[ad_1]

به گزارش تراز ، بهرام شکوری درباره روند تعطیلی معادن سنگ آهن در سال‌های اخیر اعلام کرد: در سال ۹۳ معادن کوچک و متوسط سنگ آهن به ۹۸ معدن و در سال ۹۵ بر اساس آمار انجمن سنگ آهن این تعداد به ۹ معدن کاهش یافت.
وی با اشاره به خصوصی بودن معادن کوچک و متوسط گفت: حدود ۸ هزار نفر در بخش استخراج سنگ آهن مشغول به کار بودند که تعطیلی آنها طی سالهای اخیر بیکاری حداقل ۵ هزار کارگر و بهره‌بردار معدن را درپی داشته است.
شکوری با بیان اینکه ۱۱ معدن بزرگ دولتی هم در حوزه سنگ آهن فعال است، افزود: سالانه حدود ۵۲ میلیون تن سنگ آهن از معادن سنگ آهن کشور برداشت می‌شد که سهم معادن کوچک و متوسط در تولید سنگ آهن ۶۵ درصد و در اشتغال ۸۵ درصد بود.
وی گفت: در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توان جلوی بیکاری را گرفت، اشتغال بیشتری ایجاد کرد و بخش‌های اقتصادی به‌ویژه بخش معدن و صنایع معدنی را فعال و تقویت کرد.
شکوری دسترسی به آمار و اطلاعات را یکی از مشکلات اساسی کشور دانست و ابراز کرد: از جمله این مشکلات غیر قابل استناد بودن آمار و اطلاعات است ضمن اینکه اطلاعات دیر به دست ما می‌رسد و در نتیجه بر مبنای این آمار نمی‌توان برای آینده برنامه‌ریزی درستی کرد.
وی گفت: به‌خلاف ما که در سال ۹۶ آمارهای سال ۹۳ را منتشر می‌کنیم و برخی سازمان‌ها مثل سازمان تأمین اجتماعی کمی جلوتر آمارهای سال ۹۴ را روی سایت خود قرار داده‌اند، شاهدیم که آمار ۲۰۱۶ در دنیا منتشر می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد.
شکوری راجع به دلایل تعطیلی معادن به‌ویژه معادن سنگ آهن اظهار کرد: کاهش قیمت مواد معدنی در دنیا و به‌تبع آن در ایران، تحریم‌های داخل کشور، وضع حقوق دولتی بالا، افزایش مالیات، نبود زیرساخت‌های لازم مثل آب و برق و شبکه‌های حمل و نقل ریلی باعث شده است معدن در ایران مزیت رقابتی خود را از دست بدهد که تعطیلی و بیکاری از پیامدهای آن است.
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: در دنیا شاهدیم که با هدف حمایت از فعالان بخش معدن مالیات و حقوق دولتی این بخش را کاهش می‌دهند که بعضاً باعث افزایش درآمد دولت می‌شود، در سال ۹۳ اخذ یک‌هزار و هشتصد میلیارد تومان حقوق دولتی از بخش معدن پیش‌بینی شد که عملاً ۴۵۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۲۵ درصد آن وصول شد، این رقم در سال ۹۴ به ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت که باز هم نامعقول بود و فقط ۳۳۰ میلیارد آن محقق شد، در سال ۹۵ نهصد میلیارد تومان حقوق دولتی تعیین، اما ۳۵۸ میلیارد آن وصول شد.
شکوری افزود: بنابر اعلام سازمان تأمین اجتماعی در سال ۹۴ به ۱۸۹ هزار و ۱۱۰ نفر به‌مدت یک سال حق بیمه بیکاری پرداخت شد که البته با احتساب بیکاران فصلی و پرداخت‌های ماهانه این تعداد به بیش از ۳۷۰ هزار نفر می‌رسد، در همین سال به ۶۲۰۸ نفر بیکار بخش معدن بیمه بیکاری پرداخت شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه به‌ازای هر شغل در معدن ۵ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود، در نتیجه تعطیلی معادن بیش از ۳۵ هزار نفر بیکار شدند، این به‌معنای این است که اگر به‌ازای هر نفر سالانه یک‌میلیون تومان حق بیمه بیکاری پرداخت شده باشد سالانه ۳۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است درصورتی که ما سال گذشته مجموعاً ۳۵۸ میلیارد تومان حقوق دولتی وصول کردیم، در واقع هرچه حقوق دولتی وصول شد در قالب بیمه بیکاری پرداخت کردیم.
شکوری افزود: در آلمان وقتی صنعت خودرو دچار بحران و بیکاری می‌شود، دولت برای جلوگیری از این اتفاق با صاحبان این صنعت تفاهم می‌کند و پرداخت ۵۰ درصد حقوق کارگران را با هدف جلوگیری از بیکاری و بحران تقبل می‌کند درحالی که اینجا این‌گونه نیست.
وی گفت: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باید همت ما این باشد که فضایی ایجاد کنیم تا صاحبان سرمایه و فعالان عرضه تولید ضمن حفظ سرمایه‌های خود در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت کنند چرا که ایجاد اشتغال بدون سرمایه گذاری ممکن نیست.
شکوری، تأمین مواد اولیه صنایع فولادسازی را از مشکلات آینده این واحد‌ها دانست و افزود: باید زنجیره ارزش به‌گونه‌ای ایجاد شود که مواد معدنی مورد نیاز آنها تأمین و تعادل برقرار شود و ما شاهدیم که در چند سال اخیر سنگ آهن و کنسانتره بیشتر تولید شده است که مازاد آن را صادر کردیم در حالی که گندله کمبود داشتیم و وارد کردیم.
وی با بیان اینکه باید مجوز به‌گونه‌ای صادر شود که نیاز داخلی تأمین شود، گفت: دغدغه فولادسازی، صادرات است، زیرساخت‌ها در بخش ریل و جاده مشکل دارد و هزینه‌های حمل و نقل دریایی و جاده‌ای ما دو برابر رقباست و لذا مزیت صادراتی نداریم.
شکوری اضافه کرد: خصوصی‌سازی باید واقعی انجام شود و دولت جلوی رانت‌ها را بگیرد، خیلی از شرکت‌های خصولتی وارد معدن شدند که مالیات نمی‌دهند، رقیب خصوصی‌ها شدند که این رفتار‌ها به این بخش اقتصادی به‌ویژه معدن آسیب می‌رساند.
وی گفت: اگر می‌خواهیم کشور توسعه یابد و مناطق محروم که عمدتاً معادن در این مناطق واقع شده است، آباد شود باید به فعالان این بخش وام کم‌بهره داد و از آنها با اعمال معافیت مالیاتی حمایت کرد.
شکوری ادامه داد: سنگ آهن تولیدی به ذوب‌آهن تحویل می‌شود، ولی توان پرداخت پول را ندارد، اما باید هر سه ماه مالیات پولی را که دریافت نکرده‌ایم، پرداخت کنیم.
وی با اشاره به ربوی بودن فعالیت بانک‌ها گفت: بانک‌ها به‌خلاف نامشان نه‌تنها اسلامی نیستند بلکه کاملاً ربوی عمل می‌کنند، چنین نرخ بهره‌هایی در کجای دنیا دیده می‌شود؟ بانک‌ها به‌جای کار اصلی بنگاه‌دار شده‌اند، شرکت سرمایه گذاری ایجاد کردند و با پول دیگران کار اقتصادی می‌کنند.
شکوری افزود: به‌جای اینکه بانک‌ها محرک تولید باشند از وظیفه اصلی خود خارج شده‌اند به‌طوری که بخشی از سهام بانک‌ها در بخش ملک درگیر شده، بخشی را دولت استقراض کرده است و بانک‌ها عملاً قدرت کمک به تولید را ندارند و این موضوعات از دغدغه‌های ماست.

بیشتر بخوانید :  واکنش وزارت صنعت به ادعای واردات سیگار صهیونیستی

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی چيستارسال پول از طریق کارت به کارتارسال پول به آمریکاارسال پول به کارتانتقال پول به بانک سپهبانک صادرات 616پایانه حمل بارپست سریع داخلیتجهیزات شبکه باربدترخيص كالا يعني چهترخیص پوشاکترخیص کار وارداتترخیص کالا از بندر لنگهثبت شرکت حمل و نقل داخلیحمل بار به استرالیا با کشتیحمل بار زمینی به اروپاحمل و نقل استانبولحمل ونقل دریایی کالاحواله یورو به ترکیهخرید از Ebay ققنوسخرید از چین علی باباخرید خط تولید سیگارخرید خط تولید نایلونخرید عمده از علی باباخرید فیلم از آمازونخرید و فروش ابزار نجاری دست دومخریدار تجهیزات شبکهروش خرید از سایت علی باباسایت امازون ترکیهسایت ثبت نام واردات خودروسایت علی اکسپرس چیستستاد ترخیص خودرو منطقه 15سکه و صرافی جوانشرایط ترخیص کالا در گمرکشركت حمل ونقل بين الملليشرکت کارگو اطلسصادرات به آمریکاصرافی کیشقوانین کارت بازرگانیقوانین گمرک برای صادراتکارگو اماراتکد گمرک امام خمینیگمرک زمان شاهمجوز واردات تجهیزات آزمایشگاهیمستر كارت مجازيمستر کارت گیفتواردات ابزار از چینواردات تجهیزات پزشکیواردات خودرو حقیقیواگذاری کارت بازرگانی به غیر

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها