[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در شهر چابهار ۲ بندر شهید بهشتی و کلانتری با کاربری تخلیه و بارگیری کالاهای چند منظوره، نفتی و کالاهای عمومی لنج ها از سال ۱۳۶۲ فعال هستند.

بندر شهید کلانتری ۳۰ هکتار مساحت کل، ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری، پنج پست اسکله و یک ترمینال مسافری بین المللی دریایی دارد.

بندر شهید بهشتی با پنج پست اسکله شامل ۲۵۴ هکتار مساحت، ۳۰ هزار متر مربع انبار، یک پست اسکله نفتی و چهار پست اسکله چند منظوره است.

در مجموع بدون احتساب طرح توسعه، بندر شهید بهشتی هم اینک با دو ونیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در سال را دارد.

چنانچه فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی شامل ۲ پست اسکله کاتینری و ۳ پست اسکله چند منظوره با ظرفیت ۶ میلیون تن در سال که در شرف بهره برداری است را به آن بیفزاییم، در مجموع ظرفیت آن به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید که مطالعات کارشناسی نشان می دهد، با استفاده بهینه از اسکله ها و تجهیزات مربوطه، ظرفیت ۱۵ میلیون تن نیز قابل دسترسی است.

بندر چابهار با وجود تلاش برای رسیدن به جایگاه برتر اقتصادی منطقه ای، هرگز از توسعه پایدار و موضوعات ایمنی و زیست محیطی چشم پوشی نخواهد کرد، به همین منظور علاوه بر برنامه ریزی برای پوشش کامل رادیویی، گسترش حضور مرکز جستجو ونجات دریایی، نظارت بر ایمنی شناورها و ارتقاء ایمنی آبراه از طریق تهیه نقشه های دریایی استاندارد و بروز رسانی آنها نسبت به سرمایه گذاری در حوزه حفظ محیط زیست دریایی با مشارکت سرمایه گذار خارجی (شرکت SWAUPE) نیز فعال و در حال واگذاری خدمات و تسهیلات جمع آوری مواد زاید کشتی ها به بخش خصوصی است.

بیشتر بخوانید :  ممنوعیت تردد کامیون‌های تجاری در مرزهای ایران-عراق

اسکله شماره یک تا چهار بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۱۳۶۲ راه اندازی شده اند و هر کدام کاربری مختلفی دارند.

اسکله شماره یک بندر شهید بهشتی چابهار با ۲۵ هزار تن ظرفیت تخلیه وبارگیری مخصوص کالاهای عمومی در سال ۱۳۶۲ راه اندازی شده است و ۱۵۰ مترطول، ۱۵متر عرض ، منفی ۸ متر آبخور دارد.

اسکله شماره ۲ نیز مربوط به کالاهای نفتی با ۱۵۰ متر طول، ۱۵ متر عرض، ۲۵ هزار تن ظرفیت و عمق آبخور آن منفی هشت ونیم متر است.

دو اسکله ۳ و ۴ مشابه مشخصات اسکله شماره ۲ هستند ولی کاربری آنها تخلیه و بارگیری کالاهای چند منظوره است.

همچنین اسکله شماره پنج بندر شهید بهشتی چابهار ۲۶۵ متر طول، ۵۳ متر عرض، ۸۰ هزار تن ظرفیت تخلیه و بارگیری و منفی ۱۴ متر عمق آبخور آن است و برای کالاهای چند منظور در سال ۱۳۸۳ طراحی شده است.

اسکله های یک تا ۴ بندر شهید کلانتری در سال ۱۳۶۲ احداث شده اند و هرکدام ۴۵ متر طول، ۳۰ متر عرض، ۲ هزار و۵۰۰ تن ظرفیت تخلیه و بارگیری، عمق آبخور اسکله یک و ۲ منفی ۲ متر، اسکله ۳ منفی ۳ متر و اسکله چهار منفی پنج متر است و کاربری همگی آنها تخلیه وبارگیری کالای عمومی لنج های باری است.

اسکله شماره پنج بندر شهید کلانتری چابهار نیز ۲۳۵ متر طول، ۵۳ متر عرض و منفی ۱۱ متر عمق آبخور دارد که با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۴۰ هزار تن برای کالاهای چند منظوره در سال ۱۳۷۶ راه اندازی شده است.

بیشتر بخوانید :  بد فروش ترین خودروهای سال ۲۰۱۸ +عکس

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: زیرساختهای کنونی و پسکرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می کند.

بهروز آقایی افزود: اجرا وتکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مَکُّران، ایجاد صنایع فولاد، احداث فرودگاه بین المللی چابهار وهمچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.

وی بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت تسری قوانین مناطق ویژه اقتصادی به بنادر شهید بهشتی و کلانتری در جهت تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و احداث اسکله های اختصاصی نفتی ضمن فراهم کردن زمینه رسیدن به افق های برتر منطقه ای، تعیین کننده نقش کلیدی بندر چابهار بعنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و به عنوان دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS و افغانستان است.

وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی به کشور افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را می تواند به آب های اقیانوسی متصل و انواع کالاهای آن کشور (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند.

بیشتر بخوانید :  مهلت ۳ماهه برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده

وی ادامه داد: در مجموع حدود یک میلیارد دلار برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حال سرمایه گذاری است و بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.

شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر در قالب ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاresident evil 6 خرید اینترنتیاتاق بازرگانی استان فارسانتقال پول به پی پالانتقال پول به کارت ملتبهترین سایت خرید از خارجپرداخت اسکریلپسورد سایت آمازونپلی استیشن 4 خرید اینترنتیتجهیزات نصب شبکهترخیص کار ارومیهترخیص کار گمرکترخیص کار گمرک جلفاترخیص کاران گمرک بندرعباسترخیص کالا چینتمدید کارت بازرگانی 5 سالهتمدید کارت بازرگانی لرستانچطور از سایت خارجی خرید کنمحمل بار از چین به ایرانحمل و نقل بین الملل سدیدبارحمل و نقل بین المللی قزوینحمل و نقل عموميحمل و نقل وطنحمل ونقل دریای متحدخرید ابزار لوله کشیخرید از سایتهای خارجی ققنوسخرید المان سرد کننده Tecخرید چینی زرینخرید دلار برای بازی ساکر استارخرید دلار تقلبیروش خرید از Ebayسند حمل زمینیسیستم پی پال در ایرانشرایط واردات خودرو از عمانشرکتهای پست بین المللیصادرات سیمانفروش ابزار چوبفروش تستر دلارقوانین گمرکی آمریکاکارت بازرگانی سرمایهکارگو فرودگاهکسب بیت کوین رایگانگرفتن بیت کوین رایگانگمرک غرب تهرانمستر كارت رايگاننحوه ترخیص خودرو از گمرکه بانک صادراتواردات ابزار دستیواردات پارچه از ترکیهواردات خودرو فرزندان شاهدواردات غذای ماهی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها