کانتینر باری ؛ راهنمای کامل انواع کانتینر حمل بار ( ۲۰۲۱)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

کانتینر باری ؛ راهنمای کامل انواع کانتینر حمل بار ( 2021)

آنچه در این محتوا میخوانید😃

ساخت کانتینر کشتیرانی توسط مالکوم مک لین {Malcolm McLean} چهره تجارت جهانی را دچار تغییر و تحول کرد. به لطف اختراع این فرد، امکان حمل مرسوله با قطار، جرثقیل، کامیون و کشتی فراهم شد و در نتیجه، زمان حمل و نقل بار و هزینه های لازم برای پرداخت این کارها در بندر کاهش یافت. یکی دیگر از فواید این اختراع، کمک به امنیت تجاری در دریاها بود. امروزه مسئولیت حدود ۹۰ درصد از تجارت جهانی بر عهده بیش از ۵۰.۰۰۰ کشتی تجاری قرار گرفته است که از این میزان بار، مقدار قابل توجهی در یک سری کانتینرهای خاص مخصوص حمل بار بارگیری می شوند. در این مقاله از سایت گروه تجاری ققنوس به هشت نوع از انواع کانتینر پرمصرف و موارد استفاده از آن ها اشاره خواهیم کرد.

حدود ۲۰ نوع کانتینر باری متفاوت وجود دارد که در تمام نقطه های دنیا در حال گردش هستند و طبق معیارهای خاصی، از جمله اندازه، ابعاد و نوع محموله طبق بندی می شوند.

بیشتر بخوانید: ایجاد و نصب تراشه الکترونیکی روی کانتینرها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

کانتینر باری

انواع کانتینرهای باری

۱. کانتینر باری استاندارد

این نوع از کانتینرها که با نام کانتینرهای خشک {dry storage container} نیز شناخته می شوند، از جمله کانتینرهای پر مصرف و همیشه حاضر در حمل بار در سطح جهانی هستند. دور تا دور این کانتینرهای استاندارد و خشک، پوشانده شده است و برای حمل محصولات عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. برخلاف کانتینرهای یخچال دار، در داخل این کانتینرها خبری از سیستم های سرمایش یا گرمایش داخلی نیست.

کاتینر استاندارد در ابعاد ۲۰ و ۴۰ فوت وجود دارد. حداکثری باری که کانتینر استاندارد ۲۰ فوتی قادر به حمل آن خواهد بود، ۲۸.۲۳۰ کیلوگرم و حداکثر بار کانتینر ۴۰ فوتی، ۲۶.۷۰۰ کیلوگرم است.

ابعاد کانتینر – ۲۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۵.۸۹ متر۲.۳۹ متر۲.۳۵ متر
در کانتینر ۲.۲۹ متر۲.۳۴ متر
ابعاد کانتینر – ۴۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۱۲.۰۲۹ متر۲.۳۹۲ متر۲.۳۵۰ متر
در کانتینر ۲.۳۹۲ متر۲.۳۴۰ متر
کانتینر باری استاندارد

۲. کانتینر های کیوب {high cube}

کانتینر های کیوب از نظر ساختار مشابه با کانتینر استاندارد است اما تفاوتی که با کانتینر استاندارد، در میزان حمل بار است؛ کانتینر های کیوب می تواند بار بیشتری را حمل کند. اگر بخواهیم کانتینر های کیوب را با کانتینر خشک مقایسه کنیم، ارتفاع کانتینر خشک ۸’۶″ است در حالی که ارتفاع های کیوب به ۹’۶″ هم می رسد. در فضای بیشتر این نوع کانتینرها، امکان قرار دادن اجسام با ارتفاع بیشتر، مثل خودرو یا تجهیزات سنگین وزن، مهیا شده است. در قسمت جلو بالا و نرده و در طول گوشه ها، حلقه های نگهدارنده متصل شده است.

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل اصلی در تاخیر دریافت محموله داخلی و بین المللی

معمولا از ابعاد ۴۰ فوت این نوع کانتیتر استفاده می شودو می تواند ۲۶.۴۶۰ کیلوگرم بار حمل کند.

ابعاد کانتینر – ۴۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۱۲.۰۲۴ متر۲.۶۹۷ متر۲.۳۵۰ متر
در کانتینر ۲.۵۹۷ متر۲.۳۴۰ متر
کانتینر باری های کیوب

۳. کانتینر اپن تاپ {OPEN TOP}

این کانتینرهای باری به سقف متحرک مجهز شده اند، درها در دو طرف کانتینر تعبیه شده اند و از این رو، قرار دادن و خالی کردن بار و حمل و نقل محصولات و کالاهای با ارتفاع زیاد را تسهیل کرده اند. معمولا از کانتینرهای اپن تاپ برای حمل بارهای با ابعاد بزرگ، مثل تجهیزات ساخت و ساز و ساختمان سازی استفاده می شود. برای محافظت از سقف مرسوله، باید روی آن برزنت کشید.

حداکثر باری که کانتینر اپن تاپ ۲۰ فوتی حمل می کند، حدود ۲۸.۰۰۰ کیلوگرم و حداکثر بار کانتینر ۴۰ فوتی به ۳۰.۰۰۰ هم می رسد.

ابعاد کانتینر – ۲۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۵.۸۸۸ متر۲.۳۱۵ متر۲.۳۴۵ متر
در کانتینر ۲.۱۸۴ متر۲.۲۸۶ متر
ابعاد کانتینر – ۴۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۱۲.۰۲۹ متر۲.۳۲۶ متر۲.۳۴۲ متر
در کانتینر ۲.۲۷۴ متر۲.۳۴۱ متر
کانتینر باری اپن تاپ

۴. کانتینر فلت رک {Flat rack}

می توان از سمت طرفین یا بالا مرسوله را داخل این نوع کانتینرها قرار دارد و با توجه به وزن مرسوله یا ابعاد غیرمتعارفی که ممکن است داشته باشد، باید حتما به همین صورت مرسوله را بارگیری کرد. کانتینر فلت رک در در دو نوع با درهای ثابت یا متحرک ساخته شده است. حلقه های نگهدارنده به قسمت نرده های جانبی و کف کانتینر متصل شده اند تا امنیت مرسوله به خوبی حفظ شود. حلقه های نگهدارنده استفاده شده در کانتینر ۲۰ فوتی می توانند تا ۲۰۰۰ کیلوگرم و در کانتینر ۴۰ فوتی تا ۴۰۰۰ کیلوگرم بار را نگه دارند. اغلب برای جابجایی اتوبوس ها، قایق ها و لوله های صنعتی از کانتینرهای فلت رک استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: هوشمندسازی تجارت و گمرک امری اجتناب ناپذیر است

توانایی حمل بار در کانتینرهای ۲۰ فوتی، ۲۱.۵۰۰ کیلوگرم و در کانتینرهای ۴۰ فوتی، ۴۰.۸۰۰ کیلوگرم است.

ابعاد کانتینر – ۲۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۵.۶۹۸ متر۲.۲۵۵ متر۲.۲۳۰ متر
ابعاد کانتینر – ۴۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۱۱.۸۳۲ متر۱.۹۸۱ متر۲.۲۲۸ متر
کانتینر باری فلت رک

۵. کانتینر پلتفرم {platform}

این نوع کانتینر باری یک ساختار کفی ساده است که نه سقف دارد و نه درهای جانبی. به واسطه نداشتن دیواره های جانبی، چهارچوب استیل و پایه چوبی امکان حمل مقادیر زیاد بار را فراهم کرده است و از این رو می توان حجم زیاد بار را در نقاط کوچک متمرکز کرد. برای حمل بارهای سنگین که ابعاد نامعتارفی داند، کانتینرهای پلتفرم بهترین گزینه های موجود هستند زیرا این نوع مرسوله ها را نمی توان با هیچ نوع کانتینر دیگری جابجا کرد. معمولا کانتینرهای پلتفرم در ابعاد ۲۰ و ۴۰ فوتی در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید: فراهم شدن زمینه مذاکره با شرکت‌های خارجی در جزیره کیش

حداکثر باری که کانتینر پلتفرم ۲۰ فوتی می تواند جابجا کند، ۲۷.۹۶۰ کیلوگرم و حداکثر بار کانتینر ۴۰ فوتی، ۳۹.۳۰۰ کیلوگرم می باشد.

ابعاد کانتینر – ۲۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۶.۰۵۸ متر۰.۳۷۰ متر۲.۴۳۸ متر
ابعاد کانتینرطولعرضارتفاع
داخل کانتینر۱۲.۱۹۲ متر۰.۶۴۸ متر۲.۲۴۵ متر
کانتینر باری پلتفرم

۶. کانتینرهای یخچال دار {refrigerated container}

کانتینرهای یخچال دار از نوع کانتینرهایی هستند که دما در آن ها کنترل شده و مخصوص حمل بارهای تازه و فاسد شدنی منجمد در مسافت های طولانی هستند. به این نوع کانتینرها، کانتینرهای reefer هم گفته می شوند. در این نوع کانتینرها، دمای کالا و محصولات کم و زیاد نمی شود بلکه فقط کمک می کند تا دمای محصولات ثابت باقی بماند. این کانتینرها به منبع انرژی متصل هستند و از این رو، بایستی فضای کافی در بالای کانتینر خالی بماند تا هوا جریان داشته باشد. حداکثر ارتفاع کالایی که قرار است با این نوع کانتینر جابجا شود، به دیواره های جانبی بستگی دارد.

معمولا کانتینرهای یخچال دار در ابعاد ۲۰ و ۴۰ فوت در دسترس هستند. حداکثر وزن باری که کانتینر ۲۰ فوت قادر به حمل آن است، ۲۱.۴۵۰ کیلوگرم و کانتینر ۴۰ فوت نیز می تواند تا وزن ۲۶.۶۳۰ کیلوگرم را جابجا کند.

ابعاد کانتینر – ۲۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۵.۷۲۴ متر۲.۰۱۴ متر۲.۲۸۶ متر
درهای کانتینر ۲.۰۶۷ متر۲.۲۸۶ متر
ابعاد کانتینر – ۴۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۱۱.۸۴۰ متر۲.۱۲۰ متر۲.۲۸۶ متر
درهای کانتینر ۲.۱۹۵ متر۲.۲۸۶ متر
 یخچال دار

۷. کانتینر حمل کالای فله {bulk container}

روی سقف این نوع کانتینرها سه ضامن بارگیری {قطر هر کدام از ان ضامن ها تقریبا ۴۵۵ میلی متر است} تعبیه شده است، در روی نرده های بالایی حلقه های نگهدارنده و گاهی اوقات در زیر آن ها فرو رفتگی هایی برای لیفتراف ها قرار گرفته است. این نوع کانتینرها مخصوص حمل کالاهای دانه ریز، مثل بذر، ماسه و ریگ، و ترکیبت دارویی می باشند.

این نوع کانتینرها فقط در اندازه ۲۰ فوتی موجود هستند و حداکثری باری که توانایی حمل آن را دارند، ۲۱.۵۵۰ کیلوگرم است.

ابعاد کانتینر – ۲۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۵.۹۳۴ متر۲.۳۴۰ متر۲.۳۵۸ متر
در کانتینر ۲.۲۹۲ متر۲.۳۳۵ متر
حمل کالای فله

۸. کانتینرهای مخزنی {tank container}

کانتینرهای مخزنی در اصل مخزن های استوانه ای شکل هستند که برای حمل و نقل مواد مایع، مثل آب میوه، روغن ها و حتی مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند. این مخزن ها ممکن است عایق دار یا گرم شده باشند که بستگی به نوع مواد مایع دارد. در این کانتینرها از سنسورهای دما برای کنترل دمای خود محصولاتی که در حال جابجایی هستند، استفاده شده است. طراحی آن ها به نحوی است که می تواند فشار ۳ بار بالاتر از فشار جو را هم اداره کند.

این کانتینر در سه ابعاد متفاوت با طول ۱۰، ۲۰ و ۳۰ فوت در دسترس است. حداکثر ظرفیت این کانتینرهای مخزن دار، ۲۶.۲۹۰ کیلوگرم است.

ابعاد کانتینر – ۴۰ فوتطولارتفاععرض
داخل کانتینر۶.۰۵۸ متر۲.۴۳۸ متر۲.۴۳۸ متر
مخزنی

محاسبه وزن و حجم مرسوله

همیشه نمی توان از تمام فضا و ظرفیت یک نوع کانتینر باری برای حمل کالا استفاده کرد و شاید لازم باشد که برای پیشگیری از آسیب دیدن مرسوله در هنگام جابجایی، بین کالاهای داخل کانتینر یک لایه قرار داده شود. در این صورت اول باید این کارها انجام شده و سپس حجم مرسوله را محاسبه کرد.

فرستنده های کالا اول بایستی طول، عرض و ارتفاع کانتینر را اندازه گیری کنند، سپس اعداد را دو برابر کرده تا ظرفیت واقعی کانتینر مشخص شود. حجم مرسوله را با واحد تر مکعب و با همان فرمول قبلی محاسبه می کنند.

پرداخت هزینه کانتینر حمل بار

تکمیل شدن ظرفیت کانتینر با مرسوله های شما {FCL} یا تکمیل ظرفیت کانتینر هم با مرسوله ها شما و هم مرسوله های افراد دیگر {LCL} در هزینه پرداختی تاثیر زیادی دارد. در FCL فرستنده باید نرخ محموله ای که در هر کانتینر بارگیری شده {CBR} را پرداخت کرد. در LCL هزینه دریافتی براساس ظرفیت و حجم مرسوله محاسبه می شود.

قرار دادن مرسوله ها در کانتینر

بعد از این که کانتینر مناسب برای حمل و جابجایی مرسوله های خود انتخاب کردید، باید از ظرفیت کانتینر به خوبی استفاده کرد تا مطمئن شد که تمام کالاها به خوبی در کانتینر قرار گرفته اند.

همان طور که در مقاله گروه تجاری ققنوس خواندید، باید کانتینر مناسب را برای حمل مرسوله خود انتخاب کنید. بیشتر برای حمل و نقل کالا از هشت نوع کانتینر گفته شده استفاده می شود.

شرکت بازرگانی بین المللی و خدمات حمل بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه با نام تجاری گروه تجاری ققنوس با بیش از ۸ سال سابقه فعالیت در حوزه تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی اعم از هوایی، دریایی و زمینی و سایر خدمات نظیر ترخیص کالا، حوالجات ارزی، خرید از سایت های خارجی، سرویس های درب به درب (DDP)، پست اکسپرس توانسته است میزبان بسیاری از تجار ایرانی و واردکنندگان کالا و صنایع کشور طی این مدت باشد.مشاوره صحیح و حرفه ای ،ضمانت بهترین قیمت و ارائه خدمات پشتیبانی مناسب ضمن ارائه سرویس سه اصل اولیه است که گروه تجاری ققنوس از نخستین روز تاسیس سعی کرده به ان پاینبند باشد و با رعایت این سه اصل توانسته به لطف مشتریان وفادار خود پس از ۸ سال فعالیت همچنان اقدام به ارائه خدمات به مشتریان جدید و سابق خود بنماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x