[ad_1]

پایگاه خبری اقتصادی تراز:مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود (نهایی شده در ۳۱تیرماه +) که امروز منتشر شد، به بررسی میزان و نحوه پرداخت تسهیلات وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخته است.

میزان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ به‌رغم افزایش هزینه‌های ازدواج، تغییر قابل‌توجهی نکرده بود اما در سال ۹۵ این تسهیلات از ۳۰ به ۱۰۰ میلیون ریال و دوره بازپرداخت اقساط آن از ۳ به ۴ سال افزایش پیدا کرد که از جهت تعداد و ارزش وام ازدواج پرداختی به ترتیب ۲۶.۶ و ۳۰۰.۸ درصد رشد داشته است.

بانک‌ها حق ۵۰۰ هزار جوان را نادیده گرفتند

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، هرچند عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج بهبودیافته است، اما در پایان سال گذشته ۵۳۷ هزار نفر در صف انتظار دریافت وام بوده‌اند.

 بااین‌حال تبصره «۲۹» قانون بودجه سال ۱۳۹۵ به‌صراحت اعلام کرده است که برای پرداخت وام ازدواج، علاوه بر سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، بانک‌ها باید از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری بهره برده و وام ازدواج را پرداخت کنند.

 شایان‌ذکر است که مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری بانک‌ها، قریب به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در انتهای سال ۱۳۹۵ بوده است که اختصاص تنها ۵ درصد از سپرده‌های مزبور می‌توانست منابع لازم برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ۵۰۰ هزار نفر متقاضی وام ازدواج را فراهم آورد.

همچنین بر اساس تبصره «۲» قانون بودجه سال ۹۵، بانک مرکزی موظف شده بود اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در پایان هرماه کمتر از پنجاه‌هزار نفر باشد.

بیشتر بخوانید :  قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 96/12/10

ضعیف‌ترین و بهترین بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج

همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی مورد اشاره در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، پیش از شروع طرح اعطای ضربتی وام ازدواج (۱مرداد)، بانک مسکن بهترین عملکرد را نسبت به تعداد تسهیلات ابلاغی توسط بانک مرکزی داشته است و بعد از آن به ترتیب بانک‌های تجارت، آینده، گردشگری، کشاورزی، مؤسسه اعتباری کوثر، بانک سپه و رفاه کارگران عملکرد خوبی داشته‌اند.

در طرف مقابل بانک‌های کارآفرین، شهر، قوامین، حکمت ایرانیان، قرض‌الحسنه رسالت، انصار، پاسارگاد، ایران‌زمین، دی، قرض‌الحسنه مهر ایران، سامان و پست‌بانک نتوانسته‌اند عملکرد مطلوبی را در مقایسه با تسهیلات ابلاغی بانک مرکزی داشته باشند.

آمار اقتصادی تراز
در گزارش عملکرد فوق، از سهمیه بانکها و درصد افراد دریافت کننده وام نسبت به کل متقاضیان آن بانک اطلاعاتی ذکر نشده و تنها بانک‌ها را به ۲ دسته ضعیف و مطلوب تقسیم بندی کرده اند.

بی‌برنامگی بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج

در تاریخ ۹ اسفندماه ۱۳۹۵ حدود ۵۳۷ هزار نفر در صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده‌اند که از این تعداد ۲۶۴ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات از ۷ بانک دولتی، ۲۲۷ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات از ۴ بانک خصوصی و ۴۶ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات از ۲۰ بانک خصوصی بوده‌اند، لذا می‌توان نتیجه گرفت برنامه منسجمی که از همه تسهیلات بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج استفاده کند، وجود نداشته است.

با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی، می توان از آمار روز و لحظه ای صف وام ازدواج در بانک های مختلف آگاه شد. تعداد افراد منتظر در بانک‌ها، قطعا بیشتر از مقدار ثبت شده در نمودار زیر می باشد زیرا در برخی از استان در لحظه مراجعه ما، آمار بعضی از بانک ها به دلیل پرشدن ظرفیت آن بانک، نمایش داده نمی شد.

بیشتر بخوانید :  کاهش مقطعی تولید عامل گرانی پیاز/ وعده ارزانی تا ۲۰ روز آینده

در گزارش مطلوبیت یا ضعف عملکرد بانکها، از سهمیه آنها و درصد افراد دریافت کننده وام نسبت به کل متقاضیان آن بانک اطلاعاتی ذکر نشده است. به همین سبب مقایسه آمار نمودار زیر با جدول عملکرد بانک ها نتیجه ای در پی ندارد.

سایت اقتصادی تراز

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآژانس خدمات حمل بار هوایی سپیدبالآمار واردات خودرو 1393اتاق بازرگانی قزاقستانارسال پول به کارت دیگراموزش خرید از سایت علی باباپی پال اکانتتجهیزات شبکه ترک زادهترخیص بندر عباسترخیص پارچه از گمرکترخیص کار بندر امامترخیص کار قطعات کامپیوترتعرفه ی جدید واردات خودروثبت شرکت حمل و نقل داخلیثبت نام کارت بازرگانیحقوق ترخیص کارحمل دریایی از چینحمل و نقل خسروجردیحمل و نقل شهری pdfخدمات بار هوایی خارجیخرید اینترنتی بخرید اینترنتی حلقه طلاخرید اینترنتی طلاخرید بنز از آلمانخرید دامنه امریکاخرید دستگاه تولید لیوان یکبار مصرفخرید دلار مستر کارتخرید دلاری پرداخت ریالیخرید ش اینترنتیخرید کالا از سایت علی باباخرید مستر کارت یوروخرید و فروش تجهیزات پزشکیسازمان حمل و نقل هوایی کشورصرافی 2 زارصرافی صابونچیطریقه خرید کتاب از امازونفروش خط تولید تزریق پلاستیکفروش خط تولید چیپس دست دومفروش دلار زیمبابوهقیمت حمل دریاییقیمت حواله دلار امریکاقیمت خرید دلار صرافیکارت بازرگانی پنج سالهکارگو ایرانی در گوانجوکارگو مالزیگمرک ا رانمستر کارت زریننمایندگی بوتان خ کارگرهزینه فریت بار به انگلیسواردات ب ام وواردات پرسود از ترکیه

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها