کاهش ٧٠٠درصدی واردات اسب در سه سال گذشته

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

جمعی از اسب داران کشور دیروز (۲۹ مهر) به نشانه اعتراض به آنچه آن را «بی توجهی فدراسیون سوارکاری به وضعیت اسب های اصیل ترکمن» نامیدند، با اسب های خود در مقابل ساختمان مرکزی وزارت جهادکشاورزی تجمع کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، افزایش واردات اسب به کشور در سال های اخیر، واگذاری بررسی اصالت اسب به فدراسیون سوارکاری و ورود افراد غیرمتخصص به این عرصه از جمله مواردی بود که دارندگان اسب های ترکمن به آن معترض بوده و معتقد بودند که وزارت جهادکشاورزی متولی اسب در کشور است و مسئولیت واگذاری، نمونه گیری، آزمایش دی ان ای، صدور شناسنامه و تبارنامه را در اختیار دارد و نباید آن را به نهاد دیگری واگذار کند.

در این پیوند «محمدرضا ملاصالحی» روز یکشنبه در خصوص طرح برخی ادعاها مبنی بر واردات بی رویه اسب افزود: سال ٩٣ برابر ۸۰۹ راس و در سال ۹۵ نزدیک ۲۵۷ راس اسب وارد کشور شد.

وی اظهارداشت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۴ راس اسب وارد کشور شده که بعید می دانیم واردات تا پایان سال این میزان واردات به مرز ۲۰۰ راس برسد.

قائم مقام معاونت امور دام کشور تصریح کرد: عمده واردات اسب به کشور برای مصارف ورزشی برای شرکت در مسابقات پرشی و کورسی است اما نژاد اسب ترکمن و عرب را اجازه ورود نمی دهیم زیرا در ایران از این نژادها داریم.

وی یادآور شد، به دلیل محدودیت توانایی اسب های ایرانی در پرش از ارتفاع و اینکه نمی توانند بیش از ۱۳۰ سانتیمتر پرش داشته باشند، اسب های پرشی نژاد ترودرد وارد کشور می شود که در ورزش اسب سواری کاربرد دارد.

این مسئول در معاون امور دام جهادکشاورزی همچنین گفت که این وزارتخانه در بحث صادرات هم به طور جدی وارد شده است.

ملاصالحی گفت: طبق قانون نظام دامپروری اسب یکی از مواردی است که در امور دام قرار دارد و با توجه به این که کاربری اسب ورزشی، گردشگری و کار است جزو کاربری خاص به شمار می رود.

وی افزود: در قانون آمده است مباحث مربوط به پرورش اسب و نژاد با اولویت هویت دار کردن اسب از وظایف وزارت جهادکشاورزی بوده اما در ورزش کورس و پرش و رشته های دیگر همانند دیگر ورزش ها در وزارت ورزش و به تبع آن فدراسیون سوارکاری است.

قائم مقام معاونت امور دام کشور یادآورشد: قبل از انقلاب اسلامی مباحث مربوط به اسب در قالب یک تشکل خاص وابسته به سوارکاران و انجمن سلطنتی انجام می شد اما پس از انقلاب مسائل مربوط به هویت دار کردن و مسائل ورزشی تفکیک نشد و تا سالها همزمان در قالب تشکیلاتی که در فدراسیون سواری کاری تشکیل شده بود، مدیریت شد.

ملاصالحی اظهارداشت: پس از قانون نظام جامع دامپروری و ابلاغ دستورالعمل اجرایی به وزارت جهادکشاورزی ورود پیدا کرد در مسائل غیرورزشی ما هویت دار کردن اسب مانند سایر گونه های دامی استانداردها و نظارت و کنترل را انجام می دهیم و یکسری عملیات میدانی و اجرایی را به مجموعه های خارج از سیستم دولتی به اتحادیه ها و تشکل ها واگذار می کنیم.

**تشکل مردمی در حوزه اسب نداریم

قائم مقام معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه باید عملیات داده برداری برای اصلاح نژاد در بخش دولتی انجام شود و بقیه امور آن به بخش غیردولتی و تشکل های وابسته در عرصه پرورش دهندگان اسب واگذار شود، اظهار داشت: متاسفانه ما در عرصه دارندگان اسب، تشکلی نداریم و با وجود پیگیری های انجام شده هنوزو موفق به معرفی یک تشکل فراگیر نشده ایم زیرا بیشتر پرورش دهندگان اسب، کسی را قبول ندارند.

به گفته وی، این موضوع سبب شد تا معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی از دو سال پیش برای خاتمه به یکسری مناقشاتی که در این زمینه وجود داشت، به دلیل نبود تشکل های مردمی در این عرصه، بخشی از امور تصدی گری و کارهای میدانی به فدراسیون سوارکاری که یک سازمان غیردولتی و مردم نهاد به شمار می رود، واگذار کنیم.

ملاصالحی ادامه داد: فدراسیون سوارکاری طبق قراردادی که با وزارت جهادکشاورزی دارد، یکسری عملیات میدانی مثل میکروچیپ گذاری (تراشه کامپیوتری) که برای حفظ زیبایی اسب در زیر پوست گذاشته می شود و دارای مشخصات قد، شماره شناسنامه حیوان است را به فدراسیون سوارکاری محول کرد.

قائم مقام معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی افزود: عملیات میکروچیپ گذاری و مشخصات حیوان را فدراسیون سوارکاری انجام می دهد و در نهایت اقدام به صدور پاسپورت یا شناسنامه ورزشی می کند.

به گفته وی، تفاوتی که اسب با بقیه دام ها دارد، این است که برای شرکت در ورزش نیازمند شناسنامه و پاسپورت ورزشی است که در تمام دنیا قالب خاص خود را دارد.

** صدور شناسنامه هویتی اسب با وزارت جهادکشاورزی است

این مسئول در وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: در بحث هویت دار کردن، در صورت تقاضا شناسنامه هویتی را وزارت جهادکشاورزی صادر می کند اما آنچه که در اصل بیشتر کاربرد دارد، شناسنامه ورزشی و خرید و فروش است.

قائم مقام معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: ایران دارای پنج نژاد اصیل ایرانی ترکمن، کردی، دره شوری، کاسپین و عرب ایرانی است.

وی با یادآوری اینکه در بحث اصالت اسب، روابط خویشاوندی پدر مهم است؛ اظهار داشت: در گذشته اصالت اسب براساس ظاهر تعیین می شد اما طی سالهای اخیر روش های ژنتیک مولکولی و آزمایشگاهی برای تعیین روابط خویشاوندی توسعه پیدا کرد به شکلی که در ابتدا از روش مایکروستلایت ها استفاده می کردند اما اکنون از روش ژنومیک با دقت خیلی بالا انجام می شود؛ در این شیوه از سلول های اسب کوروموزوم استخراج می شود و در آزمایشگاه روابط خویشاوندی و اصالت نژادی تعیین می شود.

ملاصالحی ادامه داد: برای آنکه هویت و اصالت و میزان خلوص انجام شود، عملیات دقیقی انجام می شود که چون در شرابط کنونی در داخل کشور تکنولوژی آزمایشگاهی را نداریم، نمونه ها برای کارهای آزمایشگاهی به خارج از کشور ارسال می شود و براساس آن هویت اسب ثبت می شود.

این مقام مسئول افزود: قیمت گذاری اسب را خلوص نژاد و بازار تعیین می کند براساس عرضه تقاضا با ویژگی های خلوص نژادی و موفقیت های ورزشی و زیبایی است اما به طور حتم قیمت اسب خالص با اسبی که ناخالصی دارد می تواند متفاوت باشد.

وی اظهار داشت: اکنون بیشترین قیمت اسب ترکمن ایرانی حدود ۱.۵ میلیارد ریال (۱۵۰ میلیون تومان) است و اسب های خارجی گرانتر هستند.

ملاصالحی افزود: روز گذشته دو نفر به نتایج آزمایشات تعیین هویت معترض بودند که تعدادی از اسب هایی که قبلا با روش های قدیمی مورد آزمون قرار گرفتند، بار دیگر با روش جدید مورد آزمون قرار گرفتند و برخی نتایج قبلی رد شد و به طور مثال قبلا خلوص کامل تایید نشده بود در روش جدید خلوصشان تایید شد.

وی با بیان اینکه در روش مولکولی ابهامات برطرف و تعدادی از نتایج قبلی تایید شد و برخی نیز تایید نشد، گفت: از آنجا که نتایج ازمایش هر اسب محرمانه است، قرار شد در کمیته ای که با ابتکار معاونت امور دام وزارتخانه تشکیل می شود، معترضان حضور یافته و نتایج آزمایشات را مشاهده و کنترل کنند تا از صحت کار اطمینان حاصل کنند.

ملاصالحی با بیان اینکه جلسه این افراد معترض با معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی برگزار و مسایل مطرح شد، گفت: در این جلسه مقرر شد در قالب کمیته ای با حضور معترضین، فدراسیون سوارکاری، مرکز اصلاح نژاد و تعدادی از افرادی که در حال تشکیل انجمن صنفی برای اسب داران هستند، مستندات پیگیری شود.

قائم مقام معاونت امور دام کشور هزینه هر آزمایش ملکولی را حدود ۲۰۰ دلار اعلام کرد و افزود: ما اعلام کردیم هر کسی که نسبت به نتایج اعلام شده درخصوص خلوص نژادی روابط خویشاوندی اسبی اعتراض دارد با نظارت ما نمونه برداری و آزمایش می شود که البته این کار هزینه هایی دارد که باید تامین شود.

ملاصالحی در ادامه گفت: این افراد، معترضانی بودند که می گفتند چرا اصالت این اسب ها تایید شده است در حالی که وقتی از تکنولوژی روز استفاده می شود، میی تواند نتیجه با آنچه ۱۰ سال پیش انجام شده، متفاوت باشد.

قائم مقام معاونت امور دام کشور با یادآوری اینکه تمام این آزمایش های نژادی طبق استانداردها و پروتکل های خاص انجام می شود، گفت: نمونه برداری و ارسال نمونه به کشورهای پیشرفته برای انجام آزمایش استانداردها و پروتکل های خاص خود را دارد.

** انجمن اسب داران ایران در حال تشکیل است

این مسئول در وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران دارای پنج نژاد اصیل ایرانی ترکمن، کردی، دره شوری، کاسپین و عرب ایرانی است که انجمن های نژادی آنها در حال تشکیل است و در صورت تشکیل، عملیات هویت دار کردن، ثبت مشخصات و صدور شناسنامه هر نژاد به تشکل و انجمن نژادی آن واگذار می کنیم.

ملاصالحی گفت: ایران دارای ۶۰ هزار راس جمعیت اسب است که از این تعداد ۱۵ هزار مورد در امور ورزشی به کار گرفته می شوند و بقیه در حوزه کار و گردشگری کاربرد دارند.

وی افزود: بخش عمده این اسب ها به ویژه اسب های ورزشی شناسنامه دار هستند و ما اکنون به سمتی حرکت می کنیم که بقیه اسب ها نیز شناسنانه دار شوند.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x