[ad_1]

نام آمار گمرک با کلماتی همچون تراز تجاری، حجم تجارت خارجی، کالاهای عمده صادراتی و وارداتی و کشورهای عمده مقاصد صادرات و مبادی واردات گره خورده است. اما این بار به آمارهای گمرک از زاویه دیگر نگاه خواهیم کرد.

 زاویه‌ای که آمار صادرات از ابتدای امسال تا ۲۸ مردادماه را به گونه‌ای مورد بررسی قرار داده که در آن خبری از میعانات گازی و مواد پتروشیمی به‌عنوان سرلیست‌های صادرات نیست. اما از فرش ، بستنی و شکلات گرفته تا دارو و کالاهای صنعتی را می‌توان در این لیست دید. کالاهایی که بیشتر آنها کالاهای تمام شده با ارزش افزوده بالا یا کالاهای واسطه‌ای هستند. بنابراین بدیهی است که موادی همچون میعانات گازی و مواد پتروشیمی که به‌صورت خام صادر می‌شوند در این لیست جایی نداشته باشند. عمده کالاهای صادراتی ایران در آمارهای گمرک، کالاهایی هستند که ارزش افزوده کمتری دارند؛ اما به لحاظ وزنی بیشتر از سایر کالاها صادر می‌شوند. در نتیجه توانسته‌اند صدرنشین کالاهای صادراتی باشند. به گزارش دنیای اقتصاد، اما در لیست ۳۰ کالاهای صادراتی گران‌قیمت، جایی ندارند. چراکه آنها به دلیل خام فروشی با قیمت ارزان تر صادر می‌شوند. بر اساس آمارهای این گزارش، از بین ۳۰ قلم عمده صادراتی که از ابتدا تا ۲۸ مرداد سال جاری دارای بالاترین قیمت صادراتی هستند، «فرش و سایر کف‌پوش‌های نسجی، از سایر مواد نسجی، گره‌باف» با میانگین قیمت صادراتی بیش از ۶۶ هزار دلار به ازای هر تن، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. پس از آن «آنتی سرم‌ها، دیگر مشتقات خونی و محصولات مصونیت بخش» و «اجزا و قطعات توربین‌های بخار» در رتبه‌های دوم و سوم این فهرست جای دارند که به ترتیب دارای میانگین قیمتی نزدیک به ۵۴ و ۵۲ هزار دلار به ازای هر تن هستند. همچنین «گرید نساجی(پلی‌اتیلن فتالات)» با میانگین قیمتی ۹۴۹ دلار به ازای هر تن کمترین قیمت را در این فهرست دارد.

بر اساس این گزارش، میزان صادرات «فرش و سایر کف‌پوش‌های نسجی، از سایر مواد نسجی، گره‌باف» با میانگین قیمتی بیش از ۶۶ هزار دلار، معادل ۴۵۰ تن و با ارزشی نزدیک به ۳۰ میلیون دلار بوده است. همچنین صادرکنندگان در این دوره توانسته‌اند به میزان ۲۳۰ تن از «آنتی سرم‌ها، دیگر مشتقات خونی و محصولات مصونیت بخش» با ارزشی بیش از ۱۲ میلیون دلار را صادر کنند که میانگین قیمتی نزدیک به ۵۴ هزار دلار به ازای هر تن برای آن به ثبت رسیده است. پس از آن «اجزا و قطعات توربین‌های بخار» با میانگین قیمتی نزدیک به ۵۲ هزار دلار به ازای هر تن از دیگر اقلام عمده با میانگین قیمتی بالا است که وزنی معادل ۳ هزار تن و ارزشی بیش از ۱۷۸ میلیون دلار داشته است.

بیشتر بخوانید :  ورشکستی ۷۰درصدی تولید‌کنندگان پوشاک

«مواد شروع‌کننده و مواد تسریع‌کننده واکنش شیمیایی» به‌عنوان چهارمین کالا از نظر بالا بودن قیمت صادراتی، با وزن ۵ هزار تن و با ارزش ۸۵میلیون دلار گزارش شده که میانگین قیمتی آن به بیش از ۱۷ هزار دلار به ازای هر تن می‌رسد. میزان صادرات «لوله‌ها یا پروفیل‌های توخالی بدون درز از فولاد ممزوج با مقطع غیرمدور» در این مدت، معادل یک هزار تن و با ارزش بیش از ۱۷میلیون دلار به ثبت رسیده و میانگین قیمتی آن بیش از ۱۲ هزار دلار به ازای هر تن بوده است. در ردیف ششم این فهرست، «پسته‌ها یا پوست تازه یا خشک» ثبت شده که به ترتیب دارای وزن و ارزشی معادل ۱۴ هزار تن و ۱۲۶ میلیون دلار است و میانگین قیمتی آن، ۹ هزار دلار به ازای هر تن گزارش شده است. از «انواع دارو» نیز معادل ۲هزار تن و با ارزشی بیش از ۱۶ میلیون دلار صادرات صورت گرفته که با میانگین قیمتی ۹ هزار دلار به ازای هر تن در ردیف هفتم این فهرست قرار دارد. پس از آن «کف‌پوش‌های منگوله باف از مواد مصنوعی» با میانگین قیمتی ۹ هزار دلار به ازای هر تن، قرار دارد که به میزان ۴هزار تن و با ارزشی بالغ بر ۳۵ میلیون دلار در این مدت صادرات داشته است. «کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه‌شده» هم به ترتیب با وزن و ارزش معادل ۱۵ هزار تن و نزدیک به ۷۲ میلیون دلار، میانگین قیمتی نزدیک به ۵هزار دلار به ازای هر تن را داراست. دهمین کالا از نظر دارا بودن میانگین قیمت صادراتی بالا، «بستنی و سایر شربت‌های یخ زده، حتی دارای کاکائو» است که با وزنی معادل ۲۳ هزار تن، ارزشی نزدیک به ۱۰۲ میلیون دلار داشته و میانگین قیمتی آن در دوره مذکور به بیش از ۴ هزار دلار به ازای هر تن رسیده است.

از« شکلات، حاوی کاکائو، به‌صورت غیر از بلوک، تخته، میله یا قلم» نیز با میانگین قیمتی بیش از۴ هزار دلار به ازای هر تن، به میزان ۷ هزار تن و با ارزشی بیش از ۲۸ میلیون دلار صادر شده است. همچنین در «سایر پنیرها» میانگین قیمت صادراتی بیش از ۳ هزار دلار ثبت شده که این قلم کالایی دارای وزن و ارزشی به ترتیب معادل ۲۱ هزار تن و نزدیک به ۷۱ میلیون دلار را دارد. «بوتا ۱، ۳ دیکان و ایزوپرن اشباع نشده» وزنی معادل ۴۰ هزار تن و ارزشی نزدیک به ۱۲۳ میلیون دلار داشته که با داشتن میانگین قیمتی بیش از ۳ هزار دلار به ازای هر تن، سیزدهمین قلم کالایی از نظر بالابودن میانگین قیمت صادراتی گزارش شده است. همچنین در گروه «شیرینی (همچنین شکلات سفید)، بدون کاکائو» نیز صادرکنندگان توانسته‌اند به میزان ۲۴ هزار تن و به ارزش بیش از ۶۶ میلیون دلار از این کالا را با میانگین قیمتی نزدیک به ۳ هزار دلار به ازای هر تن صادر کنند.

بیشتر بخوانید :  واردات ربات صنعتی و تجهیزات وابسته

از ابتدا تا مرداد سال جاری نیزبه میزان ۵۳ هزار تن «روی غیرممزوج محتوی ۹۵/ ۹۹ تا ۹۹/ ۹۹ درصد وزنی به‌صورت کار نشده» با ارزش بالغ بر ۱۲۳ میلیون دلار و میانگین قیمتی بیش از۲هزار دلار به ازای هر تن صادر شده است. پس از آن «سایر کیسه‌، کیسه کوچک از پلی اتیلن به‌جز کیسه خون، کیسه اسپتیک ۵ لایه مقاوم در مقابل نفوذ هوا و اکسیژن» قرار دارد که با میانگین قیمتی بیش از۲ هزار دلار به ازای هر تن، به ترتیب وزن و ارزشی معادل ۱۳ هزار تن و بیش از ۲۸ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. در ردیف ۱۷ این فهرست، «سرب تصفیه‌شده به‌صورت کار نشده» با میزان صادرات ۳۱ هزار تنی و به ارزشی نزدیک به ۵۹ میلیون دلار قرار دارد که میانگین قیمتی آن نزدیک به ۲ هزار دلار به ازای هر تن گزارش شده است. «سایر پلی کلروروینیل، مخلوط نشده با سایر مواد به غیر از سوسپانسیون و امولسیون» با میانگین قیمتی بیش از یک هزار دلار به ازای هر تن، صادراتی معادل ۸۳ هزار تن و به ارزش بیش از ۱۴۵ میلیون دلار داشته است. همچنین در این مدت، بالغ بر ۷۸ هزار تن «آلومینیوم به‌صورت کار نشده، غیرممزوج» با ارزش نزدیک به ۱۳۳ میلیون دلار صادر شده که میانگین قیمتی بیش از یک هزار دلار به ازای هر تن داشته است. «رب گوجه‌فرنگی» نیز با وزنی معادل ۵۱ هزار تن، ارزشی نزدیک به ۷۱ میلیون دلار داشته که میانگین قیمتی بیش از یک هزار دلار به ازای هر تن را به خود اختصاص داده است.

«پلی استایرن غیرقابل انبساط معمولی» با میانگین قیمتی بیش از یک هزار دلار به ازای هر تن در ردیف بعدی قرار دارد که به میزان ۲۴ هزار تن و با ارزشی بیش از ۲۹ میلیون دلار صادر شده است. «سایر پلی‌اتیلن گرید تزریقی با چگالی ۹۴درصد یا بیشتر به‌جز نوع پودری» نیز با وزنی معادل ۲۴۲هزار تن و با ارزشی بیش از ۲۹۰ میلیون دلار در رده بعدی قرار دارد که دارای میانگین قیمتی بیش از یک هزار دلار به ازای هر تن است. پس از آن «پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به‌جز نوع پودری» با میانگین قیمتی بیش از یک هزار دلار به ازای هر تن، به ترتیب وزن و ارزشی معادل ۵۳۱ هزار تن و ۶۳۳ میلیون دلار داشته است. میزان صادرات «سایر پلی اتیلن گرید لوله با چگالی ۹۴ درصد یا بیشتر به‌جز نوع پودری»هم در این مدت بالغ بر ۱۰ هزار تن و با ارزشی نزدیک به ۱۲ میلیون دلار بوده که قیمتی بیش از یک هزار دلار به ازای هر تن داشته است. همچنین «الکیل بنزن خطی(LAB)» نیز با وزنی معادل ۱۰ هزار تن و ارزشی نزدیک به ۱۱ میلیون دلار،میانگین قیمتی بیش از یک هزار دلار به ازای هر تن را از آن خود کرده است.

بیشتر بخوانید :  وعده‌ای که آخوندی برای 4 سال بعد داد

«سایر پلیمرهای پروپیلن یا پلیمرهای سایر الفین‌ها» هم به ترتیب با وزن و ارزشی معادل ۱۵هزار تن و بیش از ۱۵ میلیون دلار صادر شده که میانگین قیمت صادراتی آن یک هزار دلار به ازای هر تن گزارش شده است. صادرکنندگان در این مدت توانسته‌اند از گروه کالایی «سایر پلی اتیلن گریدبادی با چگالی ۹۴ درصد یا بیشتر به‌جز نوع پودری» به میزان ۱۲۳ هزار تن با ارزشی نزدیک به ۱۳۲ میلیون دلار و با میانگین قیمتی یک هزار دلاری به ازای هر تن صادر کنند. همچنین در این مدت، میزان صادرات«سایر پلی اتیلن با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به غیر از پودری» به ۱۸ هزار تن رسیده که ارزشی بیش از ۱۹ میلیون دلار داشته و میانگین قیمتی آن نیز یک هزار دلار به ازای هر تن به ثبت رسیده است. بعد از آن قلم کالایی«پلی اتیلن گرید فیلم به‌صورت غیر پودر با وزن مخصوص ۹۴ درصد یا بیشتر» قرار دارد که به میزان ۳۰۲ هزار تن و با ارزشی بیش از ۳۱۷ میلیون دلار صادر شده و میانگین قیمتی یک هزار دلار به ازای هر تن را داشته است. در آخر نیز «گرید نساجی(پلی اتیلن فتالات)» با میانگین قیمتی ۹۴۹ دلار به ازای هر تن، به میزان ۳۹ هزار تن و با ارزشی نزدیک به ۳۷ میلیون دلار صادر شده است.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی چيستانتقال پول به تایلندانتقال پول به کارت بانک صادراتباکس حمل سگ ارزانترخيص خودروترخیص خودرو از گمرک بندر عباسترخیص درب ضد سرقتترخیص کالا از گمرک خویتمدید کارت بازرگانی زنجانحمل بار هوایی مشهدحمل و نقل دریاییخريد عمده از چينخرید از آمازون Persiantoolsخرید اینترنت 8 مگابایتخرید اینترنتی ژتون پوکرخرید اینترنتی عروسک ماتروشکاخرید پی پال ارزانخرید تجهیزات سنگنوردیخرید نقطه چیندانلود وب مانی کلاسیکرهگیری مرسولات ناجی پاسسایت آمازون چگونه کار می کند؟شماره تلفن گمرك فرودگاه امام خمينيصادرات چین به ایرانصادرات شیره انگورصرافی ین ژاپنفروش تجهیزات شبکه در یزدفروش حواله داخلی یوروفروش خط تولید ظروف چینیقانون گمرکی جدیدقوانین گمرکی اتحادیه اروپاقوانین گمرکی ترخیص کالاكارت بازرگانی هوشمندکار در ترخیص کالاکارت بازرگانی واردات خودروگمرک جمهوری اسلامی ایران تعرفهگنجینه سپهر 2 صادراتمستر کارت 50 دلاریمستر کارت در مشهدنوعی حمل و نقل هوایینیاز به حمل و نقلواردات از سایت علی باباواردات از هندواردات تجهیزات آزمایشگاهیواردات جو دامیواردات خودرو از روسیهواردات کالاواردات نقرهواریز به پی پالوب سايت رسمي ماني رهنما

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها