[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المانیتور، ایران در میان بزرگترین مصرف کنندگان گندم جهان قرار دارد. سرانه مصرف گندم در این کشور سالانه ۱۶۷.۶ کیلو برآورده شده که تقریبا سه برابر متوسط جهانی یعنی ۶۷ کیلوگرم است. در عین حال، ایران یکی از خشک ترین کشورهای جهان است که میزان متوسط بارندگی در آن ۲۵۰ میلی متر است و این موجب کمبود منابع آبی در سراسر این کشور شده است. این شرایط موجب شده تا تامین گندم مورد نیاز کشور به یکی از نگرانی های عمده دولت های مختلف تبدیل شود و آنها را وادار به واردات گندم با هزینه های بالا نماید.

بررسی میزان واردات نشان می دهد که ایران در طی ۱۵ سال گذشته، حدود ۱۲.۶ میلیارد دلار صرف خرید بیش از ۴۲ میلیون تن گندم کرده است. در عین حال، ایران همزمان به دنبال خودکفایی در تولید گندم بوده که منجر به کاهش یا تقریبا قطع وابستگی به واردات می شود. اما این دستاوردها عمدتا به دلیل سوء مدیریت و شرایط آب و هوایی پایدار نبوده است.

ایران در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در تولید گندم به خودکفایی رسید. دولت وقت برنامه ریزی بلندمدتی برای تداوم این خودکفایی به اجرا گذاشت. اما با روی کار آمدن دولت بعدی تمام این برنامه ها کنار گذاشته شد و ایران مجددا به وارد کننده بزرگ گندم بدل گشت.

در دولت حسن روحانی، اقداماتی جدی به منظور کاهش قابل توجه واردات و افزایش تولید داخلی در دستور کار قرار گرفت که حاصل آن خودکفایی مجدد ایران در تولید گندم بود. ایران با تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال گذشته، به صادر کننده این کالای حیاتی تبدیل شد و کشور در ماه ژوئن برای اولین بار به خارج از کشور گندم صادر کرد.

بیشتر بخوانید :  ۱۱ هزار تن کالا از گمرک ماهیرود ترانزیت شد

بسیاری از کارشناسان معتقدند، به دلیل اهمیت استراتژیک امنیت غذایی و نقش کشاورزی در اقتصاد ایران، این بخش همچنان از موارد مورد تمرکز دولت روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری وی خواهد بود. این موضوع به ویژه می تواند از آن جهت حائز اهمیت باشد که کشاورزی می تواند نقش مهمی در تحقق یافتن وعده رئیس جمهور مبنی بر ایجاد فرصت های شغلی بیشتر و اجرای اقتصاد مقاوتی ایفا نماید.

انتهای پیام/۸۴

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاانتقال پول ملت به ملتبیت کوین تالکپروژه ی حمل و نقلپست سريع به كاناداترخیص کار کیشترخیص کالا و امور گمرکیترخیص لباسحمل بار زمینی داخلیحمل بار کشتیحمل هوایی کالاحمل و نقل خدمات دریایی آبادانحمل و نقل سمنانحواله ارز چیستخانه کارگوخريد تجهيزات عكاسيخريد وفروش دلارخرید از سایت خارجی ققنوسخرید اینترنتی 206خرید اینترنتی سیگار برگخرید اینترنتی ویسکیخرید تجهیزات فیلمسازیخرید تجهیزات قنادیخرید تجهیزات مدارسخرید خدمت دانشجویان خارج از کشورخرید خط تولید شیرخرید دلار مسافرتیخرید و فروش یوان چینرهگیری مرسولات راهنمایی و رانندگیسفارش خرید کالا از سایت های خارجیصادرات دامصدور پی پالصرافی ثبت نامصرافی هایپر استارصرافی ولیعصرظرفیت حمل بار ال 90فروش خط تولید روغن موتورفروش خط تولید زغال قالبیقوانین گمرکی جمهوری اسلامی ایرانقوانین گمرکی صادرات و وارداتک صادراتکد ابزار خرید شارژگمرک حمهوری اسلامی ایرانگمرک نودوزلیست کالاهای وارداتی از چین به ایرانمستر کارت ویزا کارتواردات حبوبات در سال 92واردات خودرو حقیقیواردات ژیلت از چینواردات شكر

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها