[ad_1]

«رضا باکری»، درباره افزایش قیمت شیر و ماست برخی کارخانجات لبنی افزود: افزایش قیمت فرآورده های لبنی برخی کارخانجات با وجود ابلاغ نشدن مصوبه ستاد تنظیم بازار، به دلیل زیان کارخانجات کوچک و متوسط و حتی پایین بودن حاشیه سود کارخانجات بزرگ بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، به طور معمول باید حاشیه سود کارخانجات لبنی ۱۷ درصد باشد، در حالی که طبق آخرین بررسی های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سال ۹۵ حاشیه سود کارخانجات بزرگ ۱.۸ درصد بود و کارخانجات کوچک و متوسط نیز متضرر بودند.

وی اظهار داشت: بنابراین برخی کارخانجات برای جلوگیری از ضرر و زیان و در نهایت دامن نزدن به بحران بیکاری، انجام نشدن تعهدات در مقابل پرداخت مالیات، موضوعات مربوط به تامین اجتماعی، حقوق و دستمزد کارگری ناچار به افزایش قیمت برخی فرآورده های خود کردند تا قیمت های مصوب ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای واقعی کردن قیمت فرآورده های لبنی از بهمن ماه سال گذشته اقدام به حسابرسی قانونی دفاتر کارخانجات لبنی از سالهای ۹۳ تا ۹۶ کردند که نتایج حاصل آن وجود مغایرت هایی بین قیمت های بازار و نرخ های مصوب را نشان داد.

وی اظهار داشت: با اعلام نتایج بررسی های سازمان حمایت، طی یک ماه اخیر ستاد تنظیم بازار نرخ های جدید فرآورده های لبنی را به تصویب رساند اما برای اجرا تاکنون ابلاغ نشده که علت آن ناشی از درخواست تولید کنندگان شیرخام برای تغییر قیمت های این ماده اولیه است.

بیشتر بخوانید :  میادین میوه و تره‌بار در انتظار تحقیق و تفحص شورا و مجلس

به گفته وی، از سال ۹۳ تاکنون مصوبه قانونی برای افزایش نرخ فرآورده های لبنی صادر نشده بود.

** نرخ شیرخام در حال بازنگری سازمان حمایت

باکری تصریح کرد: همزمان با ابلاغ نرخ مصوب فراورده های لبنی، دامداران نیز به دلیل افزایش هزینه های تمام شده تولید و افزایش نرخ نهاده ها خواستار تغییر قیمت شیرخام تولیدی خود شدند به همین دلیل ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را مکلف به بررسی و واقعی کردن قیمت شیرخام کرد تا طبق اسناد و مدارک موجود و همزمان قیمت شیرخام و فرآورده های لبنی به ستاد تنظیم بازار ارایه، تصویب و ابلاغ شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در بحث صادرات فرآورده های لبنی نیز اظهار داشت: طبق آمارها تاکنون ۱۰ درصد تولیدات فرآورده های لبنی به کشورهای هدف صادر شده است.

طبق آمارها در سال ۹۵، حدود ۹ میلیون و ۶۵۰ هزارتن شیر خام در کشور تولید شد که ۸۵۰ هزارتن آن معادل ۸.۵ درصد از فرآورده های شیر کشور در قالب ۳۰ نوع فرآورده لبنی از قبیل انواع پنیر، خامه، دوغ، ماست و شیر با طعم های مختلف و با کیفیت بالا در سبد صادراتی قرار گرفت.

سال ۹۴ نیز حدود ۶۰۰ هزارتن فرآورده های لبنی به کشورهای هدف صادر شده بود.

برای امسال نیز تولید ۱۰ میلیون تن شیر در کشور تولید پیش بینی شده که به فرآورده های مختلف و متنوع لبنی تبدیل می شود.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها