[ad_1]

به گزارش تراز ، ایده تاسیس بانک تخصصی پتروشیمی سه شنبه گذشته در نشست کمیسیون صنایع مجلس با مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح شد.در این جلسه، تاسیس بانک تخصصی صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از راه حل های راهکارهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور توسعه صنایع پایین دستی عنوان شد.

در همین ارتباط سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با رسانه‌ها با تاکید براینکه وجود یک بانک تخصصی در زمینه صنعت نفت و بخش های مختلف آن احساس می شود، گفت: تاسیس بانک اختصاصی در پتروشیمی پیرو طرح تاسیس بانک نفت در گذشته مطرح شده است. در تمام دنیا بانک ها در نقش پشتوانه مالی تجار و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی عمل می کنند تا به این ترتیب ریسک خرید محصول یا سرمایه گذاری تا حدی پوشش داده شود.

او ادامه داد: مزیت تشکیل بانک های تخصصی در این است که این بانک ها قادر هستند با دقت به بررسی پروژه های موجود پرداخته و بر اساس اولویت تخصیص منابع دهند.

به گفته حسینی تجربه نشان داده است که بانک ها غیرتخصصی مثل بانک ملت یا صادرات تجربه موفقی در زمینه صنعت نفت نداشته و متضرر شده اند. بنابراین تا زمانی که بانک تخصصی در این حوزه ایجاد نشود این دست مشکلات وجود خواهد داشت.

بانک های تخصصی در دنیا متداول نیستند

در حالی که حسینی به لزوم وجود بانک های تخصصی معتقد است که سید بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس پولی و مالی می گوید: تاسیس بانک های این چنینی (بانک تخصصی پتروشیمی) در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و اگر قرار باشد مشکلات بانکی در نظام بانکی کشوری وجود داشته باشد دامن بانک های اختصاصی را نیز در بر می گیرد.

بیشتر بخوانید :  هزینه ۵ میلیون دلاری برای واردات کیف و چمدان

او ادامه داد: با توجه به اینکه فعالیت بانک های تخصصی انحصاری است،  ممکن است خدماتشان محدود شود ضمن اینکه شرکت ها را نمی توان مجبور به سرمایه گذاری در یک بانک خاص کرد و ممکن است مشکلات متعددی در زمینه بانکداری برای این بانک ها ایجاد شود.

به گفته حسینی هاشمی، مشکل اصلی صنعت پتروشیمی، فقدان گواهی مبدا  است که به استناد آن بتوان گفت محصول مورد نظر در ایران تولید شده است.بنابراین انتظار می رود با تلاش وزارت اقتصاد و نفت این مشکل به بهترین شکل ممکن حل شود.

مجلس، دولت، صنعت؛ همه برای یکی

در جلسه سه شنبه گذشته کمیسیون صنایع مجلس با مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، موارد مختلفی مطرح شد.  سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در تشریح موارد مطروحه در جلسه مذکور گفته بود: تسهیل در فرآیند تامین مواد اولیه، کمک به ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ایجاد بانک تخصصی صنعت پتروشیمی، معرفی زنجیره ارزش کامل به سرمایه گذاران، مشارکت سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های معتبر پتروشیمی از جمله راهکارهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی است.

نیاز به تاسیس بانک تخصصی پتروشیمی از آنجا مطرح شد  که انجمن‌ صنفی صنعت پتروشیمی ایران اواخر فروردین ماه در نامه‌ای خطاب به معاون اول ریاست جمهوری رسماً از ایجاد مشکلات عدیده برای شرکت‌های پتروشیمی داخلی در خصوص صادرات محصول و انتقال پول ناشی از آن ابراز نگرانی کرد.

در این نامه با اشاره به صادرات ۴۰ درصد از محصولات پتروشیمی ایران به کشور چین، تاکید شده است که در ماه‌های اخیر بنا به دلایل مختلف از جمله تغییر مقررات داخلی کشور چین ناشی از فشارهای عربستان و آمریکا، مشکلات  عدیده‌ای برای شرکت‌های پتروشیمی داخلی در خصوص صادرات محصولات و انتقال پول ناشی از آن ایجاد شده است که می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری را به شرکت‌های داخلی و بازار ارز و اقتصاد ایران وارد کند.

بیشتر بخوانید :  140هزار تن سیب درختی درشهرستان دماوند برداشت می شود

در این نامه تصریح شده بود: بر این اساس از ابتدای ماه می سال ۲۰۱۷ اقدامات محدود کننده جدی‌تری بر واردات محصولات پتروشیمی از ایران و مراودات مالی با شرکت‌های ایرانی در حوزه امور گمرکی و بازرگانی به اجرا خواهد گذاشته شد که می‌تواند این مشکلات را اضافه کند.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآسان ترخیص یزداتاق بازرگانی جردنارسال پول به سنگاپورارسال پول به مالزیانتقال پول به حساب تجارتانتقال پول به کارت دیگر بانک ملیتجهیزات شبکه تنداتجهیزات شبکه هزارهترخیص بسته پستی از گمرکترخیص کاران بندر انزلیترخیص کالا از گمرک خویترخیص لاستیکثلاث صادرات تحتاج للنقل الجويحمل بار از گرجستانحمل بار به جزیره کیشحمل و نقل استانبولحمل و نقل بین المللی پاكان ترابرحمل و نقل بین المللی قیرحمل و نقل طراحان پارسهحواله یورو به اروپاخدمات بار هوایی کالا ناوگان شرقخريد از Ebay در ايرانخرید ابزار هوشمندخرید از سایت امریکاخرید اینترنتی پوشاک از سایت های خارجیخرید اینترنتی طبلخرید اینترنتی غذاخرید اینترنتی نردبان تاشوخرید تجهیزات ماشینخرید حواله داخلی یوروسامانه رهگیری مرسولات مدارک خودروسامانه کارت بازرگانی قمسودآورترین واردات از چینصادرات ظروف تفلونصادرات غیرنفتی ایران در سال 92صرافی روزصرافی زرین قلم و شرکاصرافی شیرازفروش تستر دلارقوانین صادرات 93قوانین گمرکی آلمانگمرک خودروگمرک غرب تهرانگمرک کارگوواردات پرسود از دبیواردات تایوانواردات ظروف پلاستیکیواردات قطعات خودروواردات موبایل از چینوضعیت واردات خودرو

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها