[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، بررسی حجم و ارزش معاملات روزانه در فرابورس در ماهی که سپری شد بیانگر روند دارای فراز و نشیب ارزش معاملات و ثبات نسبی حجم معاملات است؛ به طور کلی در ۲۲ روز معاملاتی این ماه به طور میانگین در هر روز کاری ۸۳۶ میلیون ورقه به ارزش ۴ هزار و ۷۱ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس معامله شد.

همچنین بیشترین ارزش معاملات روزانه در رقم ۱۰ هزار و ۴۹ میلیارد و ۵۹ میلیون ریال در تاریخ ۱۹ دی‌ماه و بیشترین حجم روزانه معامله اوراق بهادار و سهام به میزان ۳ میلیارد ورقه در تاریخ بیست و نهم ماه پیش رقم خورد.

حجم معاملات در تمامی بازار‌های فرابورس نیز در ماه گذشته به رقم ۱۸ هزار و ۳۹۴ میلیون ورقه رسید که ارزش این حجم از معاملات ۸۹ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال بود و افزایش به‌ترتیب ۱۲۰ و ۱۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌داد.

افرون بر این بررسی آمار معاملات در دو بازار سهام فرابورس در ماهی که گذشت نشان می‌دهد در مجموع یک هزار و ۵۴۳ میلیون سهم به ارزش ۵ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال در بازار اول و ۷ هزار و ۲۸۱ میلیون سهم به ارزش ۲۲ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال در بازار دوم دست‌به‌دست شده است که نسبت به آذر ۹۶ نشان از رشد حداقل ۳۶ و حداکثر ۲۴۹ درصدی این ارقام دارد.

در بازار پایه در سه تابلوی خود در این مدت میزبان داد‌و‌ستد ۹ هزار و ۱۱۷ میلیون سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال بود که بیانگر افزایش ۱۱۱ درصدی در حجم و رشد ۳۰۹ درصدی در ارزش معاملات این بازار است.

بیشتر بخوانید :  علت برکناری معاون نعمت‌زاده از زبان خودش

از طرف دیگر، معاملات اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس (شامل اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و ETF) هم با نقل‌و‌انتقال ۴۵۱ میلیون ورقه به ارزش ۴۱ هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال پیگیری شد که حاکی از کاهش این ارقام نسبت به ماه گذشته و افزایش حداقل ۲۸ درصدی این ارقام در مقایسه با دی‌ماه ۹۶ است.

همچنین بررسی حجم و ارزش معاملات به تفکیک ابزار‌های مالی بیانگر معامله ۴۰ میلیون ورقه در قالب معاملات اوراق بدهی به ارزش ۳۵ هزار و ۸۸ میلیارد ریال است که این بیشترین میزان ارزش معاملاتی در این بازار محسوب می‌شود. از سوی دیگر، اوراق مورد معامله در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) حجم ۴۰۹ میلیون ورقه به ارزش ۵ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال را تجربه کردند که این بیشینه حجم معاملات در این دوره زمانی و در این بازار محسوب می‌شود.

در این میان، به جز ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در این بازه زمانی که با رقم ۹۲۹ میلیارد ریال که نسبت به دی‌ماه ۹۶ ، کاهش ۱۷ درصدی را تجربه کرد سایر متغیر‌ها در این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بین ۹ تا ۵۸ درصدی را ثبت کردند.

همچنین رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در این دوره بیانگر پیشرو بودن گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با در اختیار گرفتن ۱۵ و ۱۲ درصد از ارزش کل این معاملات (۴۲ هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال) است.

این گزارش می‌افزاید: شاخص فرابورس ایران(آیفکس) که نخستین ماه از زمستان ۹۷ را در سطح ۱۷۸۰ واحدی آغاز کرده بود با پیمودن مسیری صعودی، در پایان دی‌ماه ۹۷ در ارتفاع ۱۹۹۲ واحدی قرار گرفت و بازده ماهانه ۱۱ درصدی و رشد ۸۲ درصدی از ابتدای سال جاری را به ثبت رساند.

بیشتر بخوانید :  معامله ۶۵۷ میلیون اوراق در فرابورس

انتهای پیام/

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها