اتصال تجارت ایران به جهان با شروع فعالیت گمرک فرودگاه امام(ره)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

ترخیص کالا از فرودگاه امام با راه‌اندازی گمرک، منطقه آزاد و منطقه ویژه از شهریورماه  شروع می‌شود. با آغاز فعالیت گمرک فرودگاه و حذف تدریجی کشورهای واسطه‌ای مانند امارات کالاها ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزانتر به دست مشتری می‌رسد و این منطقه نقطه وصل اقتصاد داخلی به اقتصاد بین‌المللی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) یکی از بزرگترین طرح‌های ملی کشور است که از نظر موقعیت جغرافیایی در مسیر ترانزیت پروازهای غرب، شرق، شمال و جنوب قرار دارد به همین دلیل ایجاد منطقه آزاد تجاری و گمرک در شهر فرودگاهی امام در توسعه ترانزیت کالا و مسافر در منطقه بسیار تأثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر حدود ۸میلیون نفر در سال از فرودگاه امام جابه‌جا می‌شوند که در یک برنامه ۵ساله قرار است این عدد به ۲۰ میلیون و سپس تا ۶۰ میلیون نفر افزایش یابد. نزدیک بودن شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به نهادهای اقتصادی و مالی در تهران زمینه توسعه این شهر فرودگاهی را در صنعت هوانوردی منطقه فراهم کرده است.

 واردات و صادرات کالا در زمان کوتاه با کمترین هزینه

 محمود نویدی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی  درخصوص توسعه ترمینال‌ها و راه‌اندازی گمرک و منطقه آزاد و ویژه در شهر فرودگاهی خبر داد و گفت: مساحت شهر فرودگاهی ۱۴ هزار هکتار است که در آن ۱۵۰۰ هکتار به منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار به منطقه ویژه اختصاص داده شده است. همچنین با بهره‌برداری از گمرک فرودگاه و ترخیص کالا از هفته دولت در فرودگاه امام تسهیل بسیار بزرگی در صادرات و واردات کالا و تجارت ایران رخ می‌دهد.

به گفته نویدی بسیاری از کالاهایی که وارد می‌شوند مدت زیادی در گمرکات معطل می‌مانند و چون حدود ۷۰درصد کالاها برای توزیع به تهران منتقل می‌شود با ترخیص کالا از فرودگاه امام،هم هزینه توزیع و هم زمان آن کم می‌شود و می‌توان گفت کالا ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزانتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد همچنین از این گمرک کالا با حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی امکان جابه‌جایی را دارد.

موضوع دیگری که مدیرعامل فرودگاه امام به آن اشاره می‌کند استفاده از کشورهای واسطه‌ای مانند امارات است که بسیاری از تجار مجبورند کالاهای خود را از این کشورها وارد ایران کنند اما با شروع ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام کالا بدون واسطه و مستقیم وارد می‌شود که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین به خاطر قرار گرفتن تهران در نقطه مرکزی تجار کشورهای دیگر برای انتقال کالا از غرب به شرق نیز از گمرک فرودگاه امام استفاده خواهند کرد چون هزینه‌های آنها بسیار کمتر خواهد شد.

منطقه آزاد معاف از مالیات

مدیرعامل شهرفرودگاهی امام دو امتیاز ویژه منطقه آزاد را موجب جذابیت آن برای فعالیت اقتصادی نام برد و گفت: فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد فرودگاه تا ۲۰ سال معاف از مالیات است که این امتیاز برای تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جذاب است؛ همچنین فعالیت در این منطقه به ویزا نیازی ندارد که این قابلیت نیز امتیاز بزرگی برای فعالان اقتصادی است.

نویدی همچنین با اشاره به منطقه ویژه شهر فرودگاهی گفت: این منطقه مانند بندر خشک عمل می‌کند و تجار بدون پرداخت عوارض می‌توانند کالای خود را در این منطقه نگه دارند که این امتیاز نیز بسیاری از هزینه‌های جابه‌جایی و نگهداری کالا را که در حال حاضر در کشورهای همسایه انجام می‌شود کاهش می‌دهد. بسیاری از این مناطق طراحی‌ شده‌اند تا اجازه دهند تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان بدون توجه به قوانین محلی و با کاهش یا از بین بردن مالیات‌ها به تجارت بپردازند.

 ۳ برنامه برای توسعه ترمینال‌ها

فراگیر شدن پروژه توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را متقاعد می‌سازد که تهران را به‌ عنوان قطب اقتصادی منطقه انتخاب کنند. علاوه بر مناطق آزاد و ویژه و گمرک، توسعه ترمینال‌ها و افزایش جابه‌جایی بار و مسافر از این ترمینال‌ها نقش مهمی در برنامه توسعه‌ای فرودگاه امام دارد.

به گفته مدیرعامل فرودگاه امام در حال حاضر برنامه اصلی توسعه فضای ترمینال‌ها و استفاده از دستگاه‌های جدید برای رفت و آمد مسافران در حال انجام است. برنامه دوم نیز توسعه ترمینال سلام است که تازگی‌ها کارهای پیمانکاری آن به بنیاد مستضعفان سپرده شده است و بنیاد از اسفندماه در ترمینال سلام کار خود را شروع کرده است.  وی افزود: ظرفیت ترمینال سلام سالانه بین ۵ تا ۶ میلیون مسافر است و با بهره‌برداری از این ترمینال ظرفیت پذیرش و اعزام مسافر از طریق فرودگاه امام سالانه به بیش از ۱۲ میلیون مسافر افزایش می‌یابد. در کنار این ترمینال نیز برنامه توسعه ترمینال اصلی یعنی ترمینال ایرانشهر برنامه مهم توسعه شهر فرودگاهی است.

نویدی گفت: ترمینال ایرانشهر ظرفیت جابه‌جایی ۶۰ میلیون مسافر را خواهد داشت که فاز اول توسعه آن با ظرفیت ۲۰ تا ۲۵ میلیون مسافر خواهد بود. سرمایه مورد نیاز برای توسعه ۱.۳ میلیارد دلار است که با این حجم سرمایه‌گذاری قطعاً بیشتر سرمایه از راه سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود که برای این منظور حدود ۲۵ شرکت خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند که تا آخر امسال با بررسی پیشنهاد‌ها سرمایه گذار اصلی مشخص می‌شود و تا ۵ سال آینده این ترمینال با ظرفیت جابه‌جایی ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین قرارداد طراحی جامع شهر بار (لجستیک) شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با شرکت ADI به‌عنوان مجری و شرکت ناکو به‌عنوان مشاور مادر امضا شده است.

وی افزد: برای توسعه فاز یک فرودگاه که شامل منطقه آزاد، ویژه و ترمینال‌ها می‌شود در یک برنامه ۵ ساله حدود ۴ میلیارد دلار هزینه نیاز است که تا کنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

نویدی گفت: به خاطر محدودیت‌ها نمی‌توانیم فرودگاه امام را به سطح برخی فرودگاه‌های بزرگ منطقه برسانیم اما به خاطر مزیت‌های ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، منابع انسانی و… بسیاری از مسافران و تجار ترجیح می‌دهند از فرودگاه امام برای جابه‌جایی بار یا مسافرت استفاده کنند اما تلاش ما این است که بخش زیادی از گمرکات را به شهرفرودگاهی منتقل کنیم تا فرودگاه نقطه اتصال اقتصاد داخلی به اقتصاد بین‌المللی باشد.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x