[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، «سعد الکعبی» وزیر انرژی قطر دوشنبه هفته جاری (۱۲ آذرماه) اعلام کرد که دوحه از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی و پس از گذشت ۵۷ سال از اوپک خارج می‌شود.
بلومبرگ در این گزارش آورده است که توجیهاتی که مقام های قطری برای خروج این کشور از اوپک در ژانویه ۲۰۱۹ (دی ماه ۹۷) مطرح می کنند، به آسانی می تواند برای اعلام خروج دوحه از شورای همکاری خلیج فارس به کار گرفته شود.
این خبرگزاری افزود: قطر معتقد است که ادامه حضورش در این سازمان منافع مادی ندارد، و این تصمیم در پی آن گرفته شد که تمامی تلاش ها برای حل بحران به وجود آمده میان این کشور با عربستان، امارات، بحرین و مصر راه به جایی نبرده است.
بلومبرگ گزارش داد: ‘حمد بن جاسم آل ثانی’ نخست وزیر پیشین این کشور می گوید که اوپک به منافع ملی دوحه آسیب می زند و چیزی به ما نمی افزاید و این اظهار نظرها در زمان خروج قطری ها از شورای همکاری خلیج فارس شدت خواهد گرفت، به ویژه آن که عربستان و امارات به عنوان دو کشوری که در ۱۸ ماه گذشته در تلاش برای تنگ تر کردن حلقه محاصره قطر بودند، در این شورا حضور دارند.
این خبرگزاری در گزارش خود اعلام کرد: ممکن است که عربستان و امارات در اندیشه اخراج قطر از شورای همکاری باشند، اما این موضوع مستلزم متقاعدکردن کویت و عمان است، دو کشوری که برخلاف بحرین که در سیاست خارجی اش پیرو سعودی هاست، در موضوع محاصره قطر، سیاستی بی طرفانه درپیش گرفتند و حتی خشم خود را نسبت به این اقدام ریاض علیه دوحه اعلام کردند.
براساس گزارش این خبرگزاری ، آنچه از تمامی این موارد ذکرشده مهم تر است، آمریکا به دلیل آن که اتحاد و یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس را برای مقابله با ایران ضروری می داند، تمایلی برای شکاف میان اعضای این شورا ندارد؛ بویژه آن که دونالد ترامپ تلاش دارد ، تشکیلات جدیدی موسوم به ناتو عربی را راه اندازی کند، به همین دلیل کاخ سفید تلاش می کند که سعودی ها به جای آن که دامنه تنش خود با قطری ها را بیشتر کنند، در راستای بهبود روابط با آنها گام بردارند.
گزارش بلومبرگ درحالی منتشر می شود که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر روز سه شنبه گذشته و پس از ۱۸ ماه محاصره دوحه از سوی چهار کشور عربی بصورت رسمی برای شرکت در سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به عربستان دعوت شد.
این نشست قرار است، یکشنبه آینده در شهر «الدمام» واقع در شرق عربستان و نزدیکی بحرین برگزار شود.
عربستان ۱۵ خرداد ۹۶ در اقدامی سراسر عجولانه به همراه امارات، بحرین و مصر و به بهانه حمایت قطر از تروریسم و نزدیک شدن به محور مقاومت، روابط خود را با دوحه قطع کرد.
کشورهای تحریم کننده ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با بیان اینکه تحریم کنندگان هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت آن است .
شبس**۹۳۶۳** ۱۹۱۷

بیشتر بخوانید :  موارد نسخ قوانین بعد از اجرای قانون حمایت از کالای ایرانی مشخص شد

انتهای پیام /*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها