منابع زغال سنگ دادند که با اهتمام نظام مهندسی معدن ایران در کنار کمبود بودجه‌ای که وجود داشت، از ۵۰ معدن زغال سنگ استان بازرسی شد که بر اساس پروسه تعریف شده ارائه گزارش نهایی از این معادن تا شش ماه به طور می‌انجامد.

وی افزود: اما گزارش‌های ابتدایی از معدن زغال سنگ حادثه دیده شهرستان نور نشان می‌دهد که این معدن به خاطر شرایطی که داشته در لیست معادنی بود که قرار است پیشنهاد تعطیلی آنها به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود.

حمیدیان با اشاره به وضعیت معادن استان گفت: ۵۰ معدن زغال سنگ استان ۲۲ معدن فعالیت دارند گرچه هنوز گزارش نهایی از آخرین بازدیدها توسط کمیته‌ای فنی ارائه نشده است اما بر اساس تجربیاتی که وجود داشته و گزارش‌های اولیه رسیده می‌توان گفت که ۳۰ درصد از معادن فعال در وضعیت ایمن در حال فعالیت هستند، ۴۰ تا ۵۰ درصد از معادن فعال در شرایط حادثه‌خیز قرار دارند که به خاطر وضع بد تهویه یا دیگر مسائل غیرایمنی می‌توانند پیامدهای مالی و جانی را رقم بزنند. همچنین ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر از معادن نیز به خاطر کمبود تجهیزات و ابعاد کوچک استفاده از تهویه برایشان توجیه مالی ندارد که همین امر می‌تواند موجب حادثه شود.  

به گزارش ایسنا، شب گذشته یک معدن زغال سنگ کوچک در منطقه دیزین کلای شهرستان نور استان مازندران دچار انفجاری مهیب شد که در پی آن یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. این حادثه در حالی رخ داد که بیش از حدود سه ماه از فاجعه افنجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر گلستان که در آن بیش از ۴۰ نفر از معدن کاران کشته شدند، می‌گذرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از حادثه آزادشهر دستور داد تا همه معادن زغال در اسرع وقت مورد بازرسی سازمان نظام مهندسی معادن ایران قرار بگیرند.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x