[ad_1]

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مشکل اساسی در برنامه‌های توسعه متوازن کشور وجود دارد؛ این امر مساله‌ای اساسی به شمار می‌رود که بدون حل آن نمی‌توانیم مشکل آب، صنعت و کشاورزی را حل کنیم.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، غلامحسین شافعی در همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور در اتاق بازرگانی با بیان اینکه امروز بحرانی‌ترین نقطه کشور در خصوص مساله آب خراسان رضوی است، اظهار کرد: در حال حاضر در استان خود، محل‌هایی داریم که اکثر روستاهایش آب آشامیدنی را با تانکر دریافت می‌کنند؛ در این مناطق شاهد توسعه صنایعی هستیم که برای آینده خطرناک است. به بهانه توسعه غیر مطالعه شده و غیر کارشناسی و نان درآوردن، زندگی را از مردم آن منطقه می‌گیریم؛ با این نگاه آینده خطرناکی خواهیم داشت و در مجموع اگر برنامه‌های ما یک برنامه توسعه متوازن منطقه‌ای نباشد، اوضاع به همین صورت خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت مساله آب و تاثیر بحران کم‌آبی در سایر حوزه‌ها تصریح کرد: مشکلی اساسی در برنامه‌های توسعه منسجم و توسعه متوازن کشور وجود دارد؛ این امر مساله‌ای اساسی به شمار  می‌رود که بدون حل آن نمی‌توانیم مشکل آب، صنعت و کشاورزی را حل کنیم؛ در واقع در سیستم قاعده‌گذاری کشور مشکلاتی وجود دارد، بنابراین تا این مشکلات مرتفع نشوند، نمی‌توانیم مشکلات را از سطوح پایین‌تر حل و فصل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه ما قانون کم نداریم، عنوان کرد: اما فرار از قانون را از خود مجریان قانون چطور حل کنیم؟ کسی در این زمینه پاسخگو نیست و سوال هم در این زمینه کم است. امیدواریم برگزاری این همایش شروع میمونی باشد و ورود مردم و بخش خصوصی به مساله آب با تاثیرگذاری تشکل‌های بخش خصوصی و مردم نهاد را ببینیم.

بیشتر بخوانید :  تا توانستیم به پای فعالان اقتصادی بند بستیم!

شافعی خاطرنشان کرد: برنامه‌های ۵ ساله توسعه‌ای خیلی وقت‌ها با نگاه عدالت خواهانه تدوین شده اما هیچ یک از آنها به اهدافش نرسیده؛ توسعه منطقه‌ای چه قبل و چه بعد از انقلاب به این بستگی داشته که آیا افراد ذی نفوذ محلی در تدوین آنها نقش داشته‌اند یا خیر. اگر نقش داشته‌اند آن منطقه توسعه را شروع کرده اما اگر افراد ذی نفوذ محلی نبودند، آن منطقه در فقر و فلاکت باقی مانده و هنوز در فقر غوطه‌ور است. مساله این است که هیچگاه برنامه‌های توسعه ما براساس یک نگاه آمایش تدوین و اجرا نشده است.

وی گفت: آیا می‌شود برای کشوری با این تنوع آب و هوایی، اقلیمی و قومیتی نسخه‌ای واحد در مرکز نوشت و گفت آن را اجرا کنید؟ آیا برنامه‌هایی که برای توسعه تدوین می‌شود در گیلان با سیستان و بلوچستان می‌تواند یکسان باشد. نتیجه وضع کنونی نسخه‌های واحدی است که برای مناطق مختلف داده شده و هنوز هم به قوت خودش باقی است. در واقع اشکال کار ریشه‌ای‌تر از این است که بخواهیم بدون نگاه به بقیه عوامل، مشکلات آب را حل کنیم. ما اصلا برنامه نداریم و تمام حرکات ما با چشم‌های بسته انجام می‌شود.
انتهای پیام

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها