کارت بازرگانی چیست؟

مقدمه

کارت بازرگانی یکی از ملزومات در امر واردات و صادرات برای هر تاجر به شمار می‌رود، چرا که با استفاده از این کارت تمامی امور مورد نیاز برای ورود یا صدور کالا از کشور بسیار سرعت می‌یابد هم‌چنین این کارت خود نوعی اعتبار بخشی به فعالیت و اقدامات شخص است که حتی در جوامع بین المللی و خارج و مرزها نیز می‌توان برخی از امور را تنها با داشتن این نوع کارت، انجام داد. اما کارت بازرگانی چیست و به چه صورت می‌توان آن را تهیه کرد؟ در ادامه این مقاله به بررسی اجمالی این موضوع می‌پردازیم.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی در واقع مجوزی می‌باشد که به واسطه آن، تاجر که شخص حقیقی یا حقوقی است؛ می‌تواند به امور تجارت بین المللی بپردازد. هر شخصی اجازه واردات و صادرات کالا به خارج از کشور را ندارد و با در دست داشتن کارت بازرگانی این مجوز برای فرد صادر می‌شود که طبق قانون‌های کشور به تجارت خارجی بپردازد.

انواع کارت بازرگانی و معرفی آن‌ها

کارت بازرگانی انواع مختلفی دارد. همان‌طور که پیش تر نیز اشاره شد؛ این نوع کارت ها به منظور اجازه و مجوز برای تجارت‌های خارجی برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می‌شود و با توجه به زمینه فعالیت افراد، کارت‌های بازرگانی متناسب با حیطه کاری برای آن‌ها صادر می‌شود. انواع کارت‌های بازرگانی:

تجاری

این نوع کارت برای افراد حقیقی یا حقوقی که قصد تجارت بین المللی را دارند صادر می‌شود. هر شخص حقیقی یا حقوقی با در اختیار داشتن این کارت می‌تواند تمامی اقدامات مورد نیاز برای واردات و صادرات کالا را انجام دهند برای مثال ثبت سفارش و ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران – ترخیص کالا از گمرک یا انجام مراحل ترخیص توسط ترخیص کار – ورود و خروج کالا از مرز‌های کشور به طور مجاز و.. انجام همگی با وجود این کارت میسر می‌شود.

خدماتی

این کارت برای اشخاص حقوقی صادر می‌شود که دارای مجوز سرمایه گذاری در یک زمینه فعالیت باشند که برای ادامه فعالیت نیاز به واردات برخی از مواد اولیه یا کالاهای خاص باشند، و با استفاده از این کارت می‌توانند اقدام به واردات کالا های مرتبط با حیطه فعالیتی خود کنند.

تولیدی – صنعتی

این نوع کارت برای اشخاص حقوقی صادر می‌شود که باید دارای جواز سرمایه گذاری در حیطه فعالیت های تولیدی باشند. با در دست داشتن این کارت هر شخص حقوقی می‌تواند اقدام به وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز برای محصولات تولیدی خود و هم‌چنین واردات تجهیزات و قطعات دستگاه‌های کارگاهی خود کند و این شخص هم‌چنین با استفاده از این کارت می‌تواند کالا و محصولات تولیدی خود را صادر کند.

موردی

این کارت همان طور که اسمش پیداست، متفاوت از سایر کارت‌های معرفی شده است و برای مواردی به کار می‌رود که شخص حقیقی یا حقوقی تنها برای یک‌بار در خواست ترخیص کالای مورد نیاز خود از گمرک را داشته باشد و بعد از همان یک‌بار استفاده این کارت اعتبار خود را از دست می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد کارت‌های بازرگانی با توجه به نیاز افراد انواع مختلفی دارند هر فرد حقیقی یا حقوقی بر طبق نیاز و حیطه فعالیتی خود می‌تواند اقدام به درخواست و صدور کارت برای خود کند. نکته قابل توجه این است که این کارت‌ها هرکدام دارای مدت اعتبار معینی هستند برای مثال کارت‌های بازرگانی موردی تنها به منظور یک‌بار استفاده صادر می‌شوند و بلافاصله بعد از یک‌بار استفاده و ترخیص کالا از اعتبار سلب می‌شوند ولی انواع دیگر کارت‌های بازرگانی معرفی شده هر کدام دارای یک سال اعتبار هستند البته این یک سال تا جایی می‌تواند ادامه دار باشد که شخص حقیقی یا حقوقی صاحب کارت، کارهای غیر قانونی مثل ورود غیر مجاز یا قاچاق کالا انجام نداده باشد و کارت آن‌ها از سوی ادارات ذی ربط به صورت اجباری باطل نشده باشد. بعد از پایان اعتبار یک ساله فرد باید دوباره نسبت به صدور کارت اقدام کند.

چرا به کارت بازرگانی نیاز دارید و چه کاربردی دارد؟

کارت بازرگانی در واقع نوعی اعتبار برای اشخاص حقیقی یا شرکت دارنده آن است که به وسیله آن می‌توان تمامی اقدامات مورد نیاز برای ترخیص و واردات و صادرات انواعی و اقسام کالا‌ها را به راحتی از راه‌های قانونی انجام داد؛ به علاوه انجام برخی از امور در سطح بین الملل تنها با داشتن این کارت میسر می‌شود و برای انجام امور فعالان اقتصادی یکی از مهم‌ترین عناصر به شمار می‌رود.

کاربرد کارت‌های بازرگانی برای فعالان اقتصادی:

  • عضویت فرد یا موسسه در اتاق‌های بازرگانی
  • ارتباط با موسسات تجارت جهانی و مبادلات تجاری در سطح بین المللی
  • کسب اعتبار هرچه بیش‌تر در جوامع بین المللی
  • انجام امور واردات و صادرات به صورت مجاز از کشور
  • اقدام به درخواست صدور ویزای تجاری برای کشور‌های مختلف
  • صدور گواهی مبداء
  • شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و اقتصادی در سر تا سر جهان
  • انجام فعالیت به صورت ترخیص کار یا حق المعل کار در گمرک
  • انجام تمامی فعالیت‌های گمرکی به منظور ترخیص و آزادسازی کالا
  • ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

تفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

یکی از تقسیم بندی‌های اساسی که می‌توان کارت‌های بازرگانی را بر طبق آن طبقه بندی کرد به صورت زیر است:

  • حقیقی

اگر شخص اقدام به دریافت کارت به صورت انفرادی برای خود کند در این صورت کارت بازرگانی حقیقی برای او طبق مشخصات خود فرد صادر می‌شود.

  • حقوقی

اگر شرکت یا موسسه‌ای درخواست صدور کارت را داشته باشد در این صورت باید مدیر عامل شرکت به همراه مشخصات خود، اطلاعات شرکت را نیز وارد کند و اقدام به دریافت کارت به صورت شخص حقوقی کند.

تفاوت این دو کارت از یکدیگر در چیست؟

همان‌طور که در شرح دو نوع کارت اشاره شد تفاوت این دو کارت در مراحل ثبت نام و مشخصات مورد نیاز در حین ثبت نام است و عملا این دو کارت تفاوت چندانی باهم ندارند ولی در عرصه بین الملل، کارت بازرگانی حقیقی دارای اعتبار بیش‌تری است.

بیشتر بخوانید :  واردات اسباب بازی از شانتو

تفاوت دیگری که بین این دونوع کارت وجود دارد در میزان مالیات است. برای بازرگانان حقیقی مالیات متغیر است و بر حسب میزان در آمد هر شخص عددی بین ۱۵ تا ۳۵ درصد از کل درامد شخص است ولی مالیاتی که برای اشخصاص حقوقی تعیین می‌شود بدون توجه به میزان در آمد است و همواره ۲۵ درصد می‌باشد.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

شرایط دریافت کارت بازرگانی

هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند اقدام به دریافت کارت در زمینه فعالیت خود و بر حسب نیاز خود کند. البته برای دریافت کارت، فرد باید برخی شرایط را داشته باشد تا مجاز به درخواست این نوع کارت شود :

  1. داشتن تابعیت ایران
  2. داستن حداقل ۲۳ سال تمام
  3. دارا بودن برگه پایان خدمت یا معافیت از خدمت ( برای آقایان الزامی است)
  4. داشتن حساب جاری در یکی از بانک‌ها و معتبر بودن حساب بانکی فرد با داشتن گواهی عدم چک برگشتی
  5. عدم اشتغال در سازمان های دولتی و قوای سه گانه کشور
  6. نداشتن محکومیت کیفری
  7. نداشتن سابقه ورشکستگی
  8. داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  9. داشتن محل کار معتبر در زمینه فعالیت مرتبط
  10. ارائه اظهارنامه ثبتی
  11. حضور و کسب گواهی از دوره های توجیهی
  12. داشتن سابقه فعالیت در زمینه تجاری یا تولیدی
  13. ارائه کد اقتصادی

در صورتی که فرد تمامی شرایط ذکر شده را داشته باشد در این صورت می‌تواند برای دریافت کارت اقدام کند.

کارت بازرگانی را از کجا باید دریافت کنید؟

اگر فرد یا موسسه که درخواست دریافت کارت بازرگانی دارد ؛ تمامی شرایط برای دریافت کارت را دارا باشد برای دریافت کارت باید مراحل زیر را به ترتیب طی کند:

  1. ورود به سامانه یکپارچه سازی بازرگانی هوشمند
  2. ثبت نام فرد جدید در سامانه به ترتیب مراحل
    مرحله اول وارد کردن کد ملی شخص برای بررسی این‌که از قبل در سامانه حساب کاربری نداشته باشد
    در صورتی که پیش از این از کد ملی شخص برای ثبت نام استفاده نشده باشد، می‌تواند سایر مراحل ثبت نام که شامل تکمیل مشخصات است را انجام دهد.
  3. برخی از فرم‌های الکترونیکی نیاز است تا به صورت دستی و همراه با امضای فیزیکی شخص باشد به همین منظور باید از برخی فرم‌های الکترونیکی کپی بگیرد و بعد از تکمیل، باید مجددا آن‌ها را در سامانه اسکن و بارگذاری کند.
  4. یکی از فرم‌هایی که نیاز است حتما امضای فیزیکی و دست‌نویس فرد در ان باشد، فرم دال است که باید آن نیز چاپ شود و بعد از تکمیل و امضا کردن آن، اسکن شده فرم تکمیل شده در سایت قرار گیرد.
  5. بعد از تکمیل فرم‌های الکترونیکی، باید اطلاعات مورد نیاز برای اظهار نامه را تکمیل کند.
  6. اگر فرد به عنوان شخص حقیقی اقدام به ثبت نام کرده باشد در این صورت نیاز است که اطلاعات شرکت یا موسسه نیز بارگذاری کند.
  7. تکمیل فرم های مربوط به اطلاعات و زمینه‌های فعالیت کشور
  8. بارگذاری تمامی مدارک مورد نیاز شرکت یا موسسه
  9. تکمیل اطلاعات اعضای اصلی شرکت برای مثال اسامی و مشخصات اعضای هیئت مدیره و سهام داران و میزان سهم هر کدام از مواردی است که باید در حین ثبت نام در سایت، وارد کرد.
  10. بعد از تکمیل مراحل ثبت اطلاعات و در صورتی که تمامی اطلاعات و مدارک خواسته شده به صورت اجباری در سایت، به درستی بارگذاری شده باشد و صلاحیت هر کدام در هر مرحله تایید شود، در آخرین مراحل مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی باید وارد شود. ( در ادامه اشاره خواهد شد که برای ثبت نام به صورت شخص حقیقی یا حقوقی چه مدارکی نیاز است و تقاوت ثبت نام بین این دو مورد در چیست؟)
  11. پرداخت هزینه‌های دریافت کارت
  12. ثبت نهایی در خواست و تایید صلاحیت تمامی اطلاعات و مشخصات بارگذاری شده
  13. بعد از اینکه تمامی مراحل در سامانه جامع تجارت مورد تایید قرار گرفت باید بار دیگر در سامانه اتاق بازرگانی نیز مراحل ثبت نام را طی کرد. توجه داشته باشید که اتاق‌های بازرگانی با توجه به انواعی از زمینه‌های فعالیت وجود دارند که شخص باید با توجه به حیطه فعالیت خود یا شرکت، ثبت نام را در سامانه مربوط به اتاق بازرگانی مربوط انجام دهد.
  14. اگر تایید اولیه مدارک بارگذاری شده در سامانه اتاق بازرگانی صورت گیرد، در مرحله بعدی فرد باید به صورت حضوری برای ارائه مدارک فیزیکی، به اتاق بازرگانی مراجعه کند.

نکته قابل توجه این است که اگر فرد برای بار اول اقدام به دریافت کارت کرده باشد، باید در کلاس‌های آموزشی برگذار توسط اتاق بازرگانی شرکت کنند و بعد از اتمام دوره کلاس ها می‌توانند نسبت به دریافت کارت بازرگانی خود از اتاق بازرگانی اقدام کنند.

لیست مدارک مورد نیاز برای صدور کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

به منظور دریافت کارت بازرگانی، ثبت نام از اولین مراحل الزامی است. اگر بخواهید به صورت شخص حقیقی و به تنهایی در سامانه ثبت نام کنید، لیستی از مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی:

  1. اصل کارت ملی در صورت وجود یا رسید کارت ملی
  2. اسکن تمامی صفحات شناسنامه درصورتی که تغییری در مشخصات فرد باشد مثل تغییر نام یا نام خانوادگی
  3. دو قطعه عکس شش در چهار که باید در سال جاری گرفته شده باشد همچنین باید پشت زمینه عکس کاملا سفید و عکس رنگی باشد.
  4. اصل اخرین مدرک تحصیلی فرد که حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز دیپلم یا گواهی پایان دوره متوسطه می‌باشد.
  5. ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای اقایان الزامی است.
  6. اصل گواهی عدم سوءپیشینه و نداشتن هر گونه سابقه کیفری مثل قاچاق یا ورود غیر قانونی کالا به کشور
  7. اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکت ها
  8. فرم دال
  9. اصل اظهارنامه ثبت شرکت
  10. اصل گواهی بانک که شامل اطلاعاتی مورد تایید و امضای رییس شعبه باشد که فرد نام برده بیش از یک سال در بانک حساب جاری داشته و حسن اعتبار وی را نیز تایید کنند که سابقه چک برگشتی و یا ورشکستگی نداشته باشد.
  11. ارائه گواهی پرداخت‌های مالیاتی به منظور اینکه نشان دهنده این باشد که صدور کارت بلامانع است.
  12. ارائه فرم و تاییده ثبت نام اولیه برای کارت بازرگانی از سامانه
  13. اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر و اصل و کپی اجاره نامه عادی به نام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار
  14. ارائه کد اقتصادی

چند نکته که باید به یاد داشته باشید و برای اینکه روند صدور کارت به سرعت پی برود آن را رعایت کرد:

بیشتر بخوانید :  4 روش برای خرید ایمن از eBay {راهنمای جامع 2021}

افرادی که مشغول به کار در سازمان ها و ادارات دولتی مثل قوات سه گانه هستند نمی‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

هر شخص تنها می‌تواند یک کارت دریافت کند هم‌چنین هر واحد تجاری که به صورت شخص حقوقی برا دریافت کارت اقدام می‌کند نمی‌تواند بیش از یک کارت دریافت کند.

حضور متقاضی در کلیه مراحل ارائه مدارک و تایید هر کدام و در نهایت تحویل و دریافت کارت الزامی است.

بررسی مالیات های وارده بر کارت بازرگانی 

برسی مالیات های وارده بر کارت بازرگانی

یکی از مباحث مهمی که باید ان را بررسی کنیم میزان مالیاتی است به هر یک از دارندگان انواع و اقسام کارت های بازرگانی تعلق می‌گیرد. با توجه به اینکه در حالت کلی دو نوع کارت حقیقی و حقوقی بازرگانی داریم و کاربرد و نحوه استفاده و مالکیت آن‌ها قدری باهم تفاوت دارند همین تفاوت روی مالیاتی که به مالک هر کارت تعلق می‌گیرد نیز تاثیر می‌گذارد

مالیات وارد بر اشخاص دارای کارت بازرگانی حقیقی متفاوت است و از طرف اتاق بازرگانی هر ساله مالیات ۱۵ الی ۳۵ درصدی بر اساس میزان درامد شخص تعیین می‌شود این در صورتی است که مالیات کارت‌های بازرگانی که صاحبان حقوقی دارند و متعلق به شرکت یا موسسه تجاری است ثابت است و سالانه ۲۵ درصد از در‌آمد را شامل می‌شود. . اما تنها داشتن کارت بازرگانی فرد را مسلتزم به پرداخت مالیات سالانه نمی‌کند بلکه مالیات و درصد آن از روی میزان در‌آمد و سود مشخص می‌شود و در صورتی که در طول یک سال فرد استفاده‌ای از کارت بازرگانی نداشته باشد در این صورت مالیات هم پرداخت نخواهد کرد. و موضوع اصلی در مالیات اشخاص حقیقی میزان در‌آمد و سود فرد می‌باشد. در ادامه به بررسی میزان مالیات بر حسب درآمد می‌پردازیم.

البته برخی مشاغل برای واردات یا صادرات کالا نیازی به داشتن کارت  ندارند و به همین ترتیب از پرداخت مالیات نیز معاف می‌شوند.

نحوه محاسبه مالیات کارت های بازرگانی حقیقی:

پرداخت مالیات و هم‌چنین پرداخت به موقع آن بسیار مهم است چرا که یکی از مراحل اصلی و اولیه برای تمدید کارت بازرگانی است.

شرایط تمدید کارت بازرگانی

کارت‌های بازرگانی نیز برای مدت محدودی به مدت یک یا پنج سال اعتبار دارند و بعد از پایان یافتن این مدت فرد باید اقدام به تمدید آن کند. البته برخی از انواع کارت‌های بازرگانی وجود دارند که مهلت اعتبار آن‌ها حتی کم‌تر از یک سال است؛ که کارت‌های بازرگانی موردی از این نوع هستند چرا که مدت اعتبار این نوع کارت‌ها تنها تا زمانی است که کالای مورد نظر از گمرک ترخیص شود و نوعی کارت یک‌بار مصرف به شمار می‌روند.

در ادامه به بررسی مراحلی که باید برای تمدید این نوع کارت‌های بازرگانی طی کرد می‌پردازیم:

مدارک مورد نیاز جهت تمدید کارت‌های بازرگانی اشخاص حقوقی:

  • در مرحله نخست ارائه مدارک هویتی و شناسایی مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره
  • ارائه عکس کارت یا اصل بازرگانی فعلی که اکنون فاقد اعتبار شده است
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشنیه که حداقل تاریخ آن باید مربوط به شش ماه گذشته باشد
  • ارائه مدارک تحصیلی شخص ثبت نام کننده که به طور معمول مدیر عامل شرکت است
  • ارائه مهر و لوگو شرکت به همراه امضای مدیر عامل به عنوان ثبت نام کننده
  • ارائه کد اقتصادی
  • ارائه آگهی آخرین تغییرات به وجود آمده در شرکت
  • ارائه گواهی پلمپ دفاتر
  • ارائه جواز تاسیس شرکت پروانه بهره برداری
  • ارائه کارت پایان خدمت یا معافی مدیر عامل در صورتی که مدیر عامل خانم نباشد
  • ارائه مفاصای حساب دارایی
  • ارائه مفاصای بیمه تامین اجتماعی
  • اظهارنامه مالیاتی

مدارک مورد نیاز جهت تمدید کارت‌های بازرگانی اشخاص حقیقی:

  • ارائه مدارک هویتی هم‌چون کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه عکس و امضای شخص متقاضی
  • ارائه یک برگه چک متقاضی
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی متقاضی
  • اظهارنامه مالیاتی بر ارزش افزوده

لیست معافیت از داشتن کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مجوزی است که با در اختیار داشتن آن فرد می‌تواند به امور واردات و صادرات کالا به صورت قانونی بپردازد.
در صورتی که کارت بازرگانی نداشته باشد نمی‌تواند مراحل ترخیص کالا یا ثبت  سفارش کالا را انجام دهد. اما داشتن کارت بازرگانی برای انجام امور گمرکی برای همه افراد الزامی نیست و شاغلین در برخی مشاغل خاص از داشتن کارت بازرگانی معاف هستند. با توجه یه شغل و حرفه خود می‌توانند به صورت قانونی اقدام به واردات و صادرات کالا از مرز‌های کشور کنند.

  • ملوانان

ملوانان که در دریاهای مختلف بین کشور ها تردد دارند از داشتن کارت بازرگانی معاف هستند و اجازه واردات و صادرات برای آن‌ها از مرزهای آبی کشور وجود دارد.

یکی از مشاغلی که معافیت داشتن کارت بارزگانی برای امور ورود و خروج کالا از کشور را دارند، شغل پیله وری است. برای پیله ور شدن باید شرایط خاصی داشت. اولین شرط این است که شخص در شهر های مرزی کشور سکونت داشته باشد و شرط دوم و اصلی این است که برای پیله ور شدن باید از اداره بازرگانی اجازه و مجوز لازم را کسب کند.

نکته قابل توجه این است که پیله وران بیشتر واردات کالا را انجام می‌دهند و همین امر نیز برای آن‌ها محدود شده است و اجازه واردات چند قلم کالا اندک را دارند. این واردات بیشتر به منظور رفاه حال بیشتر افراد مرز نشین است و نمی‌توانند نسبت به واردات و صادرات کالاهای اساسی اقدام کنند.

  • کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور

اگر فردی در یکی از کشور‌های همسایه خارجی مشغول به کار باشد و گواهی اشتغال در آن کشور را به ادارات مربوط برای امور واردات و صادرات بیاورد از این پس می‌تواند بدون نیاز داشتن به کارت بازرگانی در امور واردات و صادرات بین ایران و کشور‌های همسایه شرکت کند.

  • مرزنشینان

افرادی که ساکن شهر های مرزی کشور هستند بدون نیاز به کارت بازرگانی می‌توانند به واردات و صادرات کالا بپردازند اما به این منظور باید کارت مرزنشینی داشته باشند.
تمامی افراد ساکن در شهر های مرزی حتی مرزهای آبی کشور مثل شهر‌های شمالی یا جنوبی کشور، می‌توانند از طریق مراجعه به تعاونی های مرزنشینان اقدام به دریافت کارت مرزنشینی کنند. دقت داشته باشید که کارت مرز نشینی توسط وزارت صمت ( صنعت – معدن – تجارت ) صادر می‌شود. این افراد اجازه واردات تعداد محدودی از کالا‌ها را دارند که بعد از ترخیص و آزاد سازی آن از گمرک باید نسبت به فروش آن در فروشگاه های مرزی و نزدیک به گمرک اقدام کنند؛ که از این کار سود بازرگانی برای آن‌ها حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید :  مرکز خرید دبی مال؛ هرآنچه که باید درباره بهترین مرکز خرید دبی بدانید

شرایط ابطال و یا تعلیق کارت بازرگانی

تعلیق

اگر شرایطی همچون سرقت یا گم شدن برای کارت بازرگانی فرد پیش بیاید در این صورت برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده غیر از آن بر اساس درخواست صاحب کارت و ارائه مدارک مورد نیاز به گمرک، کارت وی برای مدتی تعلیق و فاقد اعتبار می‌شود.

مراحلی که بعد از سرقت یا مفقود شدن به منظور تعلیق باید انجام داد:

  • اطلاع به اداره آگاهی و تنطیم شکایت در صورتی که کارت به سرقت رفته باشد.
  • اراده درخواست تعلیق کارت
  • درج اگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار
  • تعلیق کارت

ابطال

شرایط ابطال با تعلیق متفاوت است. در تعلیق به دلیل اینکه فرد به کارت فیزیکی خود دسترسی ندارد به دلیل سرقت یا مفقود شدن و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها کارت خود را با درخواست و تقاضای خود تعلیق میکند و از اعتبار سلب می‌کند ولی ابطال شرایط کاملا متفاوتی دارد و به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

ابطال اختیاری

درصورتی که شخص حقیقی یا حقوقی دیگر قصد فعالیت نداشته باشد و کارت بازرگانی برای او کاربردی نداشته باشد به صورت اختیاری کارت خود را باطل می‌کند و با مراجعه به اتاق بازرگانی مورد نظر یا ادارات واردات و صادرات که در هر استان وجود دارند از داشتن کارت بازرگانی انصراف می‌دهد.

معمولا به دو دلیل عمده ابطال اختیاری رخ میدهد

فرد می‌خواهد زمینه فعالیت خود یا شرکت بازرگانی خود را تغییر دهد و چون هر شخص حقیقی و حقوقی تنها مجاز به داشتن یک کارت بازرگانی هستند. برای این‌که بتواند نسبت به دریافت کارت بازرگانی در زمینه فعالیت دیگر اقدام کند، کارت فعلی خود را باطل می‌کند.

دلیل دوم نیز ممکن است به این صورت باشد که فرد به طور کلی قصد تغییر شغل و حرفه خود را داشته باشد یا به دلیل مسائل مالی یا شراکتی قصد داشته باشند که به فعالیت شرکت بازرگانی خاتمه ببخشند که در این حالت عملا کارت بازرگانی کاربردی برای آن‌ها ندارد.

مدارک مورد نیاز جهت ابطال اختیاری کارت‌های بازرگانی حقیقی
۱- تقاضای شخص
۲- اصل کارت بازرگانی
۳- اظهارنامه ابطال ثبت نام در دفتر بازرگانی 
۴- گواهی مفاصا حساب دارایی آخرین سال مالیاتی جهت ابطال

مدارک مورد نیاز جهت ابطال اختیاری کارت‌های بازرگانی حقوقی
۱- تقاضای شخص به همراه امضا تمامی افراد اعضای هیئت مدیره
۲- اصل کارت بازرگانی
۳- گواهی مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی جهت ابطال
۴- گواهی مفاصا حساب دارایی آخرین سال مالیاتی جهت ابطال
۵- اظهارنامه ابطال ثبت نام در دفتر بازرگانی
۶- یک نسخه کپی روزنامه رسمی اعلام انحلال شرکت

ابطال اجباری

ممکن است شرایطی پیش بیاید که برای کارت فرد اخطار و ابطال اجباری بیاید. این نوع باطل شدن از سوی قانون گذار و اداره امور گمرکی صورت می‌پذیرد؛ اگر فرد دچار جرمی مثل ورود و خروج غیر قانونی کالا یا قاچاق شود و از قوانین و آیین نامه‌ها پیروی نکند در این صورت کارت بازرگانی شخص به طور موقت یا دایم باطل می‌شود. ( طبق ماده ۳۰ قانون امور گمرکی ایران )

مدت زمان لازم برای دریافت کارت بازرگانی

بازه زمانی اخذ کارت بازرگانی معمولاً  بین ۱۵ تا ۳۰ روز کاری زمان خواهد برد که این در صورتی است که مدارک مورد نیاز را به درستی و تمام و کمال آماده کرده باشید در غیر این صورت، اگر مدارک شما ناقص باشند این پروسه بسیار طولانی و زمان‌بر تر از حالت عادی می‌شود؛ به علاوه باید نخستین مرحله یعنی ثبت نام در سامانه به صورت اینترنتی نیز قبل از مراجعه حضوری به اداره گمرک یا اتاق بازرگانی به طور کامل انجام شود و تاییدیه ثبت نام صادر شود.

هزینه دریافت کارت بازرگانی

هزینه‌های مورد نیاز برای صدور کارت به عوامل گوناگونی بستگی دارند. برای مثال بسته به نوع فعالیت که قرار است انجام شود و نوع کارتی که در نهایت صادر می‌شود روی هزینه‌های مورد نیاز برای ثبت نام تاثیر می‌گذارد؛ هم‌چنین مدت زمان اعتبار کارت بازرگانی از دیگر عوامل موثر بر روی هزینه‌ها است که با افزایش مدت اعتبار هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابند.

لیستی از برخی هزینه‌های مورد نیاز، با توجه به تفاوتی که بین کارت‌های بازرگانی ممکن است وجود داشته باشد:

ثبت نام کارت یک‌ساله با سرمایه زیر ۳۰ میلیون تومان  250/000 تومان

ثبت نام کارت یک‌ساله با سرمایه ۳۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان  400/000 تومان

ثبت نام کارت یک‌ساله با سرمایه ۲۰۰ میلیون تومان به بالا  500/000 تومان

حق صدور کارت یا تمدید کارت ۴۴/۰۰۰ تومان

چرا برای دریافت کارت بازرگانی از گروه تجاری ققنوس استفاده کنید؟

به منظور این‌که اقدامات گمرکی شما در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت گیرد؛ هم‌چنین آماده کردن مدارک بدون مشکل و با ناقص بودن پیش برود، به شما پیشنهاد می‌شود که انجام امور اداری گمرکی خود را به گروه تجاری ققنوس بپردازید. چرا که گروه تجاری ققنوس با داشتن مشاوران و کارشناسان مجرب در زمینه امور ترخیص و ثبت نام و ثبت سفارش، انتخاب مناسبی به شمار می‌روند.

جمع بندی 

کارت بازرگانی یکی از ملزومات فعالیت‌های تجاری در زمینه انجام امور تجاری در زمینه بین المللی و فرا مرزی به شمار می‌رود. که صورت گرفتن واردات و صادرات قانونی از طریق راه‌های مجاز تنها با داشتن این کارت میسر می‌شود. در این مقاله به طور کامل به مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و هم‌چنین تمدید این نوع کارت‌ها پرداختیم. در صورت نیاز می‌توانید با مشاوران ما در این زمینه ارتباط برقرار کرده تا آن‌ها راهنمایی‌های لازم را برای‌تان به طور کامل شرح دهند.

🏮چند نوع کارت بازرگانی صادر می‌شود؟

✔️بر اساس نحوه کاربرد و فعالیت در کل ۴ نوع کارت بازرگانی وجود دارد:
۱- تجاری ۲- خدماتی ۳- تولیدی-صنعتی ۴- موردی

🏮چه کسانی از داشتن کارت بازرگانی برای انجام امور بازرگانی معاف هستند؟

✔️برخی از افراد با توجه به نوع شغل و محل سکونت‌شان از داستن کارت بازرگانی و پرداخت مالیات جهت انجام امور واردات و صادرات کالا معاف هستند: ۱- ملوانان ۲- پیله وران ۳- کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور ۴- مرز نشینان

🏮آیا حضور خود فرد برای دریافت کارت الزامی است یا فرد دیگری به نمایندگی از او می‌تواند ثبت نام و دریافت کارت را انجام دهد؟

✔️برای انجام ثبت نام و ارائه مدارک مورد نیاز باید خود شخص به گمرک مراجعه کند هم‌چنین تحویل کارت، تنها به خود شخص صورت می‌گیرد.

🏮شرایط دریافت کارت بازرگانی چیست؟

✔️۱- داشتن تابعیت ایران ۲- داستن حداقل ۲۳ سال تمام ۳- دارا بودن برگه پایان خدمت یا معافیت از خدمت ( برای آقایان الزامی است) ۴ – داشتن حساب جاری در یکی از بانک‌ها و معتبر بودن حساب بانکی فرد با داشتن گواهی عدم چک برگشتی ۵- عدم اشتغال در سازمان های دولتی و قوای سه گانه کشور ۶- نداشتن محکومیت کیفری ۷- نداشتن سابقه ورشکستگی ۸- داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم ۹- داشتن محل کار معتبر در زمینه فعالیت مرتبط ۱۰- ارائه اظهارنامه ثبتی ۱۱- حضور و کسب گواهی از دوره های توجیهی ۱۲- داشتن سابقه فعالیت در زمینه تجاری یا تولیدی ۱۳- ارائه کد اقتصادی

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها