[ad_1]

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ رشد و توسعه دیجیتال کشور به موازات جامعه جهانی باعث شده تا همگان با واژه‌هایی نظیر «پهن‌باند» یا «اینترنت پرسرعت» برخورد داشته و با توجه به اینکه کلیت آن را درک می‌کنند، به راحتی از کنارش عبور کنند.

اصطلاح پهن‌باند (Broadband) اشاره به سیگنالهای مخابراتی یا وسایل با پهنای باند زیاد دارد و قبل از اختراع نوع خانگی آن، اینترنت dial-up تنها وسیله دانلود موسیقی، فیلم و چک کردن پست الکترونیک بود.

بنابراین اگر خاطرتان باشد دانلود یک آهنگ با حجم ۳.۵ مگابایت به حداقل۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز داشتیم که این نرخ برای دانلود فیلم به بیش از ۲۰ ساعت می‌رسید.

سوای از اینکه اغلب مردم در جامعه امروز به لینکهای پرسرعت ارتباطی دسترسی دارند و استفاده از آنها عرف شده است اما بد نیست با مروری که به گذشته داشتیم، بدانیم اینترنت پهن‌باند سرعت دانلود مصارف خانگی را تا ۱۰ برابر نسبت به dial-up افزایش داد.

کشور ما با وجود اینکه سرعت رشد خوبی را در زمان بروز تکنولوژیهای مرتبط با این عرصه نداشت اما ظرف سه چهار سال اخیر حصار تنیده به دور فناوریهای ارتباطی را شکست و با لغو تمامی انحصاری طلبیهایی که بود، سرانجام موفق شد به عرصه پرشتاب باندپهن ثابت و سیار ورود کند و محدودیتهای پیش پای مردم را برای دستیابی به نسلهای جدید ارتباطی بردارد.

بیشتر بخوانید :  انحصار ۳G تمام شد/ نسل سوم در چنته همه اپراتورها

بنابراین برای نخستین بار، اپراتورهای کشور از سال ۹۳ وارد عرضه اینترنت ۳G و ۴G به شکل آزادانه و رقابتی شدند و افقی جدید پیش روی کاربران فضای مجازی ایران باز شد که ماحصل آن را گاها در گزارشهایی پیرامون رشد فعالیت استارتاپها که در تعامل مستقیم با این موضوع هست، افزایش اشتغالزایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش سهم بازاری ارتباطی، رغبت سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به کسب‌وکارهای نوپای کشور، ارائه ایده‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری، رشد جایگاه کشور در شاخصهای مربوط به زیرساختهای ارتباطی و… نظاره‌گر هستیم.

بیشتر بخوانید :  سکه گران شد

اخیرا هم دولت اقدام به گزارشی پیرامون این مهم کرده و تنها اشاره‌ای به شاخص «باندپهن سیار» به عنوان یکی از معیارهای توسعه داشته که مبتنی بر آمار و ارقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

براساس این گزارش که تصویر آن نیز در زیر موجود است، ضریب نفوذ تلفن همراه از ۸۰.۶ درصد در اواسط سال ۹۲ به ۱۰۴ درصد تا پایان خرداد سال جاری رسیده است.

تعداد مشتریان باندپهن سیار نیز با رشد ۶۹۲۰ درصدی به ۴۱.۱ میلیون مشترک رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد که از زمان آزادسازی ورود به نسلهای سوم و چهارم ارتباطی، اپراتور اول ارتباطی توانسته ۶۹۳ شهر را تحت پوشش خدمات ۴G خود قرار دهد و این میزان پوشش در اپراتور دوم ارتباطی ۵۹۸ شهر تا پایان کار دولت یازدهم بوده است.

تعداد شهرهای تحت پوشش خدمات ۳G همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز به ترتیب ۱۰۵۷، ۸۹۴ و ۴۹۱ شهر است.

امید می‌رود این روند توسعه با توجه به تغییر ذائقه مشترکان ارتباطی برای استفاده هرچه بیشتر از محتوای گرافیکی، تصویری و ویدئویی که نیازمند ترافیک بیشتر ارتباطی است، ادامه داشته باشد و اپراتورهای ارتباطی با توجه به وضعیت رو به اشباع بازارشان، به دنبال راه‌هایی جایگزین برای تداوم بخشیدن به مسیر درآمدزاییشان نظیر ارائه خدمات ارزش افزوده باشند.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی شافعیاتاق بازرگانی صنایع و معادن اصفهانبهترین قیمت حواله یوانبیت کوین تجارت فرداتبدیل بیت کوین به ریالتجارت واردات گوشی از دبیتجهیزات شبکه نگزنسترخیص کار در تهرانترخیص کالا در ترکیهجایگزین بیت کوینحساب پی پال چیست؟حقوق حمل و نقلحمل بار مرزدارانحمل و نقل بین المللی اصفهانحمل و نقل بین المللی چینحمل و نقل جهاد نصرحمل و نقل سمنانحمل و نقل یخچال فریزرحواله به چینخريد از سايت Amazonخريد اينترنتي ديوان حافظخرید ابزار پروسکیتخرید ابزار دستیخرید ابزار قهوهخرید اینترنتی عطرخرید چینی از شوشخرید چینی قدیمیرهگیری مرسولات اداره پستساخت مستر کارت تقلبیشرکت حمل دریایی ایرانشرکت حمل و نقل بین المللی مسیرانصادرات به گرجستانصادرات چرم ایرانصادرات قارچصرافي یارانقوانین حمل و نقل بین المللیقوانین فریت بارقوانین گمرکی ترکیهکارت بازرگانی تبریزکارت پی پال چیستکارگردانمرکز تحقیقات حمل و نقل طراحان پارسهنرخ حواله يورونقشه تهران خ کارگرواردات بدلیجاتواردات خودروواردات خودرو جیپواردات درب ضد سرقت از چینوضعیت واردات خودرو

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها