[ad_1]

طبق توافق اولیه قرار بود تا پرداخت تسهیلات به کسبه ساختمان پلاسکو با کمک دولت و پرداخت بخشی از سود آن در قالب یارانه همراه باشد، اما با وجود گذشت چند ماه از این حادثه و همچنین آغاز پرداخت تسهیلات تاکنون یارانه‌ای به کسبه پلاسکو اختصاص پیدا نکرده است موضوعی که بانکی‌ها تاکید دارند باید اتاق اصناف آن را از سازمان برنامه و بودجه پیگیر باشد.

به گزارش ایسنا، پرداخت تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان از جمله حمایت‌های شبکه بانکی بود که در همان روزهای ابتدایی فرو ریختن ساختمان پلاسکو و با حضور رئیس کل بانک مرکزی در محل آن اعلام شد. قرار بر این بود تا با مصوبه‌ ستادی که به منظور پیگیری مسائل پلاسکو تشکیل شده بود، طی فرآیندی بعد از معرفی و تایید کسبه فعال پلاسکو با ارزیابی کارشناسی که انجام می‌شود برای آنها تسهیلاتی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیرند. بانک‌ها دوره بازپرداخت آن را ۳۶ ماهه و سود معمول شبکه بانکی یعنی ۱۸ درصد تعیین کردند.

بنابراین توافق شد تا دولت بخشی از سود پرداختی ۱۸ درصد که حدود نیمی از آن دربرمی‌گرفت به عنوان یارانه در اختیار بانک‌ها قرار دهد. در این شرایط ۹ درصد سود را کسبه و ۹ درصد دیگر از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود.

همچنین استمهال بدهی کسبه پلاسکو در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که آنهایی که در زمان انحلال ساختمان به شبکه بانکی بدهکار بودند، از این وضعیت برخوردار می‌شدند که بتوانند بدهی خود را استمهال کرده و اگر دولت یارانه‌ بابت آن پرداخت کند، این بدهی نیز با سود کمتری بازپرداخت شود اما با وجود جلسات متعددی که در رابطه با پیشبرد تسهیلات کسبه پلاسکو برگزار شد، تاکنون دریافتی بابت یارانه سود انجام نشده است.

بیشتر بخوانید :  دریافت ۱۰ درخواست سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی بوشهر

بر این اساس گرچه پرداخت تسهیلات به تازگی آغاز شده اما همچنان با سود رایج ۱۸ درصد در شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت می‌شود. این در حالی است که در جلسه اواخر اردیبهشت‌ماه بین شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی، اصناف و نمایندگان بانک مرکزی که در این بانک برگزار شد، قرار بر این بود تا اصناف پیگیر موضوع از سازمان برنامه و بودجه باشند.

 تازه‌ترین توضیحات دریافتی از  جمشیدی-دبیر کانون بانک‌های خصوصی- از این حکایت دارد که فعلا در مورد یارانه سود تصمیم‌گیری نشده است آن هم در شرایطی که باید اتاق اصناف برای دریافت یارانه سود و کسر آن از کسبه پلاسکو اقدام می‌کردند. در حال حاضر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به کسبه آغاز به کار کرده‌اند ولی سود پرداختی ۱۸ درصد است اما اگر در این بین اقدامی انجام شده و یارانه سود تعلق بگیرد، آنگاه میزان پرداختی بابت تسهیلات و استمهال بدهی از کسبه تا همان تاریخ کسر خواهد شد و به آنها برمی‌گردد.

آن طور که جمشیدی عنوان کرده اکنون کسبه بر اساس نیاز خود و تاییدیه‌هایی که باید ارائه می‌کردند به بانک‌ها مراجعه کرده و در مواردی به آنها تسهیلات پرداخت شده است. وی این را هم گفت که با وجود اینکه تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون جزو توافق بانک‌ها بوده و به آن یارانه تعلق می‌گیرد، اما در مواردی بانک‌ها بر اساس نیاز کسبه ارقام بالاتر و حتی تا ۹۰۰ میلیون تومان را هم پرداخت کرده‌اند که البته مازاد ۳۰۰ میلیون دیگر مشمول یارانه سود و امتیازات تعیین شده برای کسبه پلاسکو نخواهد شد.

بیشتر بخوانید :  «زنجان» خبر از گشایش اعتبار اسنادی داد

در سویی دیگر قرار بود تا کسبه بعد از ورود به مجتمع نور تا چهار ماه اول هیچ اجاره‌ای پرداخت نکرده و بانک‌ها در این مورد اقدام کنند که این گونه نیز بوده و کسبه در مدت ابتدایی تعیین شده هیچ اجاره‌ای پرداخت نکرده‌اند، ولی اگر قرار بر ماندگاری آنها باشد باید از آن به بعد اجاره را خود بپردازند.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی جردناتاق بازرگانی کردستان عراقارسال پول به روسیهانتقال پول به حساب بانک صادراتانتقال پول به ژاپنبانک صادرات گپایانه حمل بارتاریخچه پی پالترخيص كالا بندر خرمشهرترخیص از گمرک بازرگانترخیص کار قزوینترخیص کالا از گمرک گناوهترخیص کالا خلیج فارسثبت صادرات و وارداتجزوه تجهیزات شبکهچگونگی ترخیص کالا از گمرکحمل بار شهرستانحمل بار ونکحمل و نقل بین المللی بندرعباسحمل و نقل ریلی غزالحمل و نقل گسترش شاهدحمل و نقل لندنحمل و نقل و باربریخرید از Amazon و Ebayخرید اینترنتی ضد یخخرید تجهیزات کارواشخرید خط تولید جورابخرید عمده از سایت علی باباخرید ماشین آمریکاخرید نقشه چینخرید و فروش دلار جرم استدانلود اهنگ از سایت امازونسامانه ثبت وارداتشرايط واردات خودرو از دبيصادرات جورجياصادرات گردوصرافی جوان ونکوورصرافی صدففروش خط تولید کاشی و سرامیککارگو ایرانی در ویتناممستر کارت اعتبارینمایشگاه حمل و نقل 92هزینه حمل از چینواردات پوشاک دبیواردات خودروواردات خودرو فرزندان شاهدواردات خودرو کمیته امدادواردات زغال از چینواردات کالا بدون ثبت سفارشوضعیت واردات خودرو

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها