[ad_1]

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری تسنیم، ۱۲ بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشاورزی و منابطع طبیعی کشور به بازپس گیری قانون “تمرکز وظایف بخش کشاورزی کشور (معروف انتزاع)” از وزارت جهاد کشاورزی، به دولت اعتراض کردند و آن را گامی رو به عقب و دارای  هزینه سنگین برای کشاورزی دانستند.

در این بیانیه که با طرح سوالاتی مبنی بر اینکه آیا قانون تمرکز اختیارات تولید و بازرگانی کارشناسی نشده بود؟ چه کسانی از تفکیک تولید و بازرگانی در کشاورزی سود خواهند برد؟ آیا مجلس قانون کارشناسی شده تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی را باطل خواهند کرد؟ به نفع کشاورزان یا ذینفعان بازرگانی؟ شروع شده و با اراسال نامه‌ای به علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی خاتمه یافته آمده است:

با اظهار تاسف و تسلیت به مناسبت حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی  که به دست ایادی استکبار و مزدوران تکفیری داعشی صورت گرفت باستحضار می‌رساند بسیج دانشجویی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه‌های سراسر کشور ( امضا کنندگان ذیل ) با دغدغه‌مندی نسبت به مسائل اساسی کشور بدینوسیله نقطه نظرات خود را پیرامون ” لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت” و انتزاع مجدد وظایف بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی تقدیم می‌دارد.

  • مدیریت یکپارچه در کل زنجیره تولید و بازرگانی محصولات کشاورزی و غذایی یکی از مهم‌ترین شروط رونق تولید و حمایت واقعی از مصرف کننده است. در واقع موثر‌ترین شکل حمایت از تولید داخل، فراهم کردن بازار مناسب برای فروش محصولات در داخل و یا خارج از کشور است.

مدیر تولید می‌تواند با استفاده از ابزار مدیریتی که در اختیار دارد، اقدام به سیاست‌گذاری و تنظیم بازار به سمتی نماید که تولید داخلی قربانی واردات بی‌منطقِ محصولات خارجی نشده و از طرف دیگر نیاز عمده بازار به اتکای تولید داخل رفع شود.

بیشتر بخوانید :  چقدر لوبیا به کشور وارد شد؟

 یکی دیگر از فواید مدیریت زنجیره تولید تا عرضه محصولات کشاورزی به دست مدیر تولید، سیاست‌گذاری صادرات محصولات مازاد بر نیاز داخلی و همچنین طراحی و اجرای نظام استاندارد مناسب برای تولید داخل می باشد. عملکرد مثبت وزارت‌خانه‌های متولی تولید محصولات کشاورزی و غذایی در کشورهای پیشرو، در حوزه امور بازرگانی و همچنین ارتقای کیفیت و کمیت محصولات، نشان دهنده مفهوم مترقی «تمرکز اختیارات تولید و بازرگانی» در یک دستگاه متولی است.

با نگاهی به آمار تجارت محصولات کشاورزی در ماه‌های اخیر می‌توان گفت هماهنگی مدیریت بازرگانی و تولید یکی از عوامل کاهش واردات و رشد صادرات این بخش است.

  •  بر این اساس ارزش صادرات محصولات کشاورزی در سال ۹۴ از کل صادرات غیرنفتی حدود ۱۶ درصد بوده است. از سوی دیگر حجم واردات محصولات کشاورزی در این مدت در مقایسه با سال گذشته ۱۷٫۶۴ درصد و از نظر ارزشی نیز ۲۷٫۵۱ درصد کاهش یافته است. از سوس دیگر رشد مثبت اقتصادی سال گذشته نیز مدیون رشد بخش کشاورزی بوده که نتیجه کنترل و کاهش واردات و رونق صادرات می‌باشد.
  • سال ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی پس از سال‌ها بررسی کارشناسی قانونی تحت عنوان ” تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی” را مصوب کرد تا تصمیم‌‌گیری و سیاست‌‌گذاری درباره‌ تولید تا بازار محصولات کشاورزی در یک نهاد متمرکز شود و این تمرکز وظایف و اختیارات بتواند یکپارچگی تصمیم‌سازی را به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در پی‌داشته باشد.

براین اساس بخشی از اختیارات و زیرساخت‌های مرتبط با امور بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تجمیع شد و اکنون تاکید متخصصان، تولیدکنندگان و کشاورزان، لغو این بخش از لایحه مذکور است

بیشتر بخوانید :  اندونزی صلاحیت 5آزمایشگاه محصولات کشاورزی ایران را تایید کرد

 تجربه دیگر کشورها در این مورد هم می‌تواند سودمند باشد؛ مثلا نروژ یکی از کشورهایی است که با فعال‌سازی ظرفیت‌های یکپارچه تولید و بازرگانی به دستاوردهای بزرگی در حوزه توسعه بازار و ارتقای صادرات دست یافته است و توانسته دومین صادرکننده شیلات در جهان باشد. تجربه کشورهای پیشرفته در کشاورزی نظیر آمریکا نیز به این شکل است.

در پایان خواهشمند است با تکیه و استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان و دلسوزان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شاغلین بخش‌های اجرایی با اتخاذ تصمیم صحیح در تحقق اقتصاد مقاومتی سهیم باشید.

ومن ا… التوفیق

 

بسیج دانشجویی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور:

  1. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  2. بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
  3. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان
  4. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان
  5. بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
  6. بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
  7. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی شهید چمران اهواز
  8. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
  9. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج
  10. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
  11. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی شهید باهنر کرمان
  12. بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی مشترک ایران و عمانادرس ستاد ترخیص خودرو کرجارسال پول از فرانسه به ایراناسکریلکس bangarangانتقال پول به بانک رسالتبیت کوین سقوط کردپست اکسپرسیونیسمپی پال فروشتجهیزات شبکه زمینیتجهیزات شبکه نوریترخیص خودرو از قشمترخیص لوازم یدکی خودروچگونه به خرید اینترنتی اعتماد کنیمحساب پی پال وریفای شدهحمل خرده بار از چینحمل کارگوحمل و نقل گردشگریحواله یورو به ترکیهخريد از امريكاخرید ابزار لوله کشیخرید اینترنتی روکش صندلی 206خرید اینترنتی غذای گربهخرید خط تولید پیچخرید خط تولید ساندویچ سردخرید دلار پی پال شماخرید فروش دلار پالتیخرید قطعه از چینخرید محصولات آمازونسايت خريد امازونشرکت حمل و نقل بین المللی جهان یخچال بارشرکت حمل و نقل دریای طلاییصادرات ظروف یکبار مصرف گیاهیضرورت حمل و نقلطریقه حمل بارظرفیت حمل و نقل دریایی ایرانظرفیت دکتری عمران حمل و نقلفرم ترخیص خودرو از پارکینگفروش دلار در فرودگاه امام خمینیفروش گیره ابزارقیمت ترخیص خودروگمرک 10300گمرک سرخسمعاونت حمل و نقل ترافیک منطقه 5معاونت حمل و نقل ترافیک منطقه 6واردات ادویه از دبیواردات خودرو جانبازان 25 درصدواردات خودرو قوانینواردات زیر 1000 دلارواردات فلش از دبیواردات لوازم یدکی از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها