[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: قائم مقام بانک مرکزی پنج اقدام مهم اخیر بانک مرکزی برای کاهش التهابات ارزی و سفته‌بازی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس ، اکبر کمیجانی امروز (سه‌شنبه) در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با بیان اینکه بلاک‌چین ماهیت ارتباطات نهادی و شیوه دفترداری را در هسته نظام‌های پولی و مالی هدف گرفته است، اظهار کرد: فین‌تک‌ها نیز مسیرها، ابزارها و محصولات نهایی و ارتباط با مشتریان را متأثر می‌سازند.

وی با اشاره به تحولات بین‌الملل در حوزه نظارت بانکی گفت: در چند سال گذشته در جهان، نظارت بانکی تحولات عمیقی را از سر گذرانده که به سختگیرانه‌تر شدن مقررات و لزوم توجه به جزئیات منجر شده است. از طرف دیگر در ایران نیز نوسانات شدید در بازارهای دارایی به ویژه ارز و طلا، در ماه‌های اخیر و ورود تقاضاهای سفته‌بازانه ناشی از پول‌های با منشأ نامعلوم در کنار قوانین تصویب شده و در حال تصویب مبارزه با پولشویی و فساد، نیاز به نظارت، رصد و پایش دقیق مبادلات پولی را اجتناب ناپذیر کرده است؛ به گونه‌ای که در نهایت ردیابی وجوه از ابتدا تا انتها برای نهادهای ذیربط مشخص و شفاف باشد.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به تدوین مقررات جدید در حوزه تراکنش‌های بانکی و چک‌های تضمینی تصریح کرد: این اقدامات در کاهش التهابات ارزی و توقف نسبی فعالیت‌های سفته بازی موفق بوده است. از این رو، تسری این قوائد به سایر ابزارهای پرداخت و تراکنش‌های پولی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

کمیجانی فناوری را به عنوان راه‌حل این قبیل مسائل معرفی و اظهار کرد: اگر پدیده‌ای غیرقابل نظارت و بالقوه خطرناک برای مقاصد پولشویی نظیر بیت‌کوین به وجود می‌آید، بلاک‌چین به عنوان یک زیر ساخت اعتماد، می‌تواند مشکل شفافیت در معاملات و تبانی را حل کند.

بیشتر بخوانید :  امکان‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال بین ایران و کره جنوبی وجود دارد

وی افزود: برای حل پیچیدگی‌های فناوری، تکیه صرف بر توانایی ذهنی و عملی ناظر کافی نیست، بلکه برای حل مشکلاتی که ممکن است فناوری جدیدی به وجود آورد باید از خود فناوری کمک گرفت.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه کاربرد فناوری برای نظارت، مستلزم تعامل و همگامی توأمان کسب و کار مقام ناظر است، گفت: در این زمینه، مقام ناظر باید خطوط و چارچوب‌های کاربست فناوری و ارائه خدمت یا محصول جدید را به روشنی و با شفافیت مشخص کند و از سوی دیگر باید به عنوان عضوی از نظامی فناوری محور، خود در ایجاد زیرساخت‌ها و سامانه‌های محوری پیشگام باشد.

کمیجانی در ادامه با اشاره به نحوه تدوین چارچوب‌ها و توسعه سامانه‌های مختلفی که توسط بانک مرکزی رونمایی شده‌اند، تصریح کرد: انتشار پیش‌نویس سیاست‌نامه بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها، برقراری نظام هویت‌سنجی افراد در پرداخت‌های غیرحضوری با استفاده از اتصال کارت‌ها به شماره تلفن همراه و کد ملی، تدوین و انتشار استاندارد جدید پرداخت‌های کارتی مبتنی بر EMV، معرفی بستر توسعه محصول با استفاده از فناوری زنجیره بلوک و راه‌اندازی سامانه سپند به عنوان زیر ساخت برداشت مستقیم مواردی هستند که پس از زحمات چند ساله در این فاصله به بهره‌برداری رسیده و از آن‌ها در این همایش رونمایی می‌شود.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها