[ad_1]

حمید کارگر روز شنبه در همایش ملی فرش دستباف در شهرکرد اظهار کرد: سالانه حدود ۳میلیون مترمربع فرش در کشور تولید می شود که از این میزان دو سوم تولیدات به ۸۰ کشور صادر می شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، فرش در بخش صادرات غیرنفتی سهم ویژه ای در کشور دارد و همچنان ایران در جهان به عنوان صدرنشین صادرات فرش است.

کارگر تصریح کرد: به طور متوسط در یک دهه گذشته به طور متوسط ۵۰۰ میلیون دلار فرش از کشور صادر می شد که در سال های اخیر به دلایلی صادرات فرش بسیار ناچیز شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: برخی مشکلات درون و برون مرزی، رواج فرش ماشینی و کفپوش های جدید، تغییر سلیقه و سبک زندگی مردم و به خصوص تحریم های اقتصادی مانع تولید و صادرات فرش دستباف از ایران شده است.

کارگر تصریح کرد: از سال ۲۰۱۰ صادرات فرش ایران به ایالات متحده آمریکا ممنوع شد و این در حالی است که سالانه حدود ۱۶۵ درصد معادل ۸۰ میلیون دلار فرش ایران به این کشور صادر می شود.

به گفته وی، از دیماه سال ۹۴ بعد از توافقات برجام صادرات فرش در جهان از جمله آمریکا گسترش یافت.

وی اظهار کرد: در سال گذشته ۳۶۰ میلیون دلار فرش از کشور صادر شد که از این میزان ۹۰ میلیون دلار به آمریکا بود.

کارگر افزود: فرش به عنوان هنر، صنعت، دانش، منبع اشتغال و تثبیت جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به مناطق شهری دارای ارز فراوان است.

بیشتر بخوانید :  قوطی ۲۹۸هزار تومانی شیرخشک به ۱۵هزار تومان کاهش می‌یابد

بنابراین گزارش در این همایش از ‘بتول نصر و بهمن شیرازی’ به عنوان قدیمی ترین فرشباف چهارمحال و بختیاری، آلبوم ۳۵۰ رنگ سنتی و ثابت گیاهی فرش توسط سیدعلی عسگری از پیشکسوتان فرش بافی استان و آلبوم یکهزار و ۲۰۰ رنگی ثابت گیاهی به روش علمی از مازیار کبیری از دانش آموختگان علمی این رشته، لوح زرین ثبت جهانی فرش بختیاری، مستند تلویزیونی فرش دستباف و آثار نفیس و قدیمی فرش دستباف استان رونمایی شد.

براساس آمارها ۱۰۴ هزار بافنده فرش در این استان شناسایی شده و هم اینک ۵۲ هزار دار قالی در قالب ۹ تعاونی فرش روستایی، ۲ تعاونی قالیبافی شهری و یک اتحادیه ساماندهی شده است.

خردادماه امسال با پیگیری های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش دستباف چهارمحال و بختیاری در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.

کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرحها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.

بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را ‘یلمه’ بروجن، ‘گبه ریزباف’ اردل، فرش ‘بختیاری’ مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.

براساس نظر برخی از محققان، طرح فرش ‘سرو و کاج’ چهارمحال و بختیاری بعنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

فرش نقش چالشتری چهارمحال و بختیاری در استانهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاارسال پول به تایوانانتقال پول به ملی کارتپی پال کارت رایگانترخیص خودرو از پارکینگترخیص خودرو از گمرک سلفچگانترخیص کار در مرز بازرگانترخیص کالا از چینترخیص لوازم یدکی خودروتعرفه خرید از آمازونجایگزین پی پالچک لیست مجوز ترخیصچگونگی ترخیص خودرو از پارکینگچگونه از سایت امازون خرید کنیمحجم واردات خودروحمل بار از چینحمل بار به یزدحمل بار هواييحمل بار وانتحمل دریایی قیرحمل هوایی از چین به ایرانحمل و نقل دریا بارخريد مستقيم از چينخرید ابزار اندازه گیریخرید از چینخرید اینترنتی اخرید اینترنتی محصولات ایران خودروخرید پیراهن آلمانخرید و فروش ابزارسایت آمازون برای خریدسفارش خرید از سایت های خارجیشرایط واردات خودرو از عمانشرکت پی پالشرکتهای حمل دریاییصادرات عسل به ترکیهطرح جامع حمل و نقل هواییفرق پست اکسپرس با پیشتازفریت بار اصفهانقانون گمرکی خودروقوانین گمرک قشمقوانین گمرکی تاجیکستانقوانین گمرکی کشور ترکیهقوانین و مقررات گمرکقيمت وب مانيکارت بازرگانی اتاق بازرگانیکد پیگیری مرسولهگمرک دوغارونگمرک ماشین های وارداتیواردات المغربواردات کامیونوبمانی ایران

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها