[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «علی اصغر رمزی» افزود: مطابق ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالاها باید در سطح عرضه دارای شناسه کالا و شناسه رهگیری باشند.

به گفته وی، محصولات دخانی جزو گروه «الف» این آیین نامه اجرایی قانونی قرار دارند، اما این مرکز از حدود یک سال پیش از تصویب آیین نامه یاد شده طرح شناسه کالا و رهگیری را برای سیگار طراحی و اجرایی کرد.

رمزی خاطرنشان کرد: شناسه کالا و رهگیری حتی از چند ماه پیش در مراحل اجرایی واردات هم در حال اجراست و اکنون ثبت سفارش سیگار نیز بدون شناسه کالا انجام نمی شود.

وی ادامه داد: اکنون بخش عمده ای از امور مربوط به شناسه رهگیری انجام شده و در مراحل نهایی کار است و اگر نرم افزارهای دستگاه های مختلف اجرایی به یکدیگر مرتبط شوند، می توان آن را تا ۲ ماه دیگر اجرایی کرد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور یادآوری کرد: با اجرای شناسه رهگیری، می توان هر پاکت سیگار را از مرحله تولید تا قرار گرفتن آن در باکس، کارتن و پالت، انتقال آن به توزیع کننده خاص، تاریخ تحویل به توزیع کننده، چگونگی حمل و نحوه توزیع از سوی توزیع کننده رد و … در یک سامانه برخط شناسایی کرد.

وی گفت: به این ترتیب، بازرسان هم می توانند در سطح عرضه، با قرائت کد شناسه اصالت کالا را تشخیص دهند و سیگار قاچاق نیز به سهولت قابل شناسایی است و برخورد با آن نیز سهل تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید :  دستور اردوغان برای رفع سریع موانع بانکی تهران-آنکارا

رمزی بیان داشت: همه نقاط ضعف طرح ها و کدهای پیشین (از جمله طرح شبنم) طی برگزاری کارگروه هایی بررسی و سعی شده تا با بکارگیری شیوه هایی این خلاها را پوشش دهیم.

** واردات سیگار در سال ۹۷ به صفر خواهد رسید

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: در سال ۹۳ همه واردکنندگان و صاحبان برندهای سیگار کشور را دعوت کردیم تا تکلیف قانونی «تبدیل واردات به تولید داخل» را اجرایی کنیم؛ هر چند در وهله نخست حاضر به همکاری نشدند، زیرا واردات سهل تر و سودآورتر بود و تصمیمی برای سرمایه گذاری، اشتغال زایی و تولید نداشتند.

وی ادامه داد: از آنجایی که ابزار قانونی لازم را در اختیار داشتیم (از جمله قانون انحصار دخانیات)، با استفاده از این ابزارها، واردکنندگان و صاحبان برندهای سیگار کشور را ملزم به راه اندازی واحدهای تولید و انتقال برندها به داخل کشور کردیم.

رمزی خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ تاکنون هشت کارخانه تولید سیگار در داخل راه اندازی شده که بزرگترین آن در استان البرز به بهره برداری رسیده است؛ این کارخانه تا پیش از آن وارد کننده هشت میلیارد نخ سیگار (معادل ۵۳ درصد سیگار وارداتی) از ترکیه بود.

وی با اشاره به راه اندازی ۲ کارخانه تولیدی دیگر تا پایان امسال، تصریح کرد: نسبت واردات به مصرف سیگار از ۵۲ درصد در سال ۹۳، تا پایان امسال به بیش از ۹۲ درصد خواهد رسید.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اظهار داشت: با توجه به واردات ۱۶.۴ میلیارد نخ سیگار در سال ۹۳، این مقدار در سال گذشته به چهار میلیارد نخ کاهش یافت و انتظار می رود تا پایان امسال به کمتر از ۲ میلیارد نخ تقلیل یافته و در سال آینده به صفر برسد.

بیشتر بخوانید :  آخرین قیمت ها از بازار سکه و ارز

وی با اشاره به مزایای داخلی سازی تولید سیگار، تاکید کرد: پیش از این با واردات حدود ۱۶ میلیارد نخ، ارزش افزوده مربوطه در دیگر کشورها ایجاد می شد، اما اکنون این ارزش افزوده به داخل منتقل شده، بطوری که راه اندازی کارخانجات یاد شده اشتغالزایی مستقیم حدود هزار و ۵۰۰ نفر و غیرمستقیم بیش از چهار هزار نفر را به دنبال داشته است.

رمزی تصریح کرد: با تعهدات و تضمین هایی که از تولیدکنندگان داخلی گرفته شده، آنان متعهد به مقابله با ورود قاچاق برندهای خود به داخل شده اند و بر این اساس کاهش حجم سیگار قاچاق در کشور در آینده نزدیک قابل پیش بینی است.

تولید سیگار در سال گذشته به ۴۵ میلیارد نخ افزایش یافت و به گفته رمزی، برنامه امسال تولید ۵۰ میلیارد نخ سیگار است.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها