مدیرعامل ‌گروه دارویی بهفار و کارشناس حوزه دارو پس از انتشار فهرست بخشی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) توسط بانک مرکزی در روز جاری گفت: امیدواریم یکی از ثمرات شفاف‌سازی بانک مرکزی در زمینه ارز این باشد که مسوولان دارویی کشور متوجه شوند اگر داروی موردنیاز بیماران به بهانه صرفه‌جویی ارزی وارد نشود، به جای آن لوازم خانگی موبایل، موز و دیگر اقلام غیرحیاتی وارد می‌شود.
به گزارش بهداشت نیوز: دکتر پیام دیندوست توضیح داد: در چند ماه گذشته شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده نتوانستند مانند دوره مشابه در سال‌های قبل، دارو تامین کنند. دو علت عمده این مشکل یکی وضعیت نقدینگی شرکت‌ها است که محصول خود را به دولت نسیه می‌فروشند اما ارز خود را باید نقدی بخرند. دوم آنکه سازمان غذا و دارو در تخصیص ارز برای تامین‌کنندگان به بهانه کمبود منابع ارزی در کشور محدودیت و سهمیه‌بندی قائل شده است. حتی واردات داروهایی که مشابه تولید داخل هم ندارند با سهمیه‌بندی و مشکلات فراوان مواجه است.

وی افزود: امروز دیدیم که همان ارزی که به شرکت‌های دارویی نرسید، شرکت‌های دیگر گرفتند و با آن موبایل، موز، لوبیا، لوازم خانگی و … آوردند.

دیندوست خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظام قیمت‌گذاری، توزیع و مصرف دارو برخلاف دیگر اقلام وارداتی کاملا بسته و تحت کنترل دولت است و وقایعی مانند بازار موبایل اتفاق نمی‌افتد، پیشنهاد ما این است که:

۱- بانک مرکزی ارز را با مدت زمان بازپرداخت ۸ تا ۱۲ ماهه (به نرخ امروز) به شرکت‌های دارویی بفروشد.

۲- سازمان غذا و دارو در سهمیه‌بندی ارزی، لزوم ایجاد انبار استراتژیک قبل از سخت‌تر شدن تحریم‌های بانکی را در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید :  ترانزیت دارو از چابهار به جهان‌اسلام

درصورتی‌که پرداخت به بانک‌ها بابت ارز خریداری شده طولانی باشد، وزارت بهداشت می‌تواند از شرکت‌ها انتظار داشته باشد که موجودی انبار استراتژیک خود را با فرمول یک دوازدهم و با نظارت سازمان دارو و غذا توزیع کنند.

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها