[ad_1]

شریعتمداری در نخستین روز کاری وزارت کار خبر داد:

شریعتمداری در نشست خود با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اعلام کرد: هفته آینده شورای عالی کار درباره بهبود معیشت کارگران تشکیل جلسه میدهد.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعیدر نخستین روز کاری خود در وزارت کار در نشستی با تشکل های عالی کارگری و کارفرمایی و بازنشستگان تامین اجتماعی به بررسی مشکلات حوزه روابط کار پرداخت.

شریعتمداری بر ضرورت تحقق عملی سه جانبه گرایی در حوزه روابط کار تاکید کرد و گفت: توجه به رونق تولید و خدمات تنها راه نجات کشور از گرفتاریهای است که امروز به آن دچار شده ایم.

وی با اظهار امیدواری نسبت برداشتن گام های موثر در حوزه تولید با کمک شرکای اجتماعی یعنی تشکل های عالی کارگری و کارفرمایی گفت: به دنبال تحقق عملی مفهوم سه جانبه گرایی هستیم و معتقدیم در این حوزه امانت دار جمع عظیم مردم ایران هستیم که باید با کمک نمایندگان کارگری و کارفرمایی از آن صیانت کنیم و دولت نقش تسهیل گر داشته باشد.

در ادامه این نشست علی اصغر بیات رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی بر ضرورت همسان سازی و رفع تبعیض حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی با سایر صندوق ها و توجه به سه جانبه گرایی تاکید کرد.

* مزد را بسته ایم و گرگ هار تورم را رها

همچنین حسن صادقی عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران اصلاح دستمزدها در جهت ارتقا قدرت خرید کارگران را خواستار شد.
وی ادامه داد: متاسفانه مزد را بسته ایم و گرگ هار تورم را رها کرده ایم. صادقی اصلاح نظام تعیین مزد را در قالب روندی شناور از وزیر جدید خواستار شد.
وی همچنین بر ضرورت تدوین و تصویب نهایی آیین نامه اصلاح بند ۱ و ۲ ماده ۷ قانون کاردرباره قراردادهای موقت تاکید کرد و خطاب به شریعتمداری گفت: امیدواریم از اقتدارتان در دولت برای نهایی شدن این مصوبه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :  زندگی موقت صاحبان کسب و کار در اقتصاد ایران - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

* حساب تامین اجتماعی را از دولت جدا کنید

عطاردیان رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: شرکای اجتمای دولت یعنی کارگران و کارفرمایان چندین سال است صورتجلسه‌ای را امضا کردند که تأمین اجتماعی زیرنظر دولت نباشد، ما معتقدیم پول تأمین اجتماعی متعلق به کارگران است و نباید وارد بیت‌المال شود، اما متأسفانه دیدیم در بودجه سال ۹۷ مصوب شد که سهم درمانبه خزانه واریز شود، امیدواریم که این طرح در قالب لایحه‌ای از جانب دولت بتواند به صورتلایحه ارائه شود تا این مشکل حل شود. 

در جریان این تقاضا، شریعتمداری گفت: در این مورد باید ببینیم واقعا این موضوع به ضرر کارگران بوده یا خیر، بعد از بررسی و ارزیابی سه‌جانبه می‌توانیم درباره آن تصمیم‌گیری کنیم. 

عطاردیان ادامه داد: همچینن معتقدیم که برنامه‌هایی زیربنایی برای اشتغال داشته باشیم، چرا که در سالهای اخیر متأسفانه طرح‌های زیربنایی را تعطیل کرده‌ایم و بودجه آن را به بخش جاری اختصاص داده‌ایم که در این بخش اشتغال ایجاد نمی‌شود. 

* وزارت کار نیازمند جراحی است

در این نشست همچنین حمیدرضا سیفی، رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی استان تهران به بیان دیدگاه‌های فعالان این حوزه پرداخت و گفت: در جنگ اقتصادی نیازمند اقدامات عملی هستیم و وزارت کار در این شرایط قهرمان می‌خواهد، یعنی کسی که بتواند جراحی انجام دهد، چرا که حوزه کارگری و کارفرمایی در حال نابودی هستند. 

وی همچنین از وزیر کار خواست که تمام فرایندهای موجود در راستای سه‌جانبه‌گرایی به تشکل‌ها واگذار شود و آنچنان که شریعتمداری وعده داد، دولت فقط به عنوان ناظر بماند. 

وی همچنین یکی از موانع بزرگ درباره کارگران و کارفرمایان را سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: این سازمان نه سرعت دارد و نه پاسخگو است و نگاهش فقط کسب درآمد از کارفرماست. 

سیفی همچنین رسیدگی به فرایندهای موجود در شستا را از وزیر جدید خواستار شد و گفت: بررسی کنید که شستا را چه کسانی مدیریت می‌کنند و چرا بهترین شرکت‌ها در شستا هستند، اما درآمدشان صفر بوده و همچنین هزینه‌های تأمین اجتماعی با رکود بالاتر رفته است.

بیشتر بخوانید :  ثبات نسبی در بازار سکه و ارز

وی از طرف کانون عالی کارفرمایی آمادگی همکاری صفر تا صد به وزیر جدید را اعلام کرد و گفت: امیدواریم اگر نمی‌توانید تصمیمی بگیرید، صادقانه اعلام کنید و در زمینه سه‌جانبه‌گرایی اهتمام عملی داشته باشید. 

* دستمزد فقط کفاف ۳۲ درصد معیشت کارگران را می دهد

براساس این گزارش، علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در ادامه این نشست، امنیت شغلی کارگران، توجه به معیشت آنها و همچنین آئین‌نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار که در دولت در صف انتظار تصویب است را به عنوان مطالبات کارگران از وزیر جدید اعلام کرد. 

خدایی گفت: بعد از تکانه‌های ارزی سال ۹۱ معیشت کارگران دچار مشکل شد به گونه‌ای که ۳۷ درصد هزینه‌های کارگران از محل دستمزد تأمین می‌شد و ما در سال گذشته با فشارهای بسیار توانسته بودیم با اصلاح دستمزد فقط ۱۳ درصد آن را جبران کنیم به گونه‌ای که دستمزد می‌توانست ۵۰ درصد از معیشت کارگران را تأمین کند، اما بعد از اتفاقات اخیر، معیشت کارگران سقوط آزاد پیدا کرد و حالا دستمزد فقط ۳۲ درصد معیشت کارگران را تأمین می‌کند. 

نماینده کارگران همچنین از بی‌توجهی سرپرست وزارت کار نسبت به برگزاری جلسه شورای عالی کار انتقاد کرد و گفت: آسیب جدی که کارگران در این دوره با آن مواجه بودند، بی‌توجهی به سه‌جانبه‌گرایی و برگزاری جلسه شورای عالی کار بود و علی‌رغم آنکه کارگران بارها درخواست دادند اما از سوی سرپرست وزارت کار نسبت به این موضوع بی‌توجهی شد. 

وی یادآور شد: شورای عالی کار در سالهای گذشته صرفا جنبه مشروعیت‌بخشی به تصمیمات دولت را داشت، اما اتفاقی که در سالهای اخیر افتاده بود این بود که با وجود این شورا، سه‌جانبه‌گرایی امید به گفت‌وگوهای اجتماعی داشتیم، اما با سقوط آزاد معیشت کارگران و مشکلات متعاقب آن، درخواست‌های کارگران نیز برای برگزاری این شورا بی‌جواب ماند. 

بیشتر بخوانید :  قیمت نفت به 53 دلار و 19 سنت رسید

وی ادامه داد: این موضوع باعث از بین رفتن اعتماد به این گفت‌وگوها می‌شود، چرا که ما می‌توانستیم جلسات شورا را برگزار کنیم و حتی تصمیمی درباره افزایش دستمزد گرفته نشود، اما حتی باب گفت‌وگو در این زمینه بسته شد. 

خدایی گفت:‌ اولین اولویت ما باید احیای این شورا باشد و چهار ماه بی‌توجهی به درخواست کارگران به هیچ عنوان قابل قبول نیست. 

خدایی تأکید کرد: موضوع واریز سهم درمان تأمین اجتماعی به خزانه دولت درخواست دیگری است که دغدغه مشترک کارگران و  کارفرمایان است، چرا که ما به دنبال اداره تأمین اجتماعی به صورت خصوصی بودیم، اما با این کار، تأمین اجتماعی بیشتر تحت نظر دولت قرار می‌گیرد، البته بماند که عملکرد وزارت بهداشت نیز موجب بدبینی نمایندگان کارگری و کارفرمایی به این صندوق شده و ما ناظری برای چگونه هزینه‌کرد سهم درمان که متعلق به کارگران و کارفرمایان است نداریم. 

در پایان این نشست، محمد شریعتمداری مطالبه کارگران برای برگزاری جلسه شورای عالی کار را قابل تحقق دانست و گفت: امیدواریم همین هفته آینده جلسه شورای عالی کار برگزار شود و بتوانیم به تصمیم سه‌جانبه‌ای در زمینه کاهش قدرت خرید کارگران برسیم. 

وی همچنین بر ضرورت تداوم سه‌جانبه‌گرایی تأکید کرد و گفت:‌این ارتباط چه در قالب شورای عالی کار و چه به صورت مجازی باید تداوم یابد.

وزیر کار، موضوع بنگاه‌های مشکل‌دار را یکی دیگر از اولویت‌های خود در وزارت کار عنوان کرد و گفت: هفته آینده در زمینه واحدهای تولیدی مشکل‌دار نیز جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد که این موضوع نیز از اولویت‌های مهم در وزارت کار برای صیانت از نیروی کار است. 

 

فارس

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها