[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: آنتالیا – رئیس گروه کارشناسی ایران در کمیسیون تخصصی گروه دی۸ از تصویب تاسیس اتاق تهاتر این گروه خبر داد و گفت: بر اساس مکانیزمی استفاده از ارزهای غیر دلار و یورو در تجارت بین اعضا مورد تاکید قرار گرفته است و به همین دلیل ارزهای ملی در اولویت قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس،  ابوالقاسم طهماسبی روز جمعه در آنتالیا افزود: در جلسه امروز کمیسیون که با حضور کارشناسان هشت کشور عضو برگزار شد، موضوع های کاری سالیانه گروه و نیز برنامه و بودجه سازمان مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.
وی با اشاره به برگزاری سالانه دو جلسه کمیسیون کارشناسی و یک جلسه وزرای خارجه، گفت: در جلسه کارشناسی بودجه سالانه گروه و تاسیس دانشگاه دی۸ در ایران نیز به تصویب رسید.
طهماسبی بیان کرد: بر اساس مصوبه امروز که پیشنهاد آن در نشست سران در سال گذشته مورد تاکید قرار گرفته بود، تاسیس دانشگاه دی ۸ در ایران از سوی دانشگاه همدان برنامه ریزی شده که از سال آینده پذیرش دانشجو از کشورهای عضو در این دانشگاه انجام خواهد شد.
رئیس گروه کارشناسی ایران در این کمیسیون اضافه کرد: علاوه بر این، امروز تاسیس ‘اتاق تهاتر گروه دی۸’ نیز به تصویب رسید که بر اساس آن مکانیزمی غیر از ارزهای دلار و یورو در تجارت بین اعضا مورد تاکید قرار گرفته است و استفاده از ارزهای ملی در تجارت فی مابین در اولویت قرار می گیرد.
وی یادآوری کرد: در این قالب مبادله پایاپای و تسهیل تجارت بین اعضای گروه مورد تاکید قرار می گیرد.
رئیس گروه کارشناسی ایران در این کمیسیون اظهار داشت: در جلسه امروز تاسیس صندوق حمایت از پروژه های گروه نیز پیشنهاد شد که آیین نامه تاسیس آن در جلسات بعدی تدوین می شود.
وی با اشاره به تصویب نقشه راه سازمان برای سال ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ گفت: تدوین جزئیات این نقشه راه در جلسات ماه های آتی کارشناسان نهایی می شود.
طهماسبی از پیشنهاد راه اندازی سیستم کارت اعتباری دی.۸ مشابه مسترکارت از سوی هیات مالزی خبر داد و گفت: استفاده از این کارت از سوی نمایندگان بانکی کشورهای عضو بررسی می شود.
وی همچنین از تصویب مرکز تحقیقات علمی و فناوری گروه در جلسه کمیته کارشناسان خبر داد و بیان کرد: با تاسیس این مرکز، مراکز تحقیقاتی کشورهای عضو پروژه های مشترک تحقیقاتی و علمی و فناورانه خود را به صورت مشترک دنبال خواهند کرد.
طهماسبی تاکید کرد: این مصوبات در اجلاس هجدهم وزرای امور خارجه گروه به تصویب نهایی می رسد.
گروه دی.۸ (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.
هشت کشور اسلامی شامل ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه هستند.
پایه گذار گروه D8 نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال ۱۳۷۵ زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.
نخستین اجلاس سران دی ۸، خرداد ماه ۱۳۷۶ در شهر استانبول برگزار شد.
دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و دبیرکل آن به مدت چهار سال و به صورت دوره ای از سوی کشورهای عضو تعیین می شود.
تجارت کنونی بین این کشورها رقمی در حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد شده ولی هدف این سازمان رسیدن به رقم ۵۰۰ میلیارد دلار است.
کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی.۸ در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.
موافقت نامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.۸ در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.
هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه هشت کشور عضو گروه دی.۸ فردا (شنبه) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آنتالیا برگزار می شود.
وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس که از امروز در هتل کورنلیای شهر آنتالیای ترکیه آغاز شده، به سخنرانی خواهد پرداخت و در پایان این گردهمایی، مصوبات اجلاس هجدهم کشورهای دی.۸ در قالب یک بیانیه منتشر و اعلام خواهد شد.
امروز (جمعه) در نخستین روز این اجلاس دو روزه، چهل و یکمین کمیسیون تخصصی و کارشناسی کشورهای عضو گروه دی هشت پیش از برگزاری نشست وزرای امور خارجه برگزار شد و در جریان آن کارشناسان شرکت کننده مصوبات و متن بیانیه فردا را تهیه و تدوین کردند.

بیشتر بخوانید :  راه‌های کم اثر کردن تحریم‌ها چیست؟/ سیاست‌های مربوط به صادرات اصلاح شود

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها