انتقاد رییس اتاق بازرگانی از برنامه‌ریزی اقتصادی بدون توجه به شرایط مناطق

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن انتقاد از اینکه گروه‌های ذی نفوذ در حاکمیت سبب شده‌اند بدون توجه به توانمندی‌ها و استعدادهای مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی اقتصادی انجام شود، گفت: همواره ملاحظات سیاسی جایگزین دیدن توانمندی‌ها و امکانات محلی شده که اتاق بازرگانی مدعی است به این قضیه توجه ویژه دارد تا بتواند موضوع توسعه منطقه‌ای را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در گردهمایی رؤسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در یاسوج اظهار کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات ما ریشه تاریخی و برخی ریشه فرهنگی دارد. برخی اقدامات قابل حل نیست ممکن است آرامش ایجاد کند اما دوباره سر جای خود بر می‌گردد.

وی بیان کرد: توسعه نامتوازن در کشور ریشه عمیق و طولانی دارد و هر جایی که گروه‌های ذی نفوذ در کشور وجود داشته باشد این اتفاق رخ می‌دهد. هر جایی که کشمکش‌های سیاسی و نبود همگرایی سیاسی وجود داشته باشد، این اتفاق بسیار عمیق‌تر است که در یک مورد هم‌اکنون گرفتار آن هستیم و آن مسئله همگرایی سیاسی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در بخش تولید و صنعت در نقاط مختلف کشور گروه‌های ذی‌نفوذ اقداماتی انجام داده‌اند که به کشور صدمه‌زده است؛ یعنی صنایعی را در مکان‌هایی مستقر کرده‌اند که بعد از مدتی محیط زیست آن مناطق را نابود کرده است.

شافعی تصریح کرد: کسانی که این رویه را دنبال می‌کنند همه جا دنبال این هستند که حرفی زده یا کاری کنند که رضایت توده مردم جلب شود بدون توجه به اینکه این کار یا حرف در بلندمدت به نفع مردم خواهد بود یا نه.

وی ادامه داد: بسیاری از مسئولان ما به دنبال خرید محبوبیت در کشور هستند که این رویه باید تغییر کند. رضایت مردم باید تبدیل به مصلحت مردم شود که من به عنوان یک مسئول متعهد باید مصلحت مردم را انجام دهم ولو اینکه نارضایتی ایجاد کند و این روش می‌تواند در بلندمدت تغییرات اساسی ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه گروه‌های ذی نفوذ در حاکمیت ما سبب شده بدون توجه به توانمندی‌ها و استعدادهای مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی اقتصادی انجام شود، عنوان کرد: همواره ملاحظات سیاسی جایگزین دیدن توانمندی‌ها و امکانات محلی شده است.

شافعی تاکید کرد: اتاق بازرگانی مدعی است که به این قضیه توجه ویژه دارد تا بتواند موضوع توسعه منطقه‌ای را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه باید با واقع‌بینی بیشتر به سمت توسعه متوازن پیش برویم، بیان کرد: لازمه انجام این کار این است که اگر با استفاده از امکانات محلی به دنبال توسعه متوازن کشور هستیم باید این دیوار پرقطر قدرت مرکزی شکسته شده و اختیارات در سطح کشور توزیع شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: وقتی یک مدیرکل بخواهد کاری ساده انجام دهد فعال اقتصادی را یک ماه معطل می‌کند که باید از مرکز استعلام بگیرم یا برای چاپ یک برند باید از وزارت ارشاد تائیدیه گرفته شود که اینها همه به علت همین دیوار پرقطر قدرت مرکزی است.

شافعی با بیان اینکه استانداران والیان کشور هستند، تصریح کرد: از یک سو می‌گویند استاندار شخص اول دولت در یک استان است و از سوی دیگر می‌بینیم که به این شکل نیست. نگاه ما به استانداران اشتباه و هزینه‌ای بوده و با چنین نگاهی توسعه اتفاق نمی‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید سطح اختیارات مدیر ارشد استان‌ها را بالا برده، قدرت اقتصادی را برای او باز کرده و نگاه درآمدی داشته باشد و در این صورت است که اتفاقات خوبی در استان‌ها می‌افتد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نمی‌شود برای همه تنوع‌های اقلیمی، قومیتی، آب و هوایی و طبیعی یک نسخه بنویسند و ابلاغ کنند بلکه در برنامه‌ریزی توسعه‌ای در کشور باید باید برنامه‌های محلی تدوین شده و با برنامه‌های ملی پیوند داده شود.

شافعی با تأکید بر اینکه باید در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای، نظرات مناطق مختلف کشور اعمال شود، گفت: در حال حاضر این نظر مورد توجه قرار گرفته و اتاق‌های بازرگانی در این موضوع رسالت بزرگی را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: پول‌ها و منابعی که در حال توزیع در کشور است، نمی‌تواند در بازارهای ما توسعه پایدار ایجاد کند، با این وضع به نتیجه قابل قبول، درازمدت و پایدار در مسائل اقتصادی نمی‌رسیم.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x