[ad_1]

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس ،  در اولین سمینار مشترک فرصت‌های اقتصادی ایران و جمهوری کره که امروز در اتاق ایران برگزار شد، همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور طی ۵۱ سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و از ایران و کره‌جنوبی به عنوان شرکای واقعی اقتصادی یاد شد. 

حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی، با اشاره به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد حجم تجارت بین دو کشور، گفت: در سال ۲۰۱۷ حجم صادرات ایران به کره جنوبی بالغ بر ۸ میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۳.۷ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. همچنین میزان واردات ایران از کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ برابر با ۴ میلیارد دلار بوده که این رقم نیز سیر نزولی پیدا کرده و به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته وی، بیشترین واردات ایران از کره جنوبی کالاهای مصرفی است در حالی که ایران بیشتر کالاهای واسطه‌ای و مواد معدنی به این کشور صادر می‌کند. به اعتقاد رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی، مردم ایران کیفیت و تنوع محصولات کره را از نزدیک لمس کرده و برای همین آشنایی خوبی با این کشور دارند اما مردم کره جنوبی، کالاهای ایرانی را نمی‌شناسند.

تنهایی ادامه داد: باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا به کمک صنعت گردشگری، ایران و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری آن را بهتر معرفی کنیم.

وی در ادامه به مسئله تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به دلیل تحریم‌های آمریکا، سطح روابط تجاری بین دو کشور بسیار کاهش پیدا کرده چراکه در حوزه حمل‌ونقل و تأمین مالی دچار مشکل جدی هستیم. البته به نظر می‌رسد به کمک اتحادیه اروپا این مشکلات تا حدودی برطرف خواهد شد و این موضوع می‌تواند در بهبود سطح مناسبات بین ایران و کره اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید :  واردات ۱۲۸ تن تیغه چاقو

اقتصاد کره‌جنوبی الگوی خوبی برای ایران است

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه از علاقه بخش خصوصی ایران برای تداوم همکاری‌های تجاری خود با شرکای خود در کره جنوبی سخن گفت و تأکید کرد: اقتصاد کره جنوبی از ۵۰ سال گذشته مسیر توسعه را آغاز کرد و توانست موانع را با موفقیت پشت سر گذاشت. این کشور امروز به کشوری توسعه‌یافته و صنعتی در دنیا تبدیل شده است.

وی اقتصاد کره را الگوی خوبی برای سیاست‌گذاران و بخش خصوصی ایران معرفی کرد و با اشاره به روزهای سختی که اقتصاد کشور پشت سر می‌گذارد، گفت: رویکرد دولت فعلی آمریکا علیه ایران نه تنها تهدیدی برای روابط عمومی گروه تجاری ققنوس است بلکه می‌تواند هشداری جدی برای دنیا باشد چراکه اگر یک اقتصاد بزرگ از توانایی خود به عنوان سلاحی در برابر کشورها استفاده کند، خطری جدی علیه ثبات اقتصاد جهانی خواهد بود.

وی افزود: آمریکا به عنوان پایه‌گذار جهانی‌شدن و مروج تسهیل تجاری در سطح دنیا، امروز خلاف مسیر همیشگی خود گام برمی‌دارد. به همین دلیل اقدامات کشورهای اروپایی که در توافق برجام حضور داشتند تنها به نفع ایران نبوده و برای خود این کشورها نیز اهمیت بالایی دارد.

سلطانی ادامه داد: به اذعان همین کشورها، اروپا و دیگر کشورهای دنیا در برابر سیاست‌های فراسرزمینی آمریکا آسیب‌پذیر هستند. مسیری که اروپا برای جایگزینی دلار آمریکا در پیش گرفته با هدف داشتن ابزاری در مقابل سیاست‌های تحمیلی آمریکا بوده و این احساس خطر را دیگر کشورها مانند روسیه، چین، کره جنوبی، هند و غیره نیز کرده‌اند.

نایب‌رئیس اتاق ایران، توافق آلمان و فرانسه برای میزبانی سازوکار جدید مالی مورد نظر اروپا را نقطه عطفی در این حوزه دانست و اظهار امیدواری کرد که این مسئله بتواند به حل مشکلات موجود کمک کند.

بیشتر بخوانید :  باید اعتماد مردم به بانک مرکزی را احیا کنیم

سلطانی همچنین یادآور شد: شبکه شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و کره جنوبی می‌تواند در دوران تحریم نیز با یکدیگر همکاری کنند و فعالیت بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: ایران به دلیل تحریم هزینه بالایی را پرداخت اما حل‌وفصل چالش‌های موجود در فضای بین‌المللی را آموخت.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به نزاع بین‌المللی که در دهه‌های آینده در پیش است، گفت: در این عرصه، کشورهای مختلف به دنبال افزایش سهم خود از تجارت جهانی هستند و به طور حتم دیگر نوبت به کشورهای نوظهور رسیده تا سهم خود را از کیک جهانی‌شدن افزایش دهند و همین موضوع، دلیل طفره کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا از موضوع جهانی‌شدن است.

وی در بخش پایانی سخنان خود از دولت خواست که در این روزهای سخت اقتصادی، سیاست‌های حمایت گرایانه اتخاذ کند و موجب تقویب شبکه مویرگی که در سطح جهانی بین ایران و دیگر کشورها شکل گرفته، شود. وی پیمان‌سپاری ارزی را خلاف این جهت توصیف کرد و خواستار اصلاح آن شد.

افزایش سطح روابط اقتصادی ایران و کره به فراتر از چارچوب‌ها

در ادامه، یو جانگ هیان سفیر کره‌جنوبی در ایران ضمن تشکر از فعالان اقتصادی ایرانی و کره‌ای حاضر در این همایش، گفت: ایران و کره از دیرباز با هدف توسعه مشترک همکاری‌های اقتصادی به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌ برای مشکلات و چالش‌هایی بودند که فعالان اقتصادی در برهه‌های زمانی مختلف درگیر آن هستند.

او تاکید کرد: رویکرد دولت کره درباره ایران نیز همیشه چندجانبه و مثبت بوده تا سطح روابط اقتصادی ایران و کره به فراتر از چارچوب‌های در نظر گرفته شده افزایش یابد.

بیشتر بخوانید :  تاکید عضو هیات مدیره بانک ملی ایران بر لزوم فروش املاک مازاد

سفیر کره با بیان این موضوع که ایران با ۸۲ میلیون جمعیت، هشت و نیم برابر مساحت کره با موقعیت جغرافیایی مطلوب، برای کره به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای هدف در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود، افزود: تجارت ایران و کره بیشتر در حوزه نفت و لوازم خانگی بوده است، اما ما در نظر داریم تا این سطح از روابط را گسترده تر کرده به حوزه‌های مختلفی از جمله علم و فرهنگ و تحقیقات مشترک تعمیم دهیم.

او با اشاره به اقدامات سفارت کره در راستای توسعه همکاری‎‌های مشترک، تصریح کرد: سفارت کره از سال ۲۰۱۶ تاکنون، بیش از ۶۰ کنفرانس باهدف معرفی ظرفیت‌های پیش روی بنگاه‌های اقتصادی ایران و کره به‌خصوص در سطح SME ها برگزار کرده است و انتظار می‌رود که برقراری این دست از همایش‌ها و کنفرانس‌ها بتواند به حفظ روابط دو کشور کمک شایانی کند؛ زیرا همان‌طور که رسانه‌ها هم اعلام کرده‌اند، کشور کره چهارچوب همکاری خود را با ایران در دوران تحریم‌ها مشخص کرده است و هم‌اکنون این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز معاف شده است.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها