[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، جدیدترین آمار تجارت خارجی کشور از سوی گمرک ایران اعلام شد. بر این اساس، مجموع صادرات و واردات ایران در مدت یادشده، به ۲۹ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار رسید که این رقم ۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است.

مجموع تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۲۷ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار بود. این گزارش می افزاید؛ در چهارماهه اول سال جاری تمایل کشورهای صادرکننده کالا برای افزایش صادرات به ایران رشد داشته و در نهایت در مدت یادشده به میزان ۱۵ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان۲۳.۹۷ درصد افزایش نشان می دهد . عمده ترین دلایل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصله خودرو ، کالاهای سرمایه ای و  برخی کالاهای اساسی مربوط می شود. همچنین در مدت یاد شده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۹۹ دلار افزایش یافت که در مقایسه با پارسال ۹ درصد افزایش داشته است . در این مدت شاهد افزایش صادرات پنج کشور عمده طرف معامله با ایران هم بوده ایم.

مجموع صادرات غیر نفتی ایران در چهارماهه اول سال جاری به ۱۳ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۹/۵۴ درصد کاهش داشته است. سهم عمده کاهش صادرات به سایر کالاها با ۱۴/۹۹ درصد مربوط می شود و سهم پتروشیمی ۳/۷۲ درصد و سهم میعانات گازی ۴/۱۷ درصد است.  در میان کشورها صادرات ایران به امارات متحده عربی و هند با افت شدیدی همراه بوده است. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به ۳۵۸ دلار رسید که ۲/۵ درصد افزایش داشت و در میان کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی بهترین عملکرد را جمهوری کره با مثبت ۱۶ درصد و عراق با ۶/۵درصد به خود اختصاص داده اند.

بیشتر بخوانید :  ارسال 5 هواپیما حامل مواد غذایی از ایران به قطر

عمده ترین کالاهای صادراتی

اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۳۱۵ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۵۱۲ میلیون دلار، پلی اتیلن گرید فیلم با ۴۸۵ میلیون دلار ،  پروپان مایع شده به ارزش ۴۴۶ میلیون دلار و متانول با ۴۲۶ میلیون دلار بوده است.

اقلام عمده وارداتی

اقلام عمده وارداتی در چهارماهه ابتدای سال جاری نیز به ترتیب شامل برنج با ۶۰۳ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۴۸۴ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار ، لوبیای سویا با ۳۳۸ میلیون دلار و قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با ۳۱۱ میلیون دلار بوده است.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در چهارماهه اول سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش ۲ میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار، عراق با ۲ میلیارد و ۵۲ میلیون دلار ، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار،جمهوری کره با یک میلیارد و۴۰۰ میلیون دلار و هند با ۹۲۶ میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با ۳میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار ، ترکیه با ۹۵۸ میلیون دلار و هند با ۸۹۱ میلیون دلار بوده است.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگاني رشتارسال پول به کارت دیگرارسال حواله چینانتقال پول به پاکستانپارس بیت کوینپست بین المللی شیرازپست هوایی اکسپرسچگونگی خرید از سایت خارجیحد ترخصحمل و نقل بین المللیحمل و نقل بین المللی آبادانحمل و نقل بین المللی کالاحمل و نقل در ایرانخريد وسايل زناشوييخرید ابزار منبت کاریخرید اینترنتی گل در مشهدخرید چینی ایرانیخرید خانه در خارج از کشورخرید دستگاه لیوان یکبار مصرفخرید دلار سوکر استارخرید ش اینترنتی همراه اولشرکت حمل و نقل یزدشرکت های حمل و نقل بار هواییشرکت واردات کالا از دبیصادرات خرما به چینصادرات خودرو 93صادرات شعبه 3046صادرات ورمی کمپوستصرافی 24 ساعتهفروش تجهیزات قنادیفروش دلار قدیمیفریت بار از تبریزفریت بار اماراتقوانین گمرک المانقوانین گمرک در مورد واردات خودروکارت بازرگانی فارسگمرک نمایشگاهمراحل ترخیص یک خودرو وارداتیمستر کارت قابل شارژمستر کارت مجازی 1 دلارینرخ یورو حواله ایواردات از چین با ارز دولتیواردات از چین صادرات به چین خرید کالاواردات افغانستانواردات چمدانی از چینواردات خشکبار از چینواردات ژیلت از چینواردات قفل از چینواردات گوشی از دبیواردات مبلمان از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها