[ad_1]

دکتر سید علی اکبر صفوی پنجشنبه در گفت و گو با روابط عمومی گروه تجاری ققنوس افزود: به دنبال سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا و رفتارهای ناخوشایند این کشور برای جداسازی راه خود از اروپا در مورد کشورمان، ایران و اروپا به دنبال همکاری های پایدارتری هستند و این موضوع می تواند به شکل‌گیری اروپایی قوی تر منجر شود.
مسئول کمیته بین الملل انجمن مهندسان کنترل و ابزار دقیق ایران گفت: براساس بخشی از سیاست انحصارزدایی اروپا، ایران ظرفیت لازم را برای کاهش وابستگی انرژی اروپا به روسیه دارد؛ با این حال، سیاست های فعلی دولت ایالات متحده علیه ایران برای امنیت انرژی اتحادیه اروپا زیان آور است.
صفوی افزود: افزایش تقاضای جهانی انرژی، نگرانی در مورد امنیت انرژی مانند دسترسی به سوخت های فسیلی و وابستگی به آنها، مسائل زیست محیطی گلخانه ای، بحث های مربوط به آینده سوخت های فسیلی را موجب شده است.
استاد مهندسی برق دانشگاه شیراز با بیان اینکه اروپا قصد دارد اطمینان دهد که شهروندان و کسب و کارهای آنها، به منابع قابل قبول انرژی، با قیمت مناسب، در آینده قابل پیش بینی دسترسی دارند، گفت: دو مساله جدید وجود دارد که انرژی مورد نیاز را مورد سوال قرار می دهد: اول، تغییرات اقلیمی جهانی و دوم، تحول عمیق در بازار انرژی، پیامدهای رشد شدید تقاضا و از سوی دیگر، اینکه ذخایر نفت و گاز باقیمانده در مناطق سیاسی بعضا ناپایدار متمرکز شده است.
هماهنگ کننده بخش ایران در شبکه دانشگاهی اروپا و آسیا همچنین گفت: بر اساس اظهار آژانس بین المللی انرژی، ۹۵ درصد از اقتصاد جهانی تحت تاثیر تصمیمات ۵ یا ۶ کشور در خاورمیانه است از همین رو، بررسی طرح مشترک جامع اتحادیه اروپا (JCPOA) و تاثیرات احتمالی بر امنیت انرژی منطقه ای و محاسبه شاخص امنیت انرژی برای اقتصادهای انتخاب شده در اتحادیه اروپا در دوره ۱۹۸۰-۲۰۱۴ در تحقیقات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است.
صفوی ادامه داد: علاوه بر این، نقش ایران در امنیت انرژی در سطح منطقه ای و جهانی توسط چندین موسسه تحقیقاتی اروپا آسیایی و نیز ایالات متحده در پژوهش‌های گوناگون بررسی شده است.
** تقاضای انرژی دو برابر می شود
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: با توسعه صنعتی مداوم در اروپا و آسیا و همچنین دیدگاه اروپا برای جایگزینی انرژی هسته‌ای، تقاضای انرژی افزایش می یابد و در چند دهه آینده تقریبا دو برابر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه تقاضای عمده در آسیا از چین و هند خواهد بود، اظهار داشت: از آنجا که منابع انرژی تجدیدپذیر به اندازه کافی برای تامین تقاضا موجود نخواهد بود، نفت و گاز و سایر سوخت‌های فسیلی به‌مثابه بخش مهمی از منابع تامین انرژی برای سه دهه آینده باقی خواهند ماند؛ از سوی دیگر، اروپا و آسیا به دنبال منابع انرژی قابل اعتماد درازمدت برای رشد پایدار هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، قفقاز و ایران را به‌ منزله منابع اصلی و مسیرهای انتقال انرژی به اروپا و آسیا دانست و بر نقش کلیدی این دو، در پل ارتباطی اروپا و آسیا تاکید کرد.
وی افزود: موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ایران بین دریای خزر و خلیج فارس هنوز بسیار مهم است و این فرصت ها را می توان با ارزیابی واقعی از وضعیت موجود مورد استفاده قرار داد و بر مبنای منافع ملی ملتهای عرضه کننده و مصرف کننده اقدام کرد.
صفوی با اشاره وضعیت نامطلوب عرضه انرژی در اروپا به دلیل درگیری روسیه و اوکراین، خاطرنشان کرد: در این شرایط ایران و قفقاز به عنوان عرضه کننده های انرژی قابل اعتماد جایگزین برای اروپا محسوب می شوند؛ چراکه آلمان، ایتالیا، انگلیس و فرانسه از جمله کشورهای اروپایی هستند که عضو G-7 هستند و به عنوان مهمترین اقتصاد در نظر گرفته می شوند. آنها همچنین بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به درگیری های قفقاز و اختلاف بین ایران و آمریکا، باید به دنبال تامین انرژی متعادل برای همه کشورها در منطقه باشیم.
صفوی با بیان اینکه هر بی ثباتی سیاسی، رقابت بر سر منابع انرژی یا موقعیت غالب یکی بر دیگری در منطقه ممکن است منجر به وضعیت ناپایدار در منطقه شود، بر ضرورت همکاری‌های امنیتی و اعمال آن از سوی همه طرفها تاکید کرد؛ چراکه در غیر این صورت وضعیت بی ثباتی ظاهر خواهد شد.
هماهنگ کننده بخش ایران در شبکه دانشگاهی اروپا و آسیا انزوای سیاسی و اقتصادی ایران و محدودیت های اعمال شده در زمینه توسعه میدان نفت و گاز را عاملی مخرب در امنیت انرژی جهانی عنوان کرد.
وی بیان داشت: ترکیبی از منابع ایران و قفقاز را می‌توان به عنوان یک راهرو انرژی به اروپا در نظر گرفت که می تواند راه حلی مناسب برای افزایش امنیت انرژی در اروپا باشد؛ با این حال، تغییرات اخیر در سیاست ایالات متحده نسبت به ایران برای امنیت انرژی اتحادیه اروپا مضر است.
** افق تقاضا به منابع انرژی
صفوی با توجه به انقلاب چهارم صنعتی که عمدتا مبتنی بر برق و هوش مصنوعی است، میزان انرژی پیش بینی شده از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۵۰ را با افزایشی ۹۰درصدی همراه دانست و گفت: تا سال ۲۰۵۰ میزان نیاز به انرژی خورشیدی از دو درصد در سال ۲۰۱۷ به ۲۱درصد خواهد رسید، میزان نیاز به انرژی بادی از پنج درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱۳درصد رشد خواهد کرد.
وی افزود: از سوی دیگر میزان نیاز به انرژی آن از ۱۶ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱۳درصد کاهش می‌یابد، همین اتفاق برای میزان نیاز به انرژی گاز خواهد افتاد که از ۲۴درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱۸درصد کاهش خواهد یافت؛ همچنین میزان نیاز به انرژی ذغال سنگ و نفت نیز از ۴۰درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ درصد در سال ۲۰۵۰ می‌رسد.
** شرایط تولید برق در ایران
مسئول کمیته بین الملل انجمن مهندسان کنترل و ابزار دقیق ایران با بیان اینکه انرژی خورشیدی یکی از منابع مهم انرژی تجدید پذیر است، گفت: مقدار تابش خورشید در نقاط مختلف جهان متغیر است و مطالعات نشان می دهد که استفاده از انرژی خورشیدی در ایران مناسب است و می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تامین کند.
صفوی افزود: ایران کشوری است که طبق نظر کارشناسان با ۳۰۰ روز آفتابی و متوسط تابش ۴.۵ تا ۵.۵ کیلووات ساعت بر هر مترمربع در روز، ظرفیت بسیاری در تولید انرژی خورشیدی دارد.
وی با توجه به اظهارات برخی کارشناسان حوزه انرژی خورشیدی، اذعان کرد: درصورتی که مناطق بیابانی ایران مجهز شود، قادر به تامین انرژی در مناطق وسیعی خواهد بود و با توجه به مطالعات صورت گرفته در آلمان، در مساحتی بیش از دو هزار کیلومتر مربع، امکان نصب تجهیزات تولید بیش از ۶۰هزار مگاوات خورشیدی وجود دارد.
** انرژی باد در ایران
این استاد دانشگاه همچنین گفت: ایران از مناطق کوهستانی مناسبی برخوردار است و پس از راه‌اندازی برخی مزارع بادی، به نظر می رسد زمینه خوبی برای افزایش استفاده از توربین‌های بادی وجود دارد.
عضو هیات امنای دانشگاه شیراز گفت: این ظرفیت نشان دهنده توانایی قابل توجه کشور برای ساخت نیروگاه های بادی و همچنین بهره وری خوب در هزینه سرمایه گذاری در صنعت انرژی باد است.
وی تاکید کرد: باوجود رتبه بندی بالای ذخایر گاز و نفت، ایران ظرفیت پالایش قابل توجهی ندارد و این مساله نشان دهنده پتانسیل بسیار ایران برای سرمایه گذاری در صنایع انرژی ایران است که بازار بزرگی را از جنبه های مختلف دربر خواهد گرفت.
۷۳۷۵ / ۲۰۲۷

بیشتر بخوانید :  ظرفیت نیروگاهی سیستان وبلوچستان به2 هزار و 685 مگاوات می رسد

انتهای پیام /*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها