ایران بزرگترین صادرکننده کالا به عراق شد/مگاپروژه‌های صادراتی در حال تدوین است- اخبار اقتصادی – اخبار تسنیم

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، محمدرضا مودودی رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در اولین جلسه هم‌اندیشی راهکارهای توسعه صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در پاسخ به حذف اولویت ارزی که از سامانه نیما تأمین می‌شود ضمن رد این موضوع اظهار کرد: بحث اولویت‌بندی ارزی کماکان مانند گذشته در جریان است که گروه یک کالاهای اساسی دارویی هستند که از  عرضه نفتی استفاده می‌کنند و گروه دو و سه سابق در گروه دو ادغام شدند و ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به آنها اختصاص می‌یابد.

وی افزود: البته در گروه دوی کالا نیز ۶ اولویت براساس نیازهای ضروری کشور تشکیل شده که شامل موادی مانند مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید می‌شود اما اینکه ارزی به آنها اختصاص نمی‌یابد موضوعی مطرح نیست.

* اقلام ممنوعه حاضر در گمرک نمی‌توانند ترخیص شوند

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره حجم بالای محموله‌های مانده در گمرک گفت: بخشی از این محموله‌ها که به‌صورت قانونی وارد شده‌اند و باید ترخیص شوند در حال سیر فرآیند خود هستند اما یک‌سری دیگر از کالاها که در گمرک مانده‌اند به‌دلیل آنکه فرآیند لازم را سیر نکرده‌اند و جزء اقلام ممنوعه هستند نمی‌توانند ترخیص شوند.

* ۱۵هزار خودرو در گمرک منتظر تعیین تکلیفند

وی درباره حجم این کالاها گفت: آمار این اقلام در اختیار گمرک است، اما در برخی از موارد که پیگیر شدیم مشخص شده که حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار خودرو در گمرک برای تعیین تکلیف مانده‌اند.

* احتمالاً خودروهای مانده در گمرک توسط سران سه قوه تعیین تکلیف می‌شوند

مودودی اضافه کرد: وضعیت این خودروها در هیئت دولت در حال پیگیری است و در صورتی که نیاز به مجوزهای بالادست‌تری داشته باشد در شورای سران سه قوه درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی راجع به آمار صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری گفت: در ۸ماهه ابتدای سال جاری در بخش صادرات غیرنفتی ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم که از مرز ۳ میلیارد دلار عبور کرده است و فکر می‌کنیم که همین فرآیند تا پایان سال ادامه یابد.

* ایران بزرگترین صادرکننده کالا به عراق شد

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: ایران در بازار عراق توانست با کنار زدن هند، چین و ترکیه رتبه اول بزرگترین صادرکننده به این کشور را به دست آورد و اکنون نیز این رقم از مرز ۷ میلیارد دلار عبور کرده است.

وی افزود: عراق ظرفیت مناسبی برای صادرات دارد و از حیث تنوع کالایی و حجم صادرات بازار مناسبی است.

* مگاپروژه‌های صادراتی در حال تدوین است

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین درباره برنامه‌های دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی گفت: برنامه ظرفیت‌سازی برای صادرات در کشور برنامه‌های مفصلی می‌خواهد تا از ظرفیت ۵۰ میلیارد فعلی عبور کنیم؛ در این راستا مگاپروژه‌های صادراتی در حال تدوین است.

وی ادامه داد: حمایت دولت از این مگاپروژه‌ها ظرفیت جدید ۱۰ میلیارد دلاری به صادرات کشور ظرف ۳ سال آینده اضافه می‌کند.

مودودی همچنین درباره وضعیت مشوق‌های صادراتی در سال جاری گفت که از ۱۳۰۰ میلیارد دلاری که برای مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده بود تا به امروز تنها ۲۰ میلیارد دلار اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: برای سال آینده نیز بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی تخصیص یافته که در مقایسه با سال جاری کاهش یافته است که امیدواریم امسال به‌طور کامل اختصاص یابد تا بتوانیم برنامه‌های بلندمدت و مشخصی را تعریف کنیم.

* تعدادی از واردکنندگان خودروهای مانده در گمرک پرونده‌های قضایی مفتوح دارند

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با اشاره به واردکنندگان خودروهای دپوشده در گمرک گفت: تعدادی از این واردکنندگان پرونده‌های قضایی دارند و پرونده آنها همچنان مفتوح است؛ مقرر شد برای تعیین تکلیف آنها آن خودروها پیش از اینکه متروکه شوند در شورای‌عالی سران سه قوه مطرح شود و از آنجا مجوز لازم را بگیرند.

*به‌طور یقین وضعیت ۱۵۰۰ خودروی باقیمانده در گمرک تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود

مودودی در ادامه صحبت‌های خود گفت: به‌طور قطع پیش از پایان سال موضوع خودروهای باقیمانده در گمرک حل‌و‌فصل و تعیین تکلیف می‌شود تا مشکل متقاضیانی که پول پرداخت کرده‌اند رفع شود.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که “آیا ردپایی از سلطان خودرو نیز مشاهده کرده‌اید؟” (با خنده) گفت: ما  سلطان‌ها را نمی‌شناسیم و اطلاعی از سلطان خودرو نداریم.

 

 

انتهای پیام/*

 

[ad_2]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x