[ad_1]

به گزارش خبرنگاراقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس ، آمار و اطلاعات به هنگام از فعالیت مختلف بخش کشاورزی، ابزار اساسی برنامه ریزی و ارزیابی پیشرفت فعالیت ها و اقدام های انجام شده به حساب می آید و در این میان اطلاعات مربوط به قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی نقش  اساسی دارد. به منظور دستیابی به قیمت تمام شده محصولات که ناشی از فعالیت کشاورزی می باشد و حذف تاثیر عواملی نیر هزینه های حمل و نقل، انبارداری، سود واسطه ها و…

مرکز آمار ایران همه ساله طرحی را با عنوان « قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در منطق روستایی کشور» هم زمان با اجرای طرح « آمارگیری از قیمت خرده فروشی ها و خدمات مصرف خانوار روستایی» انجام می دهد که نتایج آن شامل اطلاعات مربوط به ۱۱۱ قلم محصول (زراعی،باغی و دامی) ۱۰ قلم خدمت ماشینی و ۷قلم خدمت نیروی انسانی می باشد که این اطلاعات از مراجعه به آبادی نمونه در هر دوره آمارگیری به دست آمده است.

 در همین راستا مرکز آمار و اطلاعات راهبردی به دلیل اهمیت و کاربرد اطلاعات مربوط به دستمزد نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی در تعیین روابط بین کارگر و کارفرما و همچنین تعیین قیمت تمام شده محصولات، نسبت به بررسی آمار و اطلاعات حاصل از این طرح ، پرداخت است.

 هزینه خدمات کشاورزی

دستمزد کارگران کشاورزی شامل وجه نقد بوده و در مواردی که به جای تمام یا قسمتی از آن غذا با سهمی از محصول داده شده باشد، ارزش ریالی آن به قیمت روز پرداخت، برآورد و به وجه  نقد اضافه می گردد. در این آمارگیری در هر دوره مراجعه، دستمزد یک روز کارگر کشاورزی(۷ قلم)، بر حسب نفر روز کار ریال سوال شده است.

بیشتر بخوانید :  احتمال جایگزینی واحد پول جهانی با دلار

شکاف جنسیتی مزد

 شکاف جنسیتی مزد از نسبت مابه التفاوت دستمزد زنان و مزدان به دستمزد مردان به دست می آید. این شاخص به صورت درصد، نمایش داده می شود. هر چه این رقم بیشتر باشد، شکاف جنسیتی دستمزد عمیق تر خواهد بود. در اغلب مواقع به دلیل این دستمزد مردان بیش از زنان می باشد، این نسبت مثبت است. ولی در برخی مواقع که به طور استثنا دستمزد زنان بیش از مردان است. این نسبت منفی خواهد بود.

*بیشترین و کمترین دستمزد برای کارگران

بررسی نتایج این طرح در تابستان ۱۳۹۷ در خصوص دستمزد کارگران مشاغل منتخب کشاورزی (۷ شغل ) نشان میدهد، بیشترین متوسط دستمزد روزانه در میان مردان با رقم ۹۹۲۷۴۱۹ ریال به کارگر “دروگر غلات” و کمترین متوسط دستمزد روزانه به کارگر “وجین کار و تنک کار” با رقم ۵۴۲۷۵۹ ریال، اختصاص داشته است.

 همچنین در بین زنان، بیشترین و کمترین دستمزد روزانه به مانند مردان به ترتیب به کارگر “دروگر غلات” با  رقم ۶۷۶۳۵۵ ریال و کارگر “وجین کار و تنک کار”  با رقم ۴۱۳۳۶۶ریال، اختصاص دارد.  

با توجه به درصد تغییرات متوسط دستمزد روزانه مردان کارگر در تابستان ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل، مشاهده می گردد که متوسط دستمزد روزانه کارگر “نشاکار” بیشترین افزایش و متوسط دستمزد روزانه کارگر “بیل زن زمین زراعی” کمترین افزایش را داشته اند، این در حالی است که بیشترین افزایش در متوسط دستمزد روزانه کارگران زن در تابستان ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل، مربوط به کارگر “نشاکار” بوده است.

 قابل ذکر است در تابستان ۱۳۹۷، متوسط دستمزد روزانه در تمامی مشاغل منتخب کشاورزی مردان و زنان نسبت به فصل مشابه سال قبل، افزایش یافته است.  

بیشتر بخوانید :  بارش برف، باران و مه‌گرفتگی در محورهای 12 استان کشور- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

با توجه به متوسط دستمزد مشاغل منتخب کشاورزی در استان های کشور در تابستان ۱۳۹۷، بالاترین دستمزد برای مردان مربوط به کارگر “دروگر غلات” در استان گیلان با دستمزد ۳۰۶۷۴۲۱ ریال و پایین ترین دستمزد مربوط به کارگر “بیل زن باغ” در استان خراسان رضوی با دستمزد ۳۵۰۰۰۰ ریال، بوده است.

از سوی دیگر در تابستان ۱۳۹۷، بالاترین و پایین ترین دستمزد برای زنان در بین استان های کشور، به ترتیب مربوط به کارگر “دروگر غلات” در استان گیلان با  دستمزد ۱۰۸۴۴۶۷ ریال و کارگر “میوه چین” در استان گلستان با دستمزد ۲۸۵۲۷۶ریال، میباشد.  

بررسی شکاف جنسیتی دستمزد در تابستان ۱۳۹۷، نشان میدهد بیشترین شکاف مذکور به مانند تابستان ۱۳۹۶، به کارگر “نشاکار” تعلق داشته است. از سوی دیگر کمترین شکاف جنسیتی دستمزد در تابستان ۱۳۹۷به کارگر “وجین کار و تنککار”،  اختصاص دارد.  

بررسی ها نشان می دهد که شکاف جنسیتی دستمزد در تابستان ۱۳۹۷، در تمامی مشاغل منتخب بخش کشاورزی در مناطق روستایی به جز کارگر “میوه چین”، نسبت به تابستان ۱۳۹۶، افزایش داشته است که بیشترین افزایش شکاف مذکور در تابستان ۱۳۹۷ نسبت به تابستان ۱۳۹۶، مربوط به کارگر “دروگر غلات”، می باشد.  

متن کامل این بررسی در زیر مشاهده کنید.

 انتهای پیام/

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها