[ad_1]

در طول ماه‌های گذشته و به دنبال کاهش قابل توجه نرخ پول ملی ایران در قیاس با ارزهای شاخص بین‌المللی، بسیاری از فعالان اقتصادی اعلام کردند که این اتفاق می‌تواند در کوتاه مدت به نفع صادرکنندگان ایرانی باشد.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، با وجود آن که براساس جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران در هشت ماهه امسال روند افزایشی داشته و صادرکنندگان غیرنفتی ایران توانستند سهم خود را از بازارهای بین المللی افزایش دهند، اما همچنان با توجه به تاکید قوانین بالادستی کشور بر لزوم افزایش سهم این نوع صادرات در اقتصاد ملی، بسیاری از فعالان دولتی و بخش خصوصی بر لزوم برنامه ریزی برای گسترش صادرات غیرنفتی تاکید دارند.

هرچند افزایش قابل توجه نرخ ارز در ماه های گذشته تلاطم های برای اقتصاد ایران به وجود آورده و تعدادی از تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است، اما این افزایش نرخ ارزهای خارجی در عین حال برای صادرکنندگان فرصت جدید به وجود آورده که در قیاس با گذشته به درآمدهای بیشتری دسترسی پیدا کنند.

با وجود آن که این تحلیل در بلند مدت برای حفظ اثرات مثبت خود نیاز به برنامه‌ریزی‌های بسیار پیچده ی دارد، اما تعدادی از تحلیل‌ها به تجربه چین اشاره می‌کند؛ کشوری که در طول چند دهه گذشته با محوریت دادن به صادرات توانسته خود را به عنوان یکی از غولهای بزرگ اقتصاد جهانی مطرح کند و برخی معتقدند کاهش عمدی نرخ پول ملی چین (یوآن) یکی از عوامل تاثیرگذار در این افزایش صادراتی بوده است.

هرچند بالا بودن تعداد تحلیل‌های مربوط به این قضیه باعث شده که بسیاری کاهش نرخ پول ملی را یکی از ترفندهای دولت چین به شمار آورند، اما نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین معتقد است که این موضوع از واقعیت فاصله جدی دارد.

بیشتر بخوانید :  سامانه نیما متوقف نشده است

مجید رضا حریری در گفت و گو با روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، افزود: به نظر می‌رسد راه اندازی این شایعه و گمانه زنی، بیشتر از سوی کشورهای غربی بوده تا رشد اقتصاد چین را تحت تاثیر قرار دهند، در حالی که این مسئله صحت نداشته و ما در طول سالهای طولانی همکاری خود با چین به کاهش عمدی ارزش یوآن در مقایسه با دلار برنخورده ایم.

به گفته ی وی مدیریت دولت چین در حمایت از صادرکنندگانشان که البته در عین حال با پیگیری سیاستهای کلان اقتصادی دولت انجام می‌شود، اصلی‌ترین مسلئه‌ای بوده که رشد اقتصاد چین را تداوم بخشیده است.

حریری اضافه کرد: چین در طول این دهه‌ها توانسته به خوبی از مزایای نسبی اقتصاد خود استفاده کند و در نقاط مختلف دنیا بازارهای برای فروش کاالاهای خود به دست آورد. قطعا این اتفاق تنها با جابه‌جایی ساده نرخ ارز رخ نداده و حاصل عملکرد اقتصادی طولانی مدت چین در عرصه جهانی است.

انتهای پیام

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها