[ad_1]

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد در مسیر کاهش قرار گرفته، تا جایی که امروز قیمت خرید دلار در بانک‌ها از بازار آزاد بیشتر بود و ارز مسافرتی نیز امروز بیش از ۷۰۰ تومان گران‌تر از بازار آزاد بود.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، بازار آزاد ارز از ماه‌های گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ظالمانه این کشور علیه ایران درگیر التهابات شدیدی شد که هجوم مردم برای خرید ارز از بازار را رقم زد؛ اتفاقی که سبب افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار شد.

اما این روزها با سیاست‌های اتخاذشده از سوی دولت، آرامش بار دیگر به بازار برگشته و قیمت‌ها نیز در حال کاهش است؛ روندی که به نظر می‌رسد در صورت اینکه اتفاق خاصی در زمینه سیاسی نیفتد، ادامه خواهد یافت.

بازار آزاد ارز امروز چهارشنبه (۷ آذر) شاهد کاهش قیمت‌ها بود؛ به طوریکه هر دلار آمریکا در بازار آزاد امروز به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از مردم خریداری شده و نرخ فروش آن از ۱۱ هزار و ۶۰۰ تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان متغیر است.

نرخ خرید و فروش دلار در صرافی‌ها نیز، بالاتر از بازار آزاد بود و صرافی‌ها دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشند و این در حالی است که تابلوی نصب‌شده در مقابل آن‌ها رقمی بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان را نشان می‌دهد.

بانک‌ها دلار را گران‌تر از بازار می‌خرند

یکی از نکات جالب ارزی در بازار امروز این بود که نرخ خرید و فروش دلار در بازار آزاد برای نخستین بار از زمان اجرای این سیاست‌ها، از نرخ خرید دلار در بانک‌ها کمتر شد؛ به عبارت دیگر امروز بانک‌ها دلار را از بازار آزاد گران‌تر خریدند.

بیشتر بخوانید :  بازار خودرو داخلی متاثر از دور جدید تحریم‌ها

بر اساس این گزارش، نرخ خرید هر دلار آمریکا امروز در بانک‌ها بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود که نشان می‌دهد قیمت خرید دلار در بانک‌ها امروز حدود ۳۰۰ تومان از بازار آزاد ارز بیشتر بوده است.

این امر از زوایای مختلف قابل بررسی است؛ نخست اینکه ممکن است با کاهش قیمت‌ها در بازار، بانک مرکزی هنوز نرخ خرید دلار در بانک‌ها را کاهش نداده باشد و فردا این اختلاف جبران شود.

از سوی دیگر اگر نرخ خرید دلار در بانک‌ها از بازار آزاد بالاتر بماند می‌تواند دو دلیل اصلی داشته باشد، نخست اینکه سیاست بانک مرکزی بر این است که مردم دلارهای خود را به جای فروش به بازار آزاد و صرافی‌ها به بانک‌ها بفروشند تا ذخیره اسکناسی بانک‌ها افزایش پیدا کند و دوم اینکه کاهش قیمت‌ها به صورت هیجانی و ناگهانی اتفاق نیفتد تا بانک مرکزی بتواند سیاست‌های خود را به راحتی اجرایی کند.

یورو مسافرتی گران‌تر از بازار آزاد!

جالب‌تر آن‌که بانک‌ها با دریافت کارمزد از متقاضیان، هر یورو مسافرتی را امروز به قیمت ۱۳ هزار و ۸۴۶ تومان فروختند و این در حالی است که هر یورو در بازار آزاد امروز به قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد و دلالان هر یورو را ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌خرند.

قیمت یورو روی تابلوی صرافی‌ها نیز بین ۱۳ هزار و ۳۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

قیمت‌ها در صرافی بانک‌ملی

صرافی بانک‌ملی نیز امروز تا ساعت ۱۴ هر دلار آمریکا را با نرخ ۱۱ هزار و ۷۳۰ تومان می‌خرد و ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان می‌فروشد.

بیشتر بخوانید :  تولید نفت روسیه در کوتاه مدت به ۱۲ میلیون بشکه در روز نمی‌رس...

از سوی دیگر هر یورو نیز در صرافی بانک‌ملی ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان خریداری شده و ۱۳ هزار و ۲۸۰ تومان به فروش می‌رسد.

مشاهده عینی از روند بازار حاکی از آن است که بازار آزاد ارز این روزها بسیار خلوت‌تر از روزهای التهاب ارزی در ماه‌های گذشته است و علاوه بر حضور کم‌رنگ‌تر مردم در این بازار، دلالان نیز تعدادشان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

یکی از صرافان فردوسی دلیل اصلی خلوت شدن بازار را روند کاهشی نرخ ارز می‌داند و معتقد است که به احتمال بسیار زیاد روند کاهشی نرخ ارز در بازار ادامه خواهد داشت.

یکی از دلالان مستقر در این بازار نیز، به روابط عمومی گروه تجاری ققنوس گفت که روند بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها کاهشی است و احتمالا قیمت دلار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش خواهد یافت.

سیاست‌های اخیر بانک مرکزی در کنترل بازار ارز تا حد بسیار زیادی موفق عمل کرده و بانک مرکزی توانسته با وجود تحریم‌های آمریکا بازار را به شکل مطلوبی کنترل کرده و از ایجاد التهابات ارزی جلوگیری کند.

اجرای سیاست‌های بانک مرکزی و کاهش نرخ دلار در بازار سبب شد تا افرادی که تشنه خرید ارز از بازار بودند ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش را بالا ببینند و به ندرت تقاضا برای خرید دلار، یورو و سایر ارزها کاهش یابد.

از سوی دیگر بانک مرکزی کماکان تایید می‌کند که نرخ ارز در آینده بازهم پایین‌تر خواهد آمد و روند کاهشی ادامه دارد و در همین راستا، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی پیشنهاد کرده است که مردم، بازار ارز را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نکنند.

بیشتر بخوانید :  بانک مرکزی تعجیل می‌کرد بحران ارز سه روزه جمع می‌شد

انتهای پیام

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها