[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، میرعلی اشرف پوری حسینی در مورد افزایش انتقادات نسبت به عملکرد سازمان خصوصی سازی گفت: تا حدودی این انتقادات طبیعی است چون خصوصی‌سازی در همه کشورهایی که اجرا شده مانند انگلستان، آلمان و بلوک شرق همراه  با چالش‌، نقطه‌نظر، سوال و اعتراض بوده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اتفاقاً هرچه خصوصی‌سازی به روزهای حساس خود نزدیک‌تر می‌شود و خصوصی‌سازی‌های موثر به بخش واقعی صورت می‌گیرد این اعتراض‌ها و سروصداها نیز افزایش یافته و عمیق‌تر می‌شود.

آسیب های رد دیون

وی ادامه داد: زمانی که سهام در قالب رد دیون به خصولتی‌ها یا طلبکاران دولت واگذار می‌شد این همه سر و صدا نبود چون عملا خصوصی‌سازی در مسیر واقعی اجرا نمی‌شد اما در چند سال اخیر که خصوصی‌سازی‌ها به بخش واقعی واگذار می‌شود و در مسیر قانونی خود است این اعتراض‌ها زیاد شده اما تا امروز سازمان خصوصی‌سازی به خاطر واگذاری‌های صورت گرفته در هیچ محکمه‌ای محکوم نشده است.

نحوه اعلام قیمت پایه و اهلیت خریدار

رییس سازمان خصوصی‌سازی در توضیح نحوه اعلام قیمت پایه و اهلیت خریدار گفت:‌ نباید فراموش کرد که سازمان خصوصی‌سازی مجری قانون است و قانون وضع نمی‌کند، این موضوع از سوی برخی نمایندگان نیز مطرح شده در حالی که قیمت پایه در هیات واگذاری تصویب می‌شود و سازمان خصوصی‌سازی تنها آگهی آن را اعلام می‌کند و اگر این نمایندگان انتقادی دارند این مربوط به هیات واگذاری است و دوستان می‌توانند صلاحیت هیات واگذاری را رد کنند یا افراد جدیدی را به آن اضافه کنند چون این اختیار از جانب نمایندگان به هیات واگذاری داده شده و براساس مصوبه مجلس هیات واگذاری تنها مرجع تعیین‌کننده قیمت پایه، شرایط و اهلیت است.

اعتراض به هیات واگذاری

وی افزود: اما اینکه بعضاً مطرح می‌شود واگذاری‌ها به ثمن بخش یا قیمت نازل فروخته شده در واقع اعتراض به هیات واگذاری است نه سازمان خصوصی‌سازی و البته هیات واگذاری نیز ساعت‌ها درباره شرایط آن بحث می‌کند تا به نتیجه برسد. بنابراین اگر خلاف قانون اقدامی صورت گرفته، دوستان می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه و طرح دعوی کنند تا ما نیز پاسخگو باشیم اما اگر اقدامی خلاف قانون صورت نگرفته و  فکر می‌کنند که هیات واگذاری مصالح عامه را در نظر نگرفته بهتر است تعامل خود را افزایش دهند و بیشتر در جریان تصمیم‌های هیات واگذاری باشد تا دست به دست هم دهیم و فضای جامعه را بی مورد ملتهب نکنیم.

بیشتر بخوانید :  ماجرای واگذاری ارزان یک پتروشیمی به بابک زنجانی

نظارت پس از واگذاری‌ها

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد نظارت پس از واگذاری‌ها گفت: البته بعضا اتفاق افتاده که پس از واگذاری، خریدار نسبت به تعهدات خود پایبند نبوده و بنگاه را به شکل مناسب اداره نکرده است. در این شرایط اگر به اجماع برسیم سریع‌تر از دیگران اقدام کرده و آن را پس می‌گیریم همانطور که در مواردی مانند پتروشمی بیستون، آلومینیوم المهدی صورت گرفت. بنابراین باید فضای تعامل و گفتگو را افزایش دهیم، اگر دوستان از قوانین و مجریان امر اطلاعات مناسب داشته باشند این اندازه اعتراض هم وجود نخواهد داشت.

واگذاری به روش مذاکره

پوری حسینی در مورد واگذاری به روش مذاکره و ابهام آن گفت: باید توجه داشت که روش موارد عرضه نیز از سوی هیات واگذاری تعیین می‌شود نه سازمان خصوصی‌سازی و تا جایی که بنده اطلاع دارم هیات واگذاری نیز در طی ۵ سال اخیر هیچ واگذاری را به صورت مذاکره در نوبت اول و دوم انجام نداده حتی سهام دولت به مزایده گذاشته شده است. قانون به صراحت می‌گوید اگر در دو نوبت واگذاری به صورت مزایده خریدار نباشد، هیات واگذاری می‌تواند از طریق مذاکره آن را واگذار کند اما باز هم هیات واگذاری در استفاده از این اختیار قانونی خود  اِبا داشته است. در ضمن واگذاری‌هایی که مورد اعتراض منتقدان است همگی از طریق مزایده بوده نه مذاکره.

وصول مطالبات

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه وقتی ما سهمی را از طریق مزایده می‌فروشیم و در مقابل آن از طرف مقابل چک یا پول می‌گیریم و اوراق سهام یا قرارداد به نام طرف مقابل زده می‌شود اگر خریدار از پس تعهدات خود برنیاید، اقساط خود را نپردازد و به نوعی اداره بنگاه با مشکل روبرو باشد سازمان خصوصی سازی از روش بازپس‌گیری دین حال استفاده می‌کند یعنی مانده اقساط را ابلاغ می‌کند تا خریدار آن را یک جا بپردازد وگرنه برای وصول مطالبات آنچه داده شده را می‌تواند باز پس بگیرد. در اینصورت ما الزامی برای برگزاری مزایده نداریم چون قبلا مزایده گذاشتیم و الان طلبکار هستیم، از طرف مقابل سهام شناسایی کرده‌ایم و در اینجا می‌توانیم سهام را به طریق غیرمزایده واگذار کنیم اما سازمان در اینجا نیز معمولا برای وصول مطالبات مزایده برگزار می‌کند تا رقابتی باشد.

بیشتر بخوانید :  واگذاری خودرو‌های فروش قطعی با قیمت قرارداد

واگذاری شرکت‌ها به بخش شبه‌دولتی

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری شرکت‌ها به بخش شبه‌دولتی گفت: قبل از دولت یازدهم واگذاری به بخش واقعی تقریباً ۱۸ درصد بود که این میزان در دولت یازدهم به ۶۷ درصد و در دولت دوازدهم به ۱۰۰ درصد رسیده است. به همین دلیل است که بیشتر انتقادات متوجه سازمان خصوصی‌سازی است چون واگذاری‌ها به بخش خصولتی و شبه دولتی نبوده است.

حل مشکلات پرسپولیس واستقلال با خصوصی سازی

از سویی دیگر، پوری حسینی افزود: تا زمانی که استقلال و پرسپولیس در دست دولت باشند، اشکالات آنها حل نخواهد شد. زمانی مشکلات حل می شود که دولت کنار کشیده و به عنوان ناظر و سیاست گزار عمل کند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در این برنامه اظهار داشت: وظیفه دولت ها در عرصه اقتصاد و صنعت، مسائل اجتماعی و حتی امنیتی انجام اقداماتی است که بخش خصوصی توانایی آن کار را ندارد. اما ماندن دولت در این عرصه ها در شرایط توانمند شدن بخش خصوصی، کاری اشتباه است.

اصلاح سیاست ۵۰ سال گذشته

وی افزود: شاید در ۵۰ سال گذشته، دولت به هر دلیلی ناچار به سرمایه گذاری در این دو باشگاه بوده اما در حال حاضر وضعیت استحاله پیدا کرده و فوتبال و ورزش در دنیا متفاوت شده اند. در زمانی که بخش خصوصی قدرت گرفته حضور دولت در حوزه مورد نظر، امری غیرضروری به نظر می رسد.

پوری حسینی با اشاره به اینکه خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس الزامات و پیش فرض هایی دارد یادآور شد: باید همزمان اقداماتی صورت بگیرد تا این کار نتیجه بخش باشد. هیچ بخش خصوصی بدون توجیه فنی و اقتصادی پا به عرصه ای نمی گذارد و ورزش هم جدای از این مسئله نیست.

بیشتر بخوانید :  عرضه شش خودروی جدید با همکاری خودروسازان ایران و فرانسه در سال آینده

رییس سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت: نمی توان نحوه اداره تیم در کشورهای دیگر را کپی برداری و مانند آنها برنامه ریزی کرد. در وهله اول باید برنامه ریزی ها را ایرانیزه و بومی سازی کنیم.

دولت کنار بکشد

این مقام مسئول در ادامه مطلب تاکید کرد: تا زمانی که استقلال و پرسپولیس در دست دولت باشند اشکالات آنها حل نخواهد شد و به نوعی بر مشکلات سرپوش گذاشته می شود. زمانی مشکلات حل می شود که دولت کنار کشیده و به عنوان ناظر و سیاست گذار عمل کند.

پوری حسینی ادامه داد: تیم ملی والیبال ما در رنکینگ جهانی بالاتر از فوتبال قرار گرفته اما سوال اینجا است که آیا باشگاه های استقلال و پرسپولیس، تیم والیبال و فوتسال هم دارند؟ رییس سازمان خصوصی‌سازی بیان داشت: تا زمانی که دولت در عرصه صنعتی، ورزشی و فرهنگی حضور داشته باشد به دلیل عدم اداره رقابتی آن عرصه، مشکلات هم در آن تا ابد باقی خواهند ماند. در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور ما به دلیل دخالت دولت بعد از چهل سال نه تنها پیشرفتی نکرده بلکه ده ها کیلومتر به عقب هم رانده شده است.

وی در خاتمه اظهار داشت: ما در سال ۱۳۹۳ چهار بار مزایده برگزار کردیم در مزایده اول و دوم به دلیل نبود فضا هیچ کسی شرکت نکرد. اینگونه نیست که بخش خصوصی در هر شرایطی در این مزایده ها شرکت کند.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها