چگونه زردآلو را از سرمازدگی بهاره حفظ کنیم؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به منظور تاخیر انداختن زمان گلدهی در درختان زردآلو جهت کاهش احتمال خطر سرمازدگی بهاره، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با سه تکرار در دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهرود انجام شد.

به گزارش ایسنا، آسیه دهنوی، مهدی رضایی، حسین حکم آبادی و حسن قربانی قوژدی در مقاله‌ای به بررسی “تاثیر اتفن و روغن سویا بر زمان گلدهی دو واریته زردآلوی شاهرودی “پرداختند.

به منظور تاخیر انداختن زمان گلدهی در درختان زردآلو جهت کاهش احتمال خطر سرمازدگی بهاره، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با سه تکرار در دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهرود انجام شد.

هم‌چنین در این آزمایش اثر محلول پاشی با روغن سویا (۱۰ و ۱۵ درصد) و اتفن (۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌گرم در لیتر) و ترکیب روغن سویا (۱۵درصد) و اتفن ۲۰۰ میلی‌گرم در لیتر در واریته زود گل رجبعلی و دیرگل خیوه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این تحقیق  نشان داد که درختان محلول پاشی شده با روغن سویا، تنها با یک روز اختلاف نسبت به شاهد در هر دو رقم شکوفا شدند. بیشترین تاخیر در آغاز گلدهی و تمام گل در محلول پاشی روغن سویا ۱۵درصد و تیمار اتفن ۲۰۰ میلی‌گرم در لیتر به ترتیب با ۹ و هشت روز اختلاف نسبت به شاهد در رقم رجبعلی مشاهده شد و این در حالی بود که حداکثر تاخیر در آغاز گلدهی و تمام گل در رقم خیوه‌ای به میزان چهار و پنج روز در غلظت‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌گرم در لیتر اتفن بود. میزان سرمازدگی در درختان تیمار نشده نسبت به درختان تیمار شده با اتفن به طور معنی‌داری بیشتر بود. در میزان تشکیل میوه اولیه و ثانویه در زمان کاربرد اتفن و روغن سویا نسبت به شاهد افزایش معنی‌داری مشاهده شد.

 

علاوه بر این نتایج  حاکی از آن بود که واریته زود گل زردآلو (رجبعلی) با نیاز سرمایی پایین‌تر بیشتر از واریته دیرگل تر (خیوه‌ای) تحت تاثیر تیمار اتفن قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، این مقاله علمی- پژوهشی در مجله تولید و فرآوری محصولات باغی و زراعی دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شده است.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x