[ad_1]

پس از اجرای قانون آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در پروازهای داخلی، مقرر شد قیمت‌ها، بسته به بازار عرضه و تقاضا محاسبه شود و در واقع بازار، نرخ‌‌ها را تعیین کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، قرار بود با آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی، قیمت‌‌ها در شرایط پیک سفر و افزایش تقاضا، نسبت به میزان تقاضا توسط بازار تنظیم شود اما به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی بیش از آنکه به فکر افزایش خدمات و رشد کیفی خدمات ارائه شده باشند، به دنبال خالی کردن جیب مسافران هستند.

در این میان، هستند سودجویانی که سعی در قانون‌گریزی دارند و می‌خواهند جیب خود را با خالی کردن جیب مردم پر کنند، در این بین می‌توان به موضوع نرخ‌گذاری غیرمنصفانه، ایجاد بازار سیاه بلیت، چارتری شدن پروازها‌ و مافیای چارتر بلیت هواپیما اشاره کرد.

با افزایش تقاضای سفر در ایام پرتردد نظیر پیک سفر، این سودجویان نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی را به بهانه چارتر بالاتر می‌برند در صورتی که بلیت‌‌های چارتری طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، باید خدمات غیره را در در مقصد داشته باشد در حالی که این خدمات ارائه نمی‌شود و فقط‌ به اسم چارتر، نرخ‌های نجومی پیش چشم متقاضیان بلیت هواپیما رژه می‌روند‌ و این، همه از نبود نظارت سازمان هواپیمایی کشوری است.

‌برخی ایرلاین‌‌ها، مجوز پروازهای فوق‌العاده خود را به چارترکننده‌ها می‌فروشند و بدین ترتیب خیال خود را بابت تکمیل صندلی هواپیماهای خود راحت می‌کنند،در واقع این صندلی‌ها با نرخ مشخص به چارتر کننده پیش‌فروش می‌شود اما چارتر کننده در شرایط زمانی خاص، این صندلی‌‌ها را با نرخ‌‌های مختلف بسته به تقاضا به فروش می‌رساند که در برخی موارد این نرخ‌‌ها واقعاً نجومی می‌شود‌.

بیشتر بخوانید :  رشد ۶۷ درصدی واردات از طریق گمرکات استان کرمانشاه/برنج در صدر

از سوی دیگر در حالی که سازمان هواپیمایی همواره ادعا می‌کند «فروش بلیت هواپیما بدون اخذ مجوز از این سازمان ممنوع است»، در عمل بیش از ۱۰۰ سایت غیرمعتبر بدون اخذ مجوز، در حال فروش بلیت هواپیما در قالب پروازهای برنامه‌ای و چارتری هستند.

در ایام تعطیلات پیش‌ِ‌رو، نرخ بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی افزایش نجومی دارد به طوری که در برخی پروازها و ساعات خاص، ‌یک صندلی پرواز در شرایط اکونومی تا ۵۳۰ هزار تومان هم نرخ‌گذاری شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در اغلب مسیر‌‌های با مبدأ تهران به شهرهای پرمتقاضی، قیمت‌ها افزایش بسزایی یافته است، با رصد نرخ‌‌های روز آینده شرکت‌های هواپیمایی در مسیر‌های داخلی قیمت‌‌های نجومی نظیر ۵۱۶ هزار تومان بابت یک صندلی پرواز در مسیر تهران-شیراز، ‌۳۹۰ هزار تومان بابت یک صندلی پرواز در مسیر تهران-مشهد، ۵۲۵ هزار تومان بابت یک صندلی پرواز در مسیر تهران-بندرعباس، ۴۵۰ هزار تومان بابت یک صندلی پرواز در مسیر تهران-تبریز، ۴۹۰ هزار تومان بابت یک صندلی پرواز در مسیر تهران-کیش و مبلغ ۳۸۰ هزار تومان بابت یک صندلی پرواز در مسیر تهران-اصفهان قابل مشاهده است.

از سوی دیگر، همین‌ نرخ‌های نجومی در مسیر‌های برگشت به تهران نیز برای تاریخ‌های پایان تعطیلات محرم به عنوان مثال بعدازظهر روز ۹ مهرماه هم درج شده است‌.

قیمت بلیت هواپیما

قیمت بلیت هواپیما

قیمت بلیت هواپیما

قیمت بلیت هواپیما

پس از آزادسازی نرخ‌‌های بلیت هواپیما از روز ۹ آذرماه ۱۳۹۴، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی طبق قانون، وظیفه نظارت بر نرخ‌‌ها و کیفیت خدمات ایرلاین‌‌ها را با دقتی بیشتر از گذشته بر عهده دارد تا در بازاری تقریباً انحصاری، شرکت‌های هواپیمایی اجازه نداشته باشند نرخ‌‌های غیرمنطقی و جهشی در بلیت‌‌ها اعمال کنند و مسافر را در مضیقه بگذارند.

بیشتر بخوانید :  زنده شدن طلب قدیمی ایران از شرکت نپالی با تحریم هوایی قطر

در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره مدعی نظارت بر شرکت‌ها پس از اجرای این قانون ‌است اما مردم در عمل نشانه‌ای از این ادعا نمی‌بینند.

اگر نظارت کافی و دقیقی برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ‌انجام نگیرد طبیعی است که احتمال اجحاف و لطمه وارد شدن به حقوق مسافر وجود دارد،در همین راستا در کشورهای دنیا مقرراتی را وضع کرده‌اند که دولت از حقوق مردم حمایت کند و سیستم‌های نظارتی فعال باشند.

‌در‌ قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، لازم است سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت، موضوع نظارت بر عملکرد و کیفیت خدمات شرکت‌ها را جدی بگیرد و تا زمان تنظیم عرضه و تقاضا، اجازه ندهد برخی با تبانی، به دنبال تضعیف حقوق مسافران ‌باشند.

‌سازمان هواپیمایی کشوری باید با‌ نظارت همه جانبه و حضور محسوس و نامحسوس خود، ‌احتمال وقوع هر گونه تبانی، التهاب آفرینی در بازار و یا ایجاد هر شرایطی که به حقوق مسافر لطمه وارد می‌کند را از بین ببرد.

در این عرصه نظارت بر اجرای دقیق آیین‌نامه حقوق مسافر هم ضروری به نظر می‌رسد؛ ‌در آیین‌نامه حقوق مسافر به مواردی نظیر نوع و نحوه پذیرایی، الزامات ایرلاین و مسافر در بروز تأخیرات پروازی، حقوق مسافر در قبال تأخیر‌ها، جزئیات ابطال پرواز و نحوه پذیرایی از مسافران در ساعات مختلف تأخیر پروا‌زی اشاره شده است.

به هر حال اصلی‌ترین موضوع در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، رعایت حقوق مسافر و نظارت دقیق حاکمیت است در غیر این صورت، موضوع رقابت کاملاً بی‌معنا خواهد بود و بازار، شرایط رقابت سالم را از دست می‌دهد،رقابت باید سالم، اصولی و منصفانه باشد، انحصار، بلای جان رقابت است و اگر در این سیستم یک ‌شرکت هواپیمایی بتواند منابع خاصی را در اختیار بگیرد و دیگران را از آن محروم کند، همه اهداف فراموش خواهند شد.

بیشتر بخوانید :  اکثر آسانسورهای نصب شده در کشور استاندارد لازم را نداشته‌اند

‌به نظر می‌رسد ‌در غیاب نظارت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی‌، تعداد‌ی از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها، ‌با تبانی سعی در خالی کردن جیب مردم دارند و به بهانه‌‌ قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، در بازاری انحصاری، به دنبال جذب منابع مادی بیشتر هستند و قطعاً زیان نهایی‌، گریبان‌گیر مسافر می‌شود.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی زبان انگلیسیاتاق بازرگانی عراق در تهرانارسال پول به ایران از انگلستانانتقال پول به پی پالبیت کوین چیستبیت کوین و فراماسونریپست اکسپرس بین المللیپست بین المللی Emsپست سریع به امریکاتاریخچه پی پالتجهیزات شبکه به صورت تصویریترخيص ويندوز 7ترخیص کالا شرکتتعرفه واردات خودرو زیر 2500حمل كالا از چينحمل و نقل بين المللي زمينيحمل و نقل در لجستیکحمل و نقل هوایی و گردشگریحمل و نقل یزدحواله یورو به ایتالیاخدمات بار هوایی پرسخرید آیفون 4 لاک از آمریکاخرید تجهیزات پلیسیخرید خط تولید قطعات خودروخرید دلار مسافرتیخرید کفش از سایت های خارجیخرید مدال آلمان نازیرهگیری مرسوله وستیروش واردات کالا از چینسامانه ثبت وارداتشرایط ترخیص کالا از گمرکشرکت واردات تجهیزات پزشکیصاحب سایت آمازونصادرات نرم افزارصرافي عظيمي قمصرافی آرینصرافی صصرافی کوهستانفروش خط تولید لنت ترمزکارت بازرگانی استان یزدکارت بازرگانی ساریکارگو در چیننرخ حواله یوان چینهزینه صادرات به چینواردات ترکمنستانواردات جورابواردات خودرو قيمتواردات خودرو هيبريدواردات دوچرخه از چینواردات عمده از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها