[ad_1]

به گزارش تراز ،آقای زنگنه تذکر داده شد و درخواست اصلاح صورت گرفت و رهبری هم در سخنرانی رسمی اعلام کردند که تا این اشکالات رفع نشده، دولت قراردادی امضاء نکند.
آقای بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قرارداد نفتی با توتال، سخنرانی خود را با جمله «امیدوارم مرحله‌ای تازه در صنعت نفت رقم بخورد» آغاز کرد و گفت:« در انتخابات ۲۹ اردیبهشت مردم به ما گفتند که عملکرد ما در نفت به عنوان بخشی از دولت مورد تاییدشان است. امضای قرارداد با توتال تحولی در صنعت نفت است که قطعاً دستاورد برجام و انتخابات ریاست جمهوری است.»
قرارداد توسعه فاز۱۱پارس جنوبی با شرکت بدسابقه توتال فرانسه، در حالی امضا شد که هنوز ماده۸ مصوبه دولت درباره تعیین سازوکار رعایت ملاحظات امنیتی و حفاظتی درهمکاری باشرکت‌های بین‌المللی اجرایی نشده و از سویی دیگر توتال نقش مهمی در تأخیر طولانی مدت به وجود آمده در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ایفا کرده است و بر خلاف توافقنامه با ایران در سال ۷۹، توسعه مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی، ۸ سال به تأخیر افتاد و در سال ۸۷، توتال اعلام کرد که ریسک سرمایه گذاری در ایران با توجه به تحریم‌ها، بسیار زیاد است و کشورمان را ترک کرد. بر اساس این قرارداد، سهم ایران ۱۹.۹ درصد، سهم توتال ۵۰.۱ و سهم شرکت چینی۳۰ درصد است. در ادامه این گزارش، در گفت و گو با آقای محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در سازمان اوپک، قرارداد ایران با توتال را بررسی کردیم.

با توجه به سهم حداقلی طرف ایرانی در این کنسرسیوم، چگونه جایگاه مدیریتی و نقش آفرینی ایرانیان طی ۲۵سال آینده حفظ خواهد شد؟
در این قرارداد جایگاه شرکت ایرانی ما حداقلی است و کلاً مدیریت در اختیار طرف مقابل است و در واقع ما جایگاه خاصی از نظر مدیریت نداریم. همانطور که می دانید بخش کوچکی از این کنسرسیوم در اختیار شرکت ایرانی است و بخش اعظم آن در اختیار شرکت توتال و طرف چینی است.

بیشتر بخوانید :  از در آمدهای نفتی چه میزان برای طرح هدفمندی هزینه می‌شود؟

چه نوع تکنولوژی و در چه فرایندی و چگونه در قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی به طرف ایرانی منتقل خواهد شد؟
ما در کشور، به کرات سکوهای مختلف نفتی را ساخته و نصب کرده‌ایم؛ از سوی دیگر عمده فازهای پارس جنوبی از سوی شرکت‌های ایرانی توسعه پیدا کرده است. در زمان تحریم شرکت‌های خارجی رفتند و این شرکت‌های ایرانی بودند که پارس جنوبی را توسعه دادند. از سویی دیگر فاز ۱۱ پارس جنوبی از آخرین فازهای این مجموعه است و شرکت‌های ایرانی در شرایطی دشوار و سخت، فازهای مختلف آن را توسعه دادند فلذا به نظر نمی‌رسد که شرکت توتال تکنولوژی خاصی را به طرف ایرانی منتقل کند چراکه مهندسان ایرانی خود به تکنولوژی‌های سکوسازی و غیره رسیده و بارها آن را اجرایی کرده‌اند. تکنولوژی‌هایی که قرار است به طرف ایرانی منتقل شوند، تکنولوژی‌های نوین یا دست نیافته‌ای نیستند که بخواهیم بگوییم برای اولین بار انجام می‌شود.

با توجه به سوابق توتال در معطل نگه داشتن فاز ۱۱طی سالیان گذشته چه تضمین و تعهدی بر تکرار نشدن اتفاقات گذشته گرفته شده است؟
قراردادهای قبلی ایران با شرکت‌های خارجی، قراردادهای «بای بک» بود که ایران در این قراردادها آزادی عمل بیشتری داشت اما در قراردادهای جدید نفتی موسوم به   IPC  امتیازات زیادی به طرف مقابل داده و محدودیت‌هایی برای ما ایجاد شده است. برای مثال در قراردادهای «بای بک» اگر یک شرکت خارجی به تعهدات خود عمل نمی‌کرد ما مجاز بودیم کار را گرفته و به شرکت‌های دیگر واگذار کنیم اما در قراردادهای   IPC  نمی‌توان این کار را انجام داد و دست و بال ما بسته است.
از سویی دیگر شرکت توتال شرکتی است که در ایران و قطر روی پروژه نفتی مشترک این دو کشور کار می‌کند اما نکته‌اش این است که قرارداد توتال با شرکت قطری قرارداد PS است اما با ایران قرارداد IPC امضا کرده است؛ به همین دلیل ممکن است به‌خاطر منافعی که در قرارداد با قطر دارد، کارهایی را به نفع آن‌ها انجام دهد و خبرهایی درباره جابجایی اطلاعات ایران وجود داشت که این‌ها به ضرر ماست؛ به همین دلیل توصیه می‌شود، با شرکت‌هایی که در میادین مشترک با کشور مقابل قرارداد دارند، قراردادی منعقد نشود.
همچنین شرکت توتال سابقه خوبی در پارس جنوبی نداشت و در شرایط تحریم بر خلاف توافقنامه عمل کرد و از کشور رفت. به همین دلایل کارشناسان معتقدند که این قرارداد جدید با توتال عجیب است، آن هم در شرایطی که آزادی عمل ایران در این قراردادهای جدید کاهش یافته‌است.

بیشتر بخوانید :  ایجاد 505 شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی/معرفی 1100 آرایه جدید

به نظر شما در این قرارداد، مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص بند ۸ تدابیر مقام معظم رهبری و تأییدیه آن اخذ شده است؟
متاسفانه این قرارداد که روز گذشته به امضا رسید رسانه‌ای نشده است و ما تنها بر اساس اطلاعات گذشته می‌توانیم درباره آن قضاوت کنیم، اما پیش از این علاوه بر ۸ بند تدابیر رهبری، بیش از ۱۰۰ ایراد به قراردادهای جدید نفتی وارد شده بود که نمی‌دانیم قرارداد روز گذشته بر پایه اصلاحات این موارد امضا شده است یا خیر؛ اما به نظر می‌رسد که دولت در امضای این قرارداد تعجیل کرده است چراکه بسیار بر امضای قرارداد نفتی پافشاری می‌کرد تا شاید آن را به عنوان دستاورد دولت یازدهم نشان دهد. پیش از این، در این دولت هیچ قرارداد نفتی منعقد نشده و تنها در حد تفاهمنامه و توافقنامه بوده است، اما برای اظهارنظر درباره مفاد این قرارداد نفتی دولت باید آن را منتشر کند تا متخصصان و کارشناسان درباره آن نظر دهند.

با توجه به اینکه مفاد این قرارداد منتشر نشده و به گفته شما در امضای آن تعجیل شده است، این نگرانی وجود دارد که در برخی جاها سبب ضرر رساندن به منافع ملی کشور شود با توجه به اینکه توتال شرکت خوشنامی نیست و پیش از این کارشکنی‌هایی در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی داشته است؟
در قراردادهای «بای بک» قراردادها ۴ تا ۵ سال بود و شرکت‌ها بعد از انجام تعهدات خود پولشان را دریافت کرده و می‌رفتند اما قراردادهای IPC قراردادهایی طولانی‌مدت از ۲۵ سال تا ۴۰ سال‌اند و این زمان کوتاهی نیست؛ برنامه‌ای است که دو تا سه دهه را در بر می‌گیرد، به همین دلیل از دولت انتظار می‌رفت که در امضای آن دقت‌های لازم را صورت داده و بعد از انجام اصلاحات در IPC و دریافت نظر نمایندگان و کارشناسان، این قرارداد به امضا می‌رسید.
این روزها مراودات ما با کشور فرانسه بیشتر شده است و به نظر می‌رسد امضای قرارداد با شرکت فرانسوی توتال تا حدی هم سیاسی باشد. برای مثال عمده قراردادهای خودروسازی ما هم با فرانسه است و جزء اولین کشورهایی است که دولت تصمیم دارد شریک تجاریمان باشد، اما نباید فراموش کرد که آن‌ها ملاحظاتی را فراموش نمی‌کنند؛ برای مثال فردای سفر دکترظریف به فرانسه و حضورش در کاخ الیزه، پاریس میزبان میتینگ منافقین بود؛ پس خیلی نباید به مراودات سیاسی با این کشور خوشبین بود و توقع داشت که فرانسه گروه‌های مخالف و معارض ما را کنار بگذارد، چراکه در مراودات بین المللی اگر کشوری امتیازات اقتصادی دریافت می‌کند، امتیازهای سیاسی به کشور مقابل می‌دهد اما در برخورد فرانسه با ایران، این موضوع صادق نیست فلذا نمی‌شود که امتیاز اقتصادی داده و امتیازی نگیریم. این بده بستان ایراد دارد و در عرف بین الملل هم نیست، به نظر می‌آید دولت باید در این موارد دقت کند.

بیشتر بخوانید :  نشست مشترک دکتر روحانی با اقتصاددانان منتقد

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی ایران و ترکیهانتقال پول به حساب خارج از کشورایرلاین پگاسوسبیت کوین بخریم یا نهپول پی پالتجهیزات شبکه پلنتتجهیزات شبکه ترک زادهترخیص کالا از گمرک پیرانشهرتكلفة ترخيص سيارة 1600ثبت وارداتحمل بار به عراقحمل بار پیروزیحمل بار در کرمانشاهحمل و نقل باربدحمل و نقل روستاییحمل و نقل هوایی ترکیهحواله چینخرید اینترنتی ظرف غذای کودکخرید دلار تقلبیخرید لوازم ابزاررهگیری مرسوله پستی مازندرانرهگیری مرسوله ی پیشتازستاد ترخیص خودرو جنت اباد شمالیشرایط ترخیص ماشین از گمرکشرکت حمل بار از چینصادرات میوه خشکصرافی توریستصرافی صادقیفروش خط تولید فیلتر هوا در اراکقرارداد ترخیص خودروکارت بازرگانی ویکیکارگو اصفهانکنفرانس حمل و نقل 14گروه ترخیص و بازرگانی ایکادگمرك قزوينگمرک جمهوري اسلامي ايرانگمرک غرب تهرانگمرک قشممستر کارت ارزانمسترکارت زرین کیشنحوه ی خرید از سایتهای خارجینرخ حواله دلار به روزنماینده سایت آمازون در ایرانهزينه ترخيص خودروهزینه حمل از چینواردات از چین با ارز دولتیواردات لوازم آرایشیواردات و ترخیص خودروواردات یراق آلاتوب مانی چیست

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها