[ad_1]

قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی قطب نخست طلا با داشتن بیش از ۵۰ درصد کل ذخیره طلای شناسایی شده در کشور است.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، پریسا عابدپور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان غربی قطب نخست تولید طلا در کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر آذربایجان غربی با دارا بودن ۲ معدن طلا با ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخیره قطعی در رتبه نخست ذخایر طلایی کشور است.

قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان کرد: از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۵۱ نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی شده است که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع آن در مرحله بهره برداری است.

وی با اشاره به ذخایر با ارزش معدنی در استان افزود: مواد معدنی غیر فلزی از جمله سیلیس با عیار ۹۹ درصد و بیشتر، باریت با وزن مخصوص ۴.۲۶ گرم بر سانتیمتر مکعب، میکا با درجه خلوص بالا و ورقه‌های بزرگ، دولومیت با عیار بالای ۲۲ درصد در منطق مختلف استان که جزو ذخایر معدنی با ارزش هستند، وجود دارد.

عابدپور به پروانه های صادره در استان اشاره کرد و گفت: در ۷ ماهه سالجاری تعداد پروانه اکتشافات صادره در استان ۲۲۲ فقره، گواهی کشف ۲۵ فقره با ذخیره قطعی ۷ میلیون و ۱۳۵ هزار تن است. در بازه زمانی فوق تعداد ۴۶۵ فقره پروانه بهره برداری با ذخیره قطعی یک میلیارد ۲۱۲ میلیون و ۴۶۸ هزار تن و با اشتغالزایی برای ۵ هزارو ۱۸۳ نفر صادر گردیده است.

بیشتر بخوانید :  بانک های مرکزی جهان ۱۹۳ تن شمش طلا خریدند

قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: تعداد ۶۸ فقره با میزان استخراج یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۷ متر مکعب مجوز برداشت موقت از ذخایر شن و ماسه استان جهت استفاده در واحدهای تولیدی شن و ماسه و پروژه های عمرانی صادر شده است.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، از مجموع کل ۱۰۰ هزار تن ذخیره قطعی طلا در جهان ۰.۵ درصد آن به تنهایی از معادن طلای تکاب در آذربایجان غربی استخراج می‌شود. معدن طلای زره شوران با ذخیره ۱۱ میلیون تن بزرگترین معدن طلای ایران است که کارخانه استحصال طلای آن سالانه ۵۰۰ کیلو شمش طلای ۲۴ عیار تولید می‌کند.

این کارخانه که فاز نخست آن در سال ۹۳ به بهره برداری رسید برای ۷۰۰ نفر فرصت اشتغال فراهم کرده است. ظرفیت اسمی این کارخانه ۲ تن در سال است و با بهره برداری از فار دوم تا پایان سال ۹۸ و تکمیل فاز نخست، تولید این کارخانه به ۴ تن شمش طلا در سال خواهد رسید.

 آذربایجان غربی با دارا بودن معادن غنی کانسنگ طلا صدرنشین جدول تولید این فلز با ارزش در کشور محسوب می شود؛ در حال حاضر میزان ذخایر طلای مناطق معدنی آذربایجان‌غربی به ۱۰۰ تن می‌رسد و این در حالیست که با ادامه فعالیتهای اکتشافی در شهرستانهای ماکو،‌ سلماس،‌ شاهین‌دژ و سردشت میزان ذخایر افزایش می‌یابد.

آذربایجان غربی همچنین رتبه نخست کشور را از نظر ذخایر و تولید طلا در اختیار دارد و با ساخت واحد فرآوری و استحصال طلا در معدن زرشوران تکاب، سالانه ۳۶۰۰ کیلوگرم شمش طلا و بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم نقره تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید :  ۱۵ اصطلاح بازار طلا را بشناسیم

یک معدن بزرگ طلای “آق دره” نیز در تکاب وجود دارد که عیار کانسنگ آن نزدیک به پنج گرم در هر تن بوده و می‌تواند سالانه بالغ بر ۲.۲ تن طلا تولید کند، معدن طلا و نقره باریکای سردشت و خرابه پیرانشهر نیز تولید فلزات گرانقیمت را در این استان به نحو چشمگیر تقویت می‌کند.

علاوه بر این معادن، در شهرستانهای ماکو، سلماس، شاهین دژ و محدوده های دیگری از شهرستان تکاب رگه های معدنی طلا و نقره یافت شده که در صورت بهره برداری از این معادن، آذربایجان غربی به رتبه های جهانی در تولید طلا و نقره دست می یابد.

انتهای پیام

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها