[ad_1]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: به دلیل بالابودن نیاز آبی چغندرقند و مشکلات حوضه آبریز دریاچه ارومیه، کشت این محصول در حدود ۷۰۰۰ هکتار با کسب مجوز از معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خارج از حوضه آبریز انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، اسمعیل کریم زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های اصلی تولید کننده چغندر قند در کشور است، اظهارکرد: به دلیل بالابودن نیاز آبی محصول چغندرقند و مشکلات حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری در سطح حدود ۲۳ هزار هکتار برنامه ابلاغی از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای کشت محصول چغندر قند اعلام شده بود که به دلیل مقرون به صرفه بودن کشت این محصول  برای کشاورزان، در حدود ۷۰۰۰ هکتار نیز با کسب مجوز از معاونت  امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خارج از حوضه ابریز کشت شده است و در مجموع حدود ۳۰هزار و ۶۵۲ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است.

وی از کاهش ۱۷ درصدی کشت چغندر قند در استان در سال جاری خبر داد و افزود: برای اولین بار در سال ۹۷ کشت نشایی چغندر قند در سطح ۱۳ هکتار در حوضه دریاچه ارومیه و در شهرستانهای بوکان و میاندوآب انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب در مزارع چغندر قند اجرایی شده است، اظهار کرد:  در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری پنج تا شش نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته و منجر به صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب می‌شود. طرح اجرای الگوی تغییر آرایش کشت چغندرقند از روش ۵۰ در ۵۰ به ۴۰ در ۶۰ یا ۲۵در ۵۰ به منظور صرفه جویی در مصرف آب در سطح ۶۵۰ هکتار امسال اجرا شده است.

بیشتر بخوانید :  تنها مرز زمینی ایران به اروپا منطقه آزاد می‌شود؟

وی خاطر نشان کرد: از اغاز فصل برداشت محصول تاکنون بیش از ۹۰۰ تن چغندرقند از زارعین استان توسط کارخانجات قند خریداری شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

کریم زاده با بیان تاکنون بیش از ۴۶ درصد از مطالبه های چغندرکاران استان پرداخت شده است، ادامه داد: کل مطالبه های چغندر تحویلی به کارخانه های قند در آذربایجان غربی در حال حاضر ۲ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه نحوه پرداخت به صورت نقدی و خدمات کشاورزی است، اضافه کرد: مقرر شده تا ۵۰ درصد بهای چغندر قند تحویلی توسط هر پیمانکار ۱۵ روز پس از تحویل کل میزان تعهد شده پرداخت شود و مابقی نیز ۱۵ روز پس از پایان بهره برداری کارخانه قند پرداخت شود.

وی با اشاره به قیمت خرید تضمینی و جوایز چغندر قند دامه داد: قیمت چغندر قند بهاره با عیار ۱۶ درصد حدود ۳۱۲۲ ریال از بابت هرکیلوگرم با احتساب کرایه حمل و نقل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشاورزان در قبال تحویل هر تن چغندرقند نیز ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به نرخ ۱۲۰۰ ریال و ۲ کیلوگرم شکر یا قند به نرخ هفت هزار و ۵۰۰ ریال دریافت می‌کنند.

کریم زاده بیان کرد: ۸ نفر از ناظرین عیارسنجی از کارشناسان امور زراعت سازمان و همکاران نظام صنفی به منظورنظارت بر عیار سنجی این محصول در  ۵ کارخانه قند استان از ابتدا تا انتهای خرید چغندرقند مستقر و حضور خواهند داشت.

وی تاکید کرد: رعایت حقوق چغندرکاران، تسریع در خرید به موقع محصول چغندرکاران در محدوده زمانی تعیین شده و برنامه ریزی دقیق برای اجرای آن، دقت در تعیین درصد افت و عیار محصول، در اولویت قراردادن تحویل محصول چغندر کارانی که طرف قرارداد با کارخانجات استان هستند از جمله مواردی است که باید نظارت و اجرایی شود.
انتهای پیام

بیشتر بخوانید :  نهالستان‌های غیرمجازی که در آذربایجان غربی جلوداری ندارند

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها