[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، نگار نظری رییس اداره عملیات بازار ابزارهای نوین از راهاندازی موفق بازار قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران و استقبال سرمایه گذاران با ثبت معامله در تمامی نمادهای ایجاد شده خبر داد و گفت:  با توجه به برخی سؤالات و ابهامات مطرح شده از سوی سرمایه گذاران در خصوص مشخصات قراردادها و نحوه محاسبات مربوط به ارزش معاملات و وجوه تضمین، یک راهنما با ذکر مثال های کاربردی درخصوص مکانیزم محاسباتی فرآیندهای ثبت سفارش، انجام معامله، وجوه تضمین و تسویه و پایاپای روزانه تهیه شده است.

وی تصریح کرد: بورس تهران قصد دارد تا با انتشار مداوم جزوات و دوره های آموزشی درباره بازار قرارداهای آتی سبد سهام، دانش بازار سرمایه را نسبت به این ابزار مفید و منحصربه فرد بهبود داده و نقدشوندگی و عمق آن را افزایش دهد.

مکانیزم محاسباتی

رئیس اداره عملیات بازار ابزارهای نوین، در خصوص مکانیزم محاسباتی این ابزار گفت: ارسال سفارش در این بازار تنها از طریق سامانه های برخط کارگزاران امکان پذیر بوده و سرمایه گذار باید پس از انتخاب نماد آتی مورد نظر، حجم و قیمت سفارش را ثبت کند. حجم سفارش باید بر حسب قرارداد و قیمت سفارش باید بر حسب ریال و به ازای هر سبد پایه داخل نماد آتی باشد.

نظری ادامه داد: ارزش معامله هر قرارداد نیز از حاصلضرب «اندازه قرارداد» در «قیمت سفارش خرید یا فروش» به­دست می آید. همچنین اندازه قرارداد در طول دوره معاملاتی قرارداد آتی ثابت بوده و هیچ گاه تغییر نمی کند.

ویژگی اهرمی

بیشتر بخوانید :  بانک های مرکزی ایران و ترکیه متعهد به گسترش روابط بانکی هستند

وی گفت: با توجه به ویژگی اهرمی قراردادهای آتی سبد سهام، سرمایه گذار برای ارسال سفارش، باید مبلغ وجه تضمین اولیه را در حساب خود داشته باشد. مبلغ وجه تضمین اولیه هر قرارداد درصدی از ارزش معامله همان قرارداد بوده و لذا عدد ثابتی نیست. اهرم درنظرگرفته ­شده برای قراردادهای آتی سبد سهام برابر با ۵ بوده و در صورت عدم تغییر ضریب وجوه تضمین، تا پایان دوره معاملاتی ثابت خواهد ماند. وجه تضمین اولیه در حساب عملیاتی مشتری نزد کارگزار و توسط سامانه برخط، مسدود شده و در صورت انجام معامله معکوس، آزاد می شود.

وی یادآور شد: در پایان جلسه معاملاتی روزانه نیز پس از اعمال سود و زیان سرمایه گذار در حساب وی توسط کارگزار، وجوه تضمین وی به روزرسانی شده و وضعیت مشتری معلوم می شود.

جزییات وجه تضمین

 چنانچه مشتری اخطاریه وجه تضمین از دریافت کند، وی باید تا یک ساعت پیش از پایان روز معاملاتی بعد، نسبت به تأمین وجه تضمین جبرانی یا بستن موقعیت تا حد جبران کسری وجوه تضمین اقدام کند. در غیر اینصورت کارگزار موظف است در یک ساعت پایانی روز معاملاتی بعد، رأساً اقدام به بستن موقعیت های باز مشتری تا حد جبران کسری وجوه تضمین کند

وی افزود: اداره عملیات بازار ابزارهای نوین مطابق سیاست ها و استراتژی­ های بورس تهران همواره با بررسی شرایط بازار و معاملات انجام شده حداکثر تلاش خود را در راستای آشنایی هر چه بیشتر سرمایه گذاران و رفع مشکلات و ابهامات احتمالی آنان به کار خواهد گرفت. همچنین این اداره آمادگی دارد در صورت تمایل شرکت های کارگزاری و سایر نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، نسبت به برگزاری جلسات آموزشی اقدام نماید.

بیشتر بخوانید :  اعتراض کسبه ساختمان پلاسکو و توضیح بنیاد مستضعفان

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها