[ad_1]

پایگاه خبری تحلیلی تراز: یکی از خطراتی که در سال های اخیر بیش از هر زمان دیگری کشور ما و بخصوص جوانان را تهدید می کند مصرف گرایی و مدگرایی است. البته وقتی سخن از اصلاح الگوی مصرف به میان می آید شاید اینطور به اذهان خطور کند که خود مصرف امری مذموم از نظر شارع مقدس اسلام به شمار می رود حال آنکه بدون تردید مصرف، به خودی خود نه تنها ناپسند و مذموم نیست بلکه امری ضروری و لازم است. مصرف لازم و ضروری است ولی هدف نیست. مصرف باید وسیله بهتر زیستن ما باشد نه هدف غائی در زندگی.
اما بزرگترین مانع در راه اصلاح الگوی مصرف مدگرایی و مدپرستی است. مد، هر روز دریچه و به تعبیر بهتر چاله ای را پیش روی انسان قرار می دهد و پیش از آنکه از چاله قبلی خارج شویم به دام بعدی گرفتار خواهیم شد. البته قطعا منافع کشورهای غربی در ترویج مد در بین کشورهای شرقی است. این ترویج نیز به حدی است که همه جنبه های زندگی افراد از رنگ لباس گرفته تا بلند و کوتاه کردن مو، گفتگوی روزانه و حتی سبک زندگی را در بر می‌گیرد. ریشه مدگرایی را هم باید در عقده های روحی، میل به انگشت نما شدن، تفاخر و اعلام میزان مال و ثروت دانست.
البته مدگرایی را نمی توان به کلی مذموم و مردود بدانیم. مد می تواند پیش برنده جامعه هم باشد به شرط آنکه دچار افراط در آن نشویم. وقتی مد با فرهنگ و آیین و ارزش ها مغایر باشد قطعا موجب عقب افتادگی فرهنگی می شود. مدهایی که توسط کشورهایی استعمارگر برای سایر کشورها طراحی و ترویج می شوند چنین خاصیتی دارند. اما اگر مد، مصداق نوآوری و هماهنگ با ارزشهای جامعه باشد بی شک موجب پویایی و نشاط جامعه خواهد بود و روحیه نخوت و خمودگی را از بین جوانان می برد.
دسته اول از مدگرایی که مورد اشاره قرار گرفت از سوی شرع نیز به صراحت نهی شده است. دین اسلام به هیچ وجه الگوپذیری از بیگانگان بخصوص دشمنان جامعه اسلامی را نمی پسندد.
در همین رابطه روایت زیبایی از امام باقر (ع) نقل شده که حضرت در آن به شدت نسبت به دنباله روی از مد نهی می کنند:
«اوحی الله إلی نبی من الانبیاء ان قل لقومک لا تلبسوا لباس اعدائی و لا تطعموا مطاعم اعدایی و لا تشاکلوا بما شاکل اعدائی فتکونوا اعدایی کما هم اعدایی.»
«خداوند به پیامبری از پیامبران وحی فرمود که به قومت بگو: لباس دشمنان مرا نپوشند و غذای آنان را نخورند و به شکل آنها ظاهر نشوند که در این صورت، همانند آنها، دشمن من خواهند بود.»

نکته دیگر در خصوص مدگرایی اتلاف مال است. خرج کردن برای مد به گونه ای که تبدیل به یک بیماری شود قطعا مصداق تلف کردن ثروت است. امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه از خداوند می خواهد اموالش را از تلف شدن مصون دارد:
«… و حصن رزقی من التلف.»
«رزق مرا از تلف، مصون بدار.» (صحیفه سجادیه، دعای بیستم)
حضرت در ادامه این دعای ارزشمند به نقطه مقابل آفت رزق یعنی برکت آن اشاره می نمایند:
«[خدایا] دارایی ام را با برکت دادن به آن افزون فرما.»
در فراز پایانی حضرت از خدا تقاضا می کنند بجای هدر رفتن به ایشان کمک کند تا مال را در راه خیر و رضایت او مصرف نماید:
«[خدایا] راه مصرف آن را در کارهای خیر به من بنمایان.»

بیشتر بخوانید :  نمایندگان کارگران: دولت کارگر را استثمار می‎کند/نماینده دولت حاضر به مناظره نشد

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاارسال پول به چیناموزش خرید از سایت های خارجیبیت کوین انجمنبیت کوین والتتجهیزات شبکه 3mتجهیزات شبکه آموزشتجهیزات شبکه جدیدترخیص خودرو از دبیترخیص کار گمرک شهریارتعرفه واردات 1393تلفن صرافی ضرغامیجایگزین بیت کوینحمل بار با هواپیماحمل بار به قزاقستانحمل کانتینر از چینحمل و نقل بین المللی چینحمل و نقل بین المللی قیرحمل و نقل هوایی در جهانحواله ارز از طریق بانکحواله پی پالخرید از کشور چینخرید خط تولید ظروف یکبار مصرفخرید دلار خوب استخرید دلار نوخرید گوشی از سایت خارجیخرید مدال آلمان نازیرهگیری مرسوله پستی از طریق شناسه سفارشروشهای خرید از چینسامانه رهگیری مرسولات ناجاشرکت پست اکسپرسشرکت پست بین المللی Tntشرکت حمل و نقل از چینصادرات 3483صادرات به افغانستانصادرات مایع ظرفشوییصرافی مثقالصنعت حمل و نقل هوایی ایرانفروش تجهیزات حفاظت کاتدیکفروش خط تولید چوب پلاستققنوس علی اکسپرسقیمت حمل بار هوایی داخلیگمرک جمهوری اسلامی ایرانگمرک شهید رجاییگمرک مازندرانمستر کارت بانکنحوه ی ترخیص کالا از گمرکواردات تجهیزات ورزشیواردات خودرو 94واردات زغال از چینوب مانی چیه

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها