اختلاف اساسی دولتی‌ها در تفکیک وزارتخانه‌‌ها

VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش تراز ، اوایل هفته بود که معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: طی هفته جاری لایحه تفکیک ۳ وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. حسینعلی امیری افزود: در دولت مطرح شده است که وزارت راه‌وشهرسازی به وزارتخانه‌های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» تبدیل شود. همچنین قرار شد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه‌های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» و وزارت ورزش و جوانان نیز به «وزارت ورزش» و «سازمان ملی جوانان» تبدیل شوند.

معاون امور مجلس رئیس جمهوری اظهار داشت: امیدواریم این لوایح با فوریت در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و به تصویب برسد تا رئیس جمهوری، کابینه دوازدهم را براساس این ساختار تشکیل دهد.

وزیر صنعت مخالف تفکیک وزارتخانه
محمدرضا نعمت‌زاده را می‌توان مخالف سرسخت تفکیک وزارتخانه‌ها دانست. او اعتقاد دارد حتی می‌توان وزارتخانه و سازمان‌های دیگر را در وزارتخانه صنعت ادغام کرد. امروز وزارت صنعت یک وزارتخانه‌ای است که نه به وظایف صنعتی‌اش بخوبی عمل کرده و نه در بخش بازرگانی و تجارت، کارنامه مناسبی به جای گذاشته است،

با این حال باید دید استراتژی روشن دولت برای این جداسازی‌ها چیست؟ رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴  در جلسه‌ای با اعضای هیأت دولت با انتقاد از وضعیت وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشتند که «۴ وزارتخانه را دادند دست آقای نعمت‌زاده. واقعا ۴ وزارتخانه بود اینجا؛ صنایع، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی». ایشان تاکید کردند: «یکی از کارهای عجیب و غریبی که برای بنده هم تا آخر معلوم نشد که چرا این کار انجام گرفت، همراه کردن وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن بود، یعنی واقعا هنوز هم برای من حل نشده است».

در همان زمان آقای محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت درباره مباحث مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری نسبت به ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی گفته بود: انتقادی از سوی رهبری درباره ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع سابق مطرح نشد بلکه به‌دلیل اینکه من گزارشی درباره اقدامات وزارت صنعت ارائه کردم و موارد زیادی را شامل می‌شد، رهبری فرمودند که کار زیادی به وزارت صنعت محول شده،‌ ما نفهمیدیم چرا این دو وزارتخانه با هم ادغام شدند. در دیدار با مقام معظم رهبری وقت ما کم بود ولی اگر وقتی باشد حتما توضیح خواهیم داد.  وی تأکید کرد که کوچک‌سازی دولت و ادغام وزارتخانه‌ها کار درستی است و تکلیف برنامه پنجم بوده است. دولت برنامه‌ای برای جداسازی وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی ندارد، ادغام وزارتخانه‌ها یک الگوی جهانی است به طوری که در سابق اتحادیه جماهیر شوروی دارای ۳۰۰ وزارتخانه صنعتی مانند وزارت نساجی، وزارت اتومبیل، وزارت ماشین‌سازی و وزارت پتروشیمی بود ولی بعدا با یکدیگر ادغام شدند. صنعت و بازرگانی از یکدیگر جدا نیستند و بحثی درباره جداسازی این دو بخش مطرح نیست.

طرح بایگانی شده دوباره فعال شد

البته بعد از این بیانات رهبری بود که نمایندگان مجلس نهم به فکر تفکیک این وزارتخانه افتادند و در مجلس کارگروهی تشکیل شد تا برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن تصمیم بگیرد اما در آن مقطع مخالفت دولت باعث شد تا این طرح مجلس مسکوت بماند.

در حال حاضر یک و سال نیم از طرح این موضوع می‌گذرد و دولت دوازدهم در ابتدای فعالیت خود تصمیم ضربتی به جداسازی ۳ وزارتخانه گرفته است به نحوی که براساس لایحه‌ای که  هفته آینده راهی بهارستان خواهد شد دولت پیشنهاد تبدیل وزارت راه‌وشهرسازی به وزارتخانه‌های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی»، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه‌های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» و وزارت ورزش و جوانان نیز به «وزارت ورزش» و «سازمان ملی جوانان» را داده است.

فارغ از تأکیدات متعدد کارشناسان اقتصادی در جداسازی وزارت صنعت و مخالفت دولت، این سوال مطرح می‌شود که دولت جدید در نخستین گام خود براساس چه استراتژی‌ای تصمیم به جداسازی گرفته است، آیا این بار هم تحت تأثیر تصمیمات مقطعی یا سلیقه‌ای قرار گرفته یا مطابق یک سیاست روشن حرکت می‌کند؟

البته در این رابطه سوال دیگری مبنی بر اینکه هزینه‌های این جداسازی از محل چه منابعی تأمین خواهد شد نیز مطرح است. آیا در این جداسازی‌ها قرار است اشتغال کاذب ایجاد شود یا دولت برنامه ویژه‌ای در این رابطه دارد؟ در این اوضاع وضعیت بخش تولید چگونه خواهد شد، آیا مانند گذشته حل مشکلات این حوزه میان دستگاه‌ها پاسکاری می‌شود یا با تکه‌پاره شدن خبری از رونق آن نیست؟

امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت یک وزارتخانه‌ای است که نه به وظایف صنعتی‌اش بخوبی عمل کرده و نه در بخش بازرگانی و تجارت، کارنامه مناسبی به جای گذاشته است، در مجموع باید دید استراتژی روشن دولت برای این جداسازی‌ها چیست؟

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x