[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس به نقل از واشنگتن پست، عربستان سعودی به ولیعهدی محمد بن سلمان پس از قتل جمال خاشقچی، با بحران سیاسی و اقتصادی روبرو شده است. دولت ترامپ ممکن است همچنان حامی بن‌سلمان باقی بماند ولی برنامه بلندپروازانه دور نمای ۲۰۳۰ از مسیر خارج شده است .
هر اتفاقی در عربستان بیفتد بر اقتصاد منطقه در سالهای آتی تاثیر خواهد گذاشت. تلاش عربستان برای متنوع‌سازی اقتصاد بدون وابستگی به نفت، شهروندان را به سمت کار در بخش خصوصی تشویق کرده و سرمایه گذاری خارجی را افزایش می‌دهد . این روند که «پروژه ولیعهد» نام گرفته اکنون در خطر است .اگر بخش خصوصی به خاطر از بین رفتن سرمایه و شرکای بین المللی سقوط کند، اصلی‌ترین بازنده‌ها جوانان سعودی خواهند بود .
مسیر اقتصاد عربستان یک راهنما برای خاورمیانه، آمریکا و تمام دنیاست. سرنوشت اقتصاد عربستان بیش از پیش درگیر اقتصاد همسایگانش در خلیج فارس و سرمایه گذاران بین المللی است. بورس عربستان سعودی در دو هفته گذشته به خاطر بحران خاشقچی بسیار بی ثبات بوده است .
عربستان سعودی همچنین یک سرمایه‌گذار مهم در آمریکا از طریق بانک مرکزی و صندوق دارایی های مستقل جدا از سرمایه های اساسی شهروندانش است .
در داخل عربستان، متنوع‌سازی اقتصاد یک بازی ساده است. دولت همچنان به فعالیت اقتصادی حتی بیش از قبل ادامه می‌دهد و درآمد نفت پیش‌برنده ی هزینه‌های بزرگ مالی آن، بیشتر در بخش دستمزدهای بخش عمومی و خدمات اجتماعی است . نشانه های اولیه بیانیه قبل از سال ۲۰۱۹ دولت، شامل ۷.۵ درصد افزایش هزینه ها می شود. در شرایط فعلی از دولت انتظار داریم از قدرت و نفوذ خود به نفع شهروندانش استفاده و تنش های سیاسی را آرام کند. در همین راستا دولت عربستان هفته گذشته مستمری بخش عمومی را که سال گذشته لغو کرده بود دوباره برقرار کرد .
تعداد بالای جمعیت جوانان سعودی و سرمایه انسانی در معرض خطر عربستان آینده اقتصادی آن را نا مطمئن می‌سازد. طبق آمار خود دولت، بیش از ۱۰ میلیون جوان زیر ۳۵ سال در عربستان وجود دارد که اگر نتوانند فرصت‌های شغلی پیدا کنند، تبدیل به «نسل گمشده» می‌شوند و اعتماد خود را به سیستم سیاسی از دست میدهند یا از فرهنگ مصرف کننده اطرافشان حذف می شوند .
اعتراض گسترده علیه قتل خاشقچی او را بر نمی گرداند ولی توجه رسانه‌ها به عربستان کمک می‌کند بسیاری طرفداران صلح برای آزادی زنان که در بازداشت هستند آزاد شوند و جامعه بین الملل تلاش های خود را بر خطراتی که جوانان را تهدید می کنند متمرکز کند .
انتهای پیام/

بیشتر بخوانید :  قاچاق کالا و ارز نصف شد

 

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها