[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات، محمد شهرام معین رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تعریف کلان داده ها یا داده های عظیم، گفت: داده هایی با حجم بالا که با ابزارهای پردازش داده های سنتی قابل پردازش نباشند و ۳ ویژگی حجم، سرعت و تنوع را دارند را کلان داده می گویند.

وی افزود: حجم داده ها در چند سال اخیر به سرعت افزایش یافته است به طوری که عنوان می شود در پنج سال اخیر به اندازه ابتدای تاریخ تاکنون اطلاعات تولید شده است. رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات، تصریح کرد: از طرفی الگوریتم های پردازش کلان داده ها کامل تر شده اند و امکانات پردازشی و ذخیره سازی و سرورهای قوی و مراکز داده با توان بالا و ذخیره سازی در حد پتا و زتا بایت و بالاتر ایجاد شده اند و از طرفی الگوریتم های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و داده کاوی پیچیده تر و کاملتر شده اند و  این دو با هم، امکان ذخیره سازی، پردازش و تحلیل داده ها و استخراج دانش و معنا از آنها را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه کلان داده ها، افزود: از چند سال پیش وزارت ارتباطات حوزه کلان داده ها را در کنار ۵G، اینترنت اشیا، و یارانش ابری و زنجیره بلوکی به عنوان فناوری های نوین در اولویت کاری خود قرار داده است

معین نخستین اقدام پژوهشگاه ارتباطات در حوزه کلان داده ها را تهیه نقشه راه این حوزه عنوان کرد و گفت: در این نقشه راه، جنبه های مختلف حقوقی و کسب و کاری آن دیده شده است و بعد از اعمال آخرین اصلاحات و به روز رسانی به زودی برای تصویب به وزارت ارتباطات ارایه می شود.

بیشتر بخوانید :  آغاز محدودیت تراکنش بانکی برای هر کدملی

وی موضوع رگولاتوری کلان داده ها را یکی دیگر از اقدامات پژوهشکده فناوری اطلاعات اعلام کرد و افزود: پروژه رگولاتوری کلان داده ها با درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سال ۹۶ در حال انجام است و در مراحل پایانی قرار دارد که به نتایج خوبی نیز رسیده است

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات برگزاری فروم های کلان داده ها را یکی دیگر از اقدامات این پژوهشکده بیان کرد و گفت: این فروم ها از سال ۹۶ در قالب جلسات تبادل نظر و جامعه آزاد کلان داده ها برگزار می شود، چرا که یکی از اقدامات مهم در حوزه فناوری های نوین ایجاد جامعه آزاد است که در آن تبادل دانش و به اشتراک گذاری اطلاعات بین ذینفعان این حوزه انجام می شود.

وی حکمرانی داده ها و کلان داده های کشور را یکی دیگر از موضوعات  بسیار مهم این حوزه اعلام کرد و افزود: در این موضوع در حال تهیه پیش نویس لایحه ای حکمرانی داده ها و کلان دادها هستیم که با تصویب این لایحه مشکلات شناسایی داده ها و کلان داده ها، امنیت و حریم خصوصی و خلا قانونی دسترسی به این کلان داده ها، تجمیع و یکپارچه سازی و تحلیل  آنها در اشلهای بزرگ منجمله اشل ملی مرتفع شود.

معین تصریح کرد: کلان داده هایی که در کشور وجود دارد بیشتر در دولت تولید می شود و ملی است ولی در برخی مواقع بخش دولتی در مورد اهمیت آن آگاهی ندارد. وی یکی دیگر از اقدامات پژوهشکده فناوری اطلاعات را تعریف پروژه تجهیز آزمایشگاه کلان داده ها دانست و افزود:هدف این آزمایشگاه که توسعه و تست الگوریتمها و آزاد گذاشتن رسانی کلان داده هایی است که بخش خصوصی به سهولت به آنها دسترسی ندارد

بیشتر بخوانید :  نخستین بستر جامع مبتنی بر تراکنش‌های غیربانکی راه اندازی شد

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: ایجاد زیست بوم و چرخه کلان داده ها به دلیل هزینه های بالا یا عدم امکان ورود بخش خصوصی در برخی حوزه ها ممکن است دچار مشکل شود و به همین علت آزمایشگاه کلان داده ها با هدف کمک به بخش خصوصی، در این پژوهشگاه تجهیز می شود.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاهی با ویژگی ها آزمایشگاه کلان داده های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور وجود ندارد، افزود: این آزمایشگاه که در سال ۹۸ راه اندازی می شود، در حوزه کلان داده ها به تجاری سازی و صنعتی کردن این حوزه کمک می کند

معین تصریح کرد: بزرگترین مزیت تحلیل های کلان داده ای افزایش بهره وری در حوزه های مختلف، منجمله کشاورزی، انرژی و سلامت، خرده فروشی، مالی، کاربردهای بانکی و حمل و نقل و سنجش است.

وی با اشاره به کاربرد های کلان داده ها در حوزه بانکی نیز گفت: به عنوان مثال با تجزیه و تحلیل تراکنش های بانکی می توان تقلب و پولشویی را تشخیص داد. معین، طبقه بندی امنیتی کلان داده ها را یکی دیگر از اقدامات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه بیان کرد و گفت: این موضوع در قالب یکی پروژه در حال تعریف بوده که به زودی به تصویب رسیده و اجرایی خواهد شد.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها